رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ آذر ۱۳۹۷

برون‌رفت از تحریم‌ها با راهبرد میراث جهانی ایران ممکن است

لینک این مطلب کپی شد!

فرهاد عزیزی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: با توجه به اسناد برنامه‌ای فرادستی در کشور و شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر، باید همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های خویش را به گونه‌ای طراحی و تدوین کنند که به شکوفایی اقتصاد، اشتغال، تولید و در فرجام به رشد درآمد از تولید ناخالص داخلی و ملی کشور با وجود تحریم‌ها کمک کنند.
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آنجا که مرتبط با امر فرهنگ بوده، راه‌حل‌های غیرسیاسی سهل‌الوصول بسیاری جهت توسعه پایدار اقتصادی کشور بر مبنای اصالت، فرهنگ، معرفی و گردشگری وجود دارد.
او ادامه داد: از این دست موارد می‌توان به توسعه گردشگری خارجی اشاره کرد که علاوه بر کم هزینه بودن به توسعه زیرساخت‌های داخلی، ایجاد اشتغال ملی و محلی و همچنین رفاه جامعه کمک شایانی خواهد کرد.
عزیزی تصریح کرد: تمرکز این امر بر گردشگری در آثار میراث جهانی که به نوعی زیر پوشش سازمان ملل متحد (مرکز میراث جهانی یونسکو) هستند در چارچوب بسته‌های حمایتی سازمان ملل در بازه زمانی کوتاه‌مدت قابل سود رسانی است.
او گفت: توسعه گردشگری در این آثار همچنین به معرفی هر چه بیشتر آنها به عنوان میراث بشریت و تمرکز بر جنبه جهانی بودن آنها به گردشگران سبب دفع تبلیغات منفی با هزینه‌های کلان کشورهای غربی است که جنبه صلح‌طلبی و چهره واقعی مردم و تمدن ایرانی را بر جهانیان آشکار خواهد کرد.
عزیزی تاکید کرد: هر گردشگر خارجی سفیری برای کشور ایران خواهد شد، چنانچه در گذشته نیز کمپین‌های مختلفی از این طریق در دنیا به وجود آمده است، بازتاب این تبلیغات دیپلماتیک در کشور نیز می‌تواند به آرامش داخلی و همچنین اطمینان مردم به تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جذب مشارکت آنان در این جریان به منظور افزایش بهره‌وری منتج شود.
مدیر کل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: با کمک تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و نیز جلب بیشتر گردشگران در بازارهای هدف، برای بازدید از میراث فرهنگی جهانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: نتیجه این تلاش‌ها در آثار میراث جهانی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و آثار میراث جهانی اصفهان به دلیل آمار بالای بازدید، به بازگشت سریع منابع منتهی خواهد شد.
او یادآور شد: در مجموعه‌های جهانی علاوه بر مبحث گردشگری، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز پیوند داده شده‌اند، هم‌افزایی این سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بی‌تردید بر ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی کشور به مانند حلقه گمشده طلایی در این دوره و رهیافت راهبردی نجات‌بخش برای اقتصاد ایران و بهره‌برداری اقتصادی از بستر غنی فرهنگی کشور تأثیرات فراوانی خواهد گذاشت.
وی گفت: از طرفی تیم‌های بین‌المللی حاضر که بر مبنای تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آثار میراث جهانی در امور حفاظتی، مرمتی و پژوهشی فعالیت دارند، شامل شرکت‌ها و دانشگاه‌های بزرگ اروپایی نظیر شرکت نورپردازی اتریشی است که در محوطه میراث جهانی تخت جمشید به منظور ساماندهی روشنایی و نورپردازی اعلام آمادگی کرده است.
وی افزود: هیات متخصص مرمت از ایتالیا که حضور فعالی در مرمت سنگ‌نگاره‌های پاسارگاد دارند و دانشگاه درسدن آلمان که در زمینه استحکام‌بخشی سازه‌ای در محوطه میراث جهانی تخت سلیمان و همچنین بَم کرمان و منظر فرهنگی آن با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری شایسته‌ای دارند، همگی نشان از حمایت کشورهای اروپایی از جریان رو به جلوی میراث فرهنگی در ایران دارد که فارغ از مباحث سیاسی در راستای دستیابی به مسیر استقلال و اقتصاد پایدار ملی گام برمی‌دارد.

-جهانی برون‌رفت از تحریم‌ها با راهبرد میراث جهانی ایران ممکن است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *