جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بررسی کارایی صنعت گردشگری با استفاده از روش های ناپارامتری

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۳

بررسی کارایی صنعت گردشگری با استفاده از روش های ناپارامتری ( ایران و کشورهای منطقه)
مفهوم کارایی در ادبیات اقتصادی بیشترین ستانده با میزان معینی از نهاده و برعکس است. امروزه به منظور اندازه گیری درجه کارایی از دو دسته روش بهره گیری می شود که عبارتند از: ۱. روشهای پارامتری ۲. روشهای ناپارامتری. در این مقاله با توجه به روشهای ناپارامتری -که بر پایه روشهای برنامه ریزی ریاضی استوار است- به ارزیابی کارایی صنعت گردشگری ایران، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه پرداخته شده است. شایان ذکر است که مزیت عمده روش تحلیل پوششی داده ها نسبت به سایر روشهای موجود برای اندازه گیری کارایی، این است که می توان به وسیله آن کارایی واحدهایی را که دارای چند ورودی و چند خروجی(غیر قابل تبدیل به هم) می باشند، ارزیابی نمود.
در مقاله حاضر با توجه به ورودی ها و خروجی های صنعت گردشگری در هر یک از کشورهای منطقه در سال ۱۳۸۲ به ارزیابی کارایی آنها با دو فرض بازدهی نسبت به مقیاس ثابت و بازدهی نسبت به مقیاس متغیر پرداخته شده است و در پی آن، این مطالعه، برای این پرسش که در صورت تخصیص ناکارای منابع موجود، چه راهکاری وجود دارد که منابع آتی این بخش به صورت ناکارا تخصیص نیابد، پاسخی ارایه داده است.
نتایج نشان می دهد که با توجه به روش نخست، صنعت گردشگری در کشورهای بحرین، ترکیه و سوریه از بیشترین کارایی برخوردار بوده و متوسط کارایی تحت این فرض ۷۴ درصد است؛ بنابراین عملا صنعت گردشگری در کشورهای مورد بررسی، ۲۶ درصد زیر ظرفیت عمل می کنند. با در نظر داشتن روش دوم، صنعت گردشگری در کشورهای امارات متحده عربی و آذربایجان نیز به جمع کشورهای کارا می پیوندند که متوسط کارایی تحت این فرض۳/۸۳ درصد می گردد. در این حالت ظرفیت بدون استفاده در صنعت گردشگری کشورهای مورد بررسی، ۷/۱۷ درصد خواهد بود. در نهایت با توجه به الگو بودن کشور ترکیه بر اساس یافته های این تحقیق، می توان گفت که کشورهای ناکارا به منظور افزایش کارایی می بایست صنعت گردشگری ترکیه را الگوی خود قرار دهند.
نویسنده : پورکاظمی محمدحسین,رضایی جواد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی
80999017 5432393 بررسی کارایی صنعت گردشگری با استفاده از روش های ناپارامتری
برای دانلود متن کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید :
tourism4

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • karbar

    داشتن اطلاعات یک موضوع و توانایی تدوین و ارائه درست موضوع دیگری است. این مشکل بیش از ۹۰ درصد رسانه های کشور ماست. اطلاعات را صحیح ارائه کنید لطفاً .مختصر و مفید .
    با سپاس فراوان

    ۵ تیر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *