رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۳

بازی های بومی و محلی بستری برای تحرک و نشاط

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۲۸-به گزارش خبرنگار ایرنا، به نظر می رسد احیای بازی های بومی و محلی راهکاری برای ایجاد نشاط و سرزندگی در نسل جوان بویژه در روستاهاست.

‘یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال’ از مهمترین بازی های سنتی در گچساران است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ۳۰ نوع بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری از گذشته های نه چندان دور در این شهرستان رایج بوده که برخی از آنها در حال فراموشی و رنگ باختن است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: احیای بازی های های بومی و محلی در مناطق روستایی و عشایر برای صیانت از میراث فرهنگی ناملموس ضروری است.

هومن عنایی افزود: ورزش های محلی ریشه در آیین ها و فرهنگ ملی کهن یک منطقه دارند.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره های محلی با اختصاص اعتبارات ویژه از سوی دولت راهکاری برای پیشگیری از به فراموشی گراییدن این آیین هاست.

یک کارشناس علوم تربیتی در این باره گفت: فراهم کردن زمینه بازی های سالم نقش مهمی در شخصیت سالم و به دور از بیماری های جسمی و روانی برای کودکان دارد.

سودابه علیزاده با اشاره به رشد بسیاری از کودکان در واحدهای مسکونی آپارتمانی افزود: بازی پایگاهی برای بالندگی و شکوفایی توانمندی ها و استعداد های کودکان است که والدین نقش اثرگذاری در هدایت کودکان خود به سوی بازی های سالم دارند.

این کارشناس بازی های رایانه ای را یکی از آسیب های جدی دنیای کودکان امروز ذکر کرد و گفت: این بازی ها ضمن دور کردن کودکان از انجام بازی های سالم کودکانه در محیطی واقعی زمینه بروز بیماری جسمی و روحی را در کودکان ایجاد می کند.

علیزاده گفت: فراهم کردن زمینه سرگرم شدن کودک با اسباب بازی ها و مسابقات متناسب با شرایط جسمی و روحی به خلق خاطرات ماندگار در ذهن کودک و عزت نفس او کمک می کند.

وی با بیان این نکته که کودک در بازی حس آزادی عمل، خیال پردازی را تجربه می کند، از والدین خواست برای تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان به بازی های کودکانه زمان و نوع اسباب بازی آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

بخشدار مرکزی گچساران گفت: با هدف احیای بازی های بومی و محلی جشنواره مشک و ملار در چهار دهستان این شهرستان امسال پیش بینی شد.

فرج الله استلاحی افزود:این جشنواره در ۱۳ رشته فوتسال، سوارکاری، کل کله برد، گرنا، طناب کشی، والیبال، الختر، شطرنج، تنیس، دو ومیدانی، حس گو، هفت سنگ و آشپزی به مدت یک ماه در حال برگزاری است.

وی بیان کرد:این مسابقات در قالب پنج گروه با شرکت ۲۵ روستا در قالب ۱۲۷ تیم ورزشی انجام خواهد شد.

بخشدار مرکزی گچساران بیان کرد: جشنواره مشک و ملار ۲۴ اسفند ماه با حضور مسوولین کشوری و استانی در روستای سرآبننیز برگزار خواهد بود.

وی بیان کرد: این جشنواره نشاط و سرزندگی خاصی در روستاهای محل برگزاری بخشیده است.

687 بازی های بومی و محلی بستری برای تحرک و نشاط

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *