رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بادمجان شکم پاره

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ شهریور ۱۳۹۸

بادمجان شکم پاره از غذاهای محلی آذربایجان شرقی است که بیشتر از در شهر تبریز طبخ میشود. نام ترکی این غذا (قارنی یاریخ) نام دارد.بادمجان متعلق به خانواده سیب زمینی است از زمانهای بسیار قدیم در هند کشت می شده است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . چین از قرن نهم هجری شروع به کشت و زرع آن کرد . تجار انگلیسی این گیاه را در قرن هفدهم میلادی از گینه ودر انگلستان کردند و آنرا بنام کدوی گینه ای مینامیدند .از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است . بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است . مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد .بادمجان با همه خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آنها را تشدید می کند . اینگونه اشخاص اگر می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرابا گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند .

-شکم-پاره بادمجان شکم پاره

برای آموزش پخت این غذای خوشمزه با ما همراه باشید:
مواد لازم:
بادمجان قایقی شکل که زیاد تپل نباشد: ۶ عدد
سیر: ۱۰ حبه متوسط
پیاز ریز شده: یک عدد
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی سفت: ۲ عدد
جعفری ساطوری: ۳ قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی، نمک و روغن مایع: به میزان کافی

طرز تهیه بادمجان شکم پاره
ابتدا بادمجان ها را راه راه پوست کنده یک برش تو قسمت گود بادمجان میدیم (مثل نون باگت که برا ساندویج برش می زنیم) بعد اون ها رو ۲ ساعت تو آب نمک می خوابونیم بعدش شسته، خشک کرده و در روغن مایع سرخ می کنیم و کنار می ذاریم.
سیر ها رو خلا ل می کنیم و یه تفت کوچولو تو روغن مایع میدیم، توجه کنید که رنگش مطلقا نباید عوض بشه (جلوه سیر تو این غذا مثل خلال بادام میشه)، پوست گوجه فرنگی ها رو میکنیم ، مغزشون رو خالی میکنیم و گوشت اونها رو ریز خرد می کنیم، تو همون ظرفی که سیر را تفت دادیم پیاز رو تفت میدیم بعد گوشت رو بهش اضافه میکنیم بعد از کمی تفت دادن، رب، مغز گوجه فرنگی ها و نصف لیوان آب رو اضافه میکنیم و در ظرف رو میذاریم تا گوشت کاملا پخته بشه فقط یه نکته هست و اونم اینه که رنگ این مخلوط باید کاملا قرمز باشه به عبارتی ربش یه خورده زیاد تر از بقیه غذاها هست. بعد از رو حرارت برداشته جعفری، گوجه فرنگی ریز شده و سیر رو باهاش مخلوط می کنیم.
از مخلوط آماده داخل بادمجانها پرکرده و اون ها رو داخل ماهیتابه می چینیم از روغن قرمزی که از مایع گوشتی مونده ته ماهی تابه ریخته در ماهیتابه رو میذاریم و روی حرارت خیلی ملایم یه ۲۰ دقیقه ای میذاریم تا غذا جا بیفته و بعد سرو میکنیم.
نوش جان!
منابع:سیتی پدیا-بیتوته

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *