رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

ایوان سنگی نیاق

لینک این مطلب کپی شد!

روستای نیاق در هفده کیلو متری شمال قزوین قرار دارد و یکی از مراکز مهم کشت انگور در استان است.ایوان سنگی نیاق صخره ای است نسبتا مرتفع که دو فرو رفتگی به مانند ایوان در دو طرف آن به طور طبیعی ایجاد شده است. در هر یک از این فرو رفتگی ها حوضی مستطیل شکل با ابعادی حدود ۲×۴متر حفر شده عمق آنها به دلیل ریخته شدن سنگ و شن و… در آن نامشخص است این حوض ها با آب باران پر می شوند در بالای ایوان آثار قابل توجهی از زندگی پیشینیان از جمله انواع سفال شکسته به دست آمده است.در سمت غربی این روستا کوهی سنگی به چشم می خورد که بر روی آن دیواره سنگی نسبتا بلندی شکل گرفته که به سمت شرق امتداد پیدا کرده و نیم طاق طبیعی زیبایی را به وجود آورده است. این دیواره به بلندای ۱۰ متر جذابیت خاصی را به این منطقه داده است.
اما چرا این صخره یک همچین ظاهری دارد و چرا حفره هایی بر روی آن شکل گرفته است؟ علت پیدایش این ایوان یک پدیده طبیعی در دوره دوم زمین شناسی است که باعث شده اینجا به شکل یک قلعه طبیعی شود و مورد توجه حاکمیت ها و راهزن های مختلفی قرار بگیرد. این موضوع را آثار کشف شده بر روی صخره هم تایید می کنند در اینجا آثاری مثل سفال های شکسته پیدا شده که نشان می دهد روزگاری افرادی در این محل زندگی می کردند.

در زیر دیواره نسبتا بلند بالای کوه که به سمت شرق امتداد دارد سطح سنگی وسیعی هست که بر روی آن چشم اندازهای زیبایی از روستای نیاق و اطراف را به تماشا می نشینید. در داخل حفره های طبیعی حوض مستطیلی ۴ در ۲ متر ایجاد شده که به خاطر اینکه در داخل آن شن و ماسه ریخته شده عمق آن را نمی توان تشخیص داد. این حوض ها ندر زمان بارندگی مملوء از آب باران می شود و زیبایی خارق العاده ای به این منطقه می دهد. بر روی سطح کوه هم حفره های کوچک و بزرگی هست که به نظر می آید برای ذخیره ی علوفه و گندم مورد استفاده قرار می گرفتند. بر فراز ایوان سنگی آثار زندگی گذشتگان مثل سفال های شکسته به وضوح دیده می شود.
ایوان سنگی نیاق یکی از آن جاذبه هایی ست که داستان های زیادی درباره آن گفته می شود و شاید همین افسانه ها و داستان هاست که اینجا را به جاذبه ای معروف تبدیل کرده است. به عقیده ی عده ای از ساکنان روزگاری قصری باشکوه بر روی این کوه وجود داشت که امروز فقط تکه های سفالی از آن به جای مانده است عده ای هم آثار کشف شده را مربوط به دوره هخامنشی می دانند. هنگامی که از روبرو به این کوه نگاه می کنید حفره های زیادی را روی آن می بینید که به نظر می آید صورتک های اجنه و ارواح هستند شاید برای همین هست که اینجا به دیوان دیو هم معروف شده است. حتی بعضی از افسانه ها پا را فراتر گذاشته و می گویند اجنه و دیوها در هنگام شب و تاریکی هوا به داخل حفره ها برمی گردند. در زمانی که هوا بادی می شود عبور باد از حفره های روی صخره صداهایی خوفناک را به وجود می آورد که شاید یکی از دلایل نسبت دادن این نقطه به اجنه و ارواح هم همین نکته باشد.

اگر قصد دارید که از بخش دامنه جنوبی به بالای ایوان بروید خوب است بدانید که پیمودن این مسیر کمی سخت است. برای صعود به بخش های بالایی و رفتن به داخل ایوان بهتر است از بخش دامنه شمالی استفاده کنید چون اینجا شیب کمتری دارد. بهترین زمان بازدید از این جاذبه فصل بهار است چون آب و هوای خوب و چشم اندازهای طبیعی عالی باعث می شود که سفری لذتبخش و به یادماندنی را تجربه کنید. در بازدید از این جاذبه می توانید شب را در این روستای بگذرانید و با فرهنگی افراد بومی این منطقه هم آشنا شوید همه جور امکانات در حد روستایی در این منطقه وجود دارد که اقامت راحتی را برایتان به ارمغان می آورد. از آنجایی که آب و هوای این روستای کوهستانی کمی سرد است حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

ایوان سنگی نیاق ایوان سنگی نیاق

ایوان سنگی نیاق ایوان سنگی نیاق

ایوان سنگی نیاق ایوان سنگی نیاق

ایوان سنگی نیاق ایوان سنگی نیاق

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    چقدر شكل هاي عجيب و منظمي دارند و واقعا عظيم جثه هستند زيبايي ناتمام شدني دارند كه هر كس را جذب خود ميكنه

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *