جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

انواع تورهای گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ آبان ۱۳۹۲

گردشگری سلامت :
به نوعی از گردشگری اطلاق می شود که در آن گردشگر برای مقاصد درمانی به جایی سفر می کند. به علاوه سفرهایی که خدمات دهندگان سلامت(پزشکان، پرستاران و…) برای درمان بیماران می کنند، نیز می شود.

پیشینه این نوع گرشگری به آب گرم درمانی بر می گردد. هنوز هم بعضی کشورها از جمله تایلند، جمهوری چک و مجارستان گردشگران را به منظور استفاده از آب گرم جذب می کنند.

گردشگران توریسم سلامت به دلایلی از جمله هزینه خدمات پزشکی بالا در کشور مبداء، لیست های انتظار طولانی، راحتی و ارزانی سفرهای امروزین و استفاده از تکنولوژی های برتر و استانداردهای بالاتر به کشورهای دیگر سفر می کنند.

طبق آمار یک عمل جراحی در هند، تایوان یا آفریقای جنوبی یک دهم همان عمل در آمریکا هزینه دارد. یا میانگین زمان انتظار برای یک عمل جراحی در کانادا حدود ۹ هفته است.

بسیاری از سفرهای گردشگری سلامت برای دریافت و پیوند عضو است. به عنوان مثال در چین که پس از اعدام محومان به مرگ از اعضای بدن آنها استفاده می شود، بازار پر رونقی از اعضاء، گردشگران را به خود جذب می کند.

پر طرفدارترین مقاصد گردشگری سلامت عبارتند از: آرزانتین، برونئی، کوبا، کلمبیا، کاستاریکا، هونگ کونگ و… و مقاصد جدید عبارتند از: عربستان سعودی، امارات، کره جنوبی، تونس، اوکران و نیوزیلند.

کشور ما نیز جز مقاصد گردشگری سلامت به حساب می آید و سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلایل پزشکی به ایران سفر می کنند.

گردشگری آثار باستانی :
این نوع گردشگری زیر مجموعه گردشگری فرهنگی است که هدف آن افزایش علاقمندی افراد به سایت های باستانی و حفظ آنهاست.

بازدید از سایت های باستانی، موزه ها، مراکز تفسیر آثار باستانی، اجراهای نمایشی وقایع تاریخی و جشنواره های تاریخی از جمله فعالیت های مرتبط با این نوع گردشگری است.

یکی از دغدغه های مهم گردشگری باستان شناسی، بررسی اثرات مثبت و منفی بازدید گردشگران از سایت های باستانی است. در حال حاضر در کشورهای مختلف این اثرات بررسی شده و رهنمون هایی برای خدمات دهندگان گردشگری و گردشگران منتشر شده است.

به عنوان مثال در آمریکا Archaeological Institute of America ، Adventure Travel Trade Association و مجله باستان شناسی با همکاری هم کتاب راهنمایی را برای گردشگران و خدمات دهندگان گردشگری تهیه کرده اند که شامل مطالبی در خصوص چگونگی استفاده و بازدید از آثار باستانی است، به طوری که کمترین آسیب به این آثار وارد شود.

یکی از جذابیت های مورد علاقه گردشگران باستان شناسی، بازدید از پارک های تاریخ زنده Living History است. در این پارک ها، پرسنل لباس های دوره های تاریخی را می پوشند و بازدیدکنندگان را به زمانی در گذشته می برند.

گردشگری حلال :
گردشگری حلال زیر مجموعه گردشگری مذهبی محسوب می شود. هتل ها در این نوع گردشگری مشروبات الکلی سرو نمی کنند و برای زنان و مردان استخرهای جداگانه دارند، جهت قبله در آنها مشخص است و در اتاق ها جانماز وجود دارد.

در این نوع گردشگری حتی پروازهای خاص نیز که در آنها مشروبات الکلی و گوشت خوک سرو نمی شود، در نظر گرفته شده است. در این پروازها زمان اذان به اطلاع مسافران رسانده می شود و از برنامه ها و تفریحات متناسب با قوانین اسلام استفاده می شود.

کشورهای منطقه خاورمیانه دارای پتانسیل بسیاری برای گسترش این نوع گردشگری هستند. در حال حاضر مالزی و ترکیه سعی در جذب گردشگران علاقمند به این نوع گردشگری دارند.

در حال حاضر ترکیه با شعار “Sun, sea and halal!” گردشگران مسلمان را که سفرهای آنها تاکنون فقط به اماکن مذهبی محدود می شد، به کشور خود فرامی خواند. دو آژانسCrescent Tours و Islamic Travels ترکیه بازار گردشگری مسلمانان انگلیس(۲ میلیون نفر) را هدف گرفته اند. علاوه بر انگلیس، مسلمانان از کشورهای دیگری مثل بوسنی، اسپانیا و کشورهای آسیایی نیز ترکیه را برای گذراندن تعطیلات خود در یک محیط اسلامی انتخاب می کنند.

در تورهای گردشگری حلال از راهنمایان مسلمان کمک گرفته می شود و برنامه تورها گاهی شامل آشنایی با یک خانواده مسلمان و گذراندن یک شب در خانه این خانواده نیز می شود.
گردشگری کشاورزی :
به صورت کلی نوعی از گردشگری است که گردشگران را به مزرعه و باغ می کشاند و شامل مجموعه وسیعی از فعالیت هاست، از جمله: خرید محصولات بصورت مستقیم از مزارع، گشت در مزارع، چیدن میوه از درخت و محصول از مزرعه، غذادادن به حیوانات و حتی اقامت یا کار در یک مزرعه. به علاوه فعالیت هایی همچون اسب سواری، چشیدن عسل، آشنایی با نحوه شراب سازی و تولید پنیر، خرید محصولات کشاورزی و صنایع دستی بومیان نیز در زمره گردشگری کشاورزی محسوب می شوند. برگزاری نمایشگاه ها و فستیوال های کشاورزی نیز نوع دیگری از گردشگری کشاورزی هستند.

این نوع از گردشگری در دنیا رو به گسترش است بخصوص در استرالیا، کانادا، آمریکا و فیلیپین.

گردشگری کشاورزی به کشاورزی پایدار کمک می کند.

گردشگری کشاورزی با هدف آشناکردن گردشگران با اهمیت کشاورزی در تاریخ یک کشور و نقش و اهمیت آن در زتدگی امروز و ایجاد حس پشتیانی از کشاورزان در گردشگران اجرا می شود.

امروزه برای گردشگری کشاورزی در کشورهای مختلف برنامه ریزی می شود و در این برنامه ریزی ها حتماً از مشارکت مردم بومی منطقه استفاده می شود.

با توسعه شهرها و دور شدن مردم از مزارع و باغ ها، مردم نسبت به مکان هایی که غذای روزانه شان در آن تولید می شود، کنجکاوتر می شوند. آنها بیشتر و بیشتر علاقمند می شوند به اینکه با کسانی که خوراک روزانه آنها را تامین می کنند از نزدیک آشنا شوند و پای صحبت آنها بنشینند. برای بسیاری از گردشگران بخصوص کودکان این اولین بار است که می بینند یک گاو چطور دوشیده می شود، یا ذرت چگونه رشد می کند، یا چیدن سیب از درخت چه لذتی دارد.

Dude Ranches

مزارعی هستند که به گردشگران امکان کار و مشارکت در کارهای مزرعه را هم می دهند.

از انواع دیگر گردشگری می توان به موارد زیر اشاره کرد :
توریست فرهنگی و اجتماعی ( توریست های کاوشگر ) : آشنایی با فرهنگ ها و آداب ورسوم و بناها و آثار تاریخ با اهداف آموزشی و پژوهشی . ( دیدن موزه ها و … ) .
توریست اجتماعی : که با دید مردم شناسی و جامعه شناسی سفر می کند .
توریست مذهبی و زیارتی : اورشلیم ٬ مکه و مدینه و واتیکان و … .
توریست بازرگانی و تجاری ( شرکت در بازارها و … ) : این نوع توریست بستگی به روابط بازرگانی میان کشور ها دارد . مانند روابط ایران با چین و فرانسه .
توریست سیاسی : شرکت در مجامع بین المللی ٬ کنگره های سیاسی و جشن های ملی و مذهبی و پیروزی رهبران و … .
توریسم سازمان یافته :
زمانی که مسافرت های جهانگردی طبق برنامه های مشخص و از قبل تنظیم شده به جایی صورت می گیرد ٬ به آن لقب جهانگردی سازمان یافته می دهند . معمولاً توریست های چند نفری و تورها از این دست هستند . این نوع توریسم به وسیله ی موسسات و آژانس های مسافرتی انجام می شود .
انواع تورهای مسافرتی سازمان یافته :
تورهای جامع : معمولاً گروه های ۱۰ ٬ ۱۴ ٬ ۱۵ ٬ ۲۰ ٬ ۲۵ نفره اتفاق می افتد و هزینه های این نوع سفر کم است . مخارج هزینه های رفت و آمد هوایی و زمینی و اقامتی و غذایی و حمل و نقل و مکان های تفریحی . ( هزینه های کل این موارد باید ارزان تر از بلیط رفت و برگشت شخصی باشد .) .
تورهای جامع گروهی : تعداد افراد از ۲۵ نفر بیشتر است و قیمت پایین تر می آید . در این نوع تورها یک نفر٬تور گردان یا تورلیدر است . در این نوع تورها ٬ گاهی تورهای تشویقی برای ادارات و موسسات نیز وجود دارد .

– گردشگری ماجراجویانه : سفر به منظور انجام کاری مخاطره آمیز مانند سفرهای خطرناک کوهنوردی

– گردشگری نیاشناسی: گردشگری و سفر به منظور شناخت شجره نامه و پیشینه نیاکان

– طبیعت گردی: همانطور که از اسم آن هویداست گردشگری به منظور بازدید از جلوه های طبیعت با حداقل خسارت به محیط زیست.

– گردشگری آموزشی : سفر به منظورت تحصیل یا کسب مهارتی خاص. مثلا سفر به یک منطقه برای آشنا شدن با نحوه پخت یک غذای خاص یا کار کردن با یک آشپز معروف.

– گردشگری باغبانی: سفر به منظور بازدید از باغ ها و باغچه های زیبای دنیا مانند تاج محل

– گردشگری میراث فرهنگی: مانند سفر برای بازدید از بناهای تاریخی یا بناهای صنعتی بزرگ

– گردشگری نشسته یا گردشگری مجازی: بدون سفر و حضور فیزیکی به جایی گردشگر مقصد خود را از راه اینترنت، کتاب و مجلات سیر می کند.

– گردشگری تفریحی: سفر جهت انجام تفریحی خاص یا ملاقات با گروهی که تفریح مورد علاقه شان با شما یکی است.

– گردشگری خاص: مخصوص معلولین یا بیماران با شرایط خاص

– گردشگری فرهنگ عامه: سفری که تصمیم آن پس از مطالعه کتابی یا مشاهده فیلمی در مورد مقصد توسط گردشگر گرفته می شود.

– گردشگری پیوسته: برخی از افراد بسیار ثروتمند برای فرار از مالیات پیوسته در سفر هستند تا مشمول قوانین اقامت در محلی خاص نشوند.

– گردشگری ورزشی: سفر به منظور انجام ورزشی خاص یا بازدید از یک رویداد ورزشی.

 %DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DB%8C انواع تورهای گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • maryam

    سلام میخواستم بدونم چرا یه شخص معلول که فقط از ناحیه پا مشکل داره و روی ویلچره نمیتونه بیاد تور آخه چه اشکالی داره

    ۴ اسفند, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
    • Hamidhabibi

      سلام
      جناب آقای سعیدضروری تور های ویژه معلولین اجرا میکنن
      Insta:
      Saeedzaroori

      ۱۱ دی, ۱۴۰۰
  • خاطره روحی

    سلام
    سایت از نظر من کامله اما اگر کارگاه آموزشی در جهت ارائه بعضی از خدمات آموزشی گردشگری عرضه بشه دیگه سایت یه طرفه نیست بلکه پاتوقی میشه برای دوستداران گردشگری.
    موفق باشید

    ۲۷ آبان, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *