بلیط هواپیما سوئیت تبریز

انواع برنج سبزیجات

زمان مطالعه : 7 دقیقه
۳۰ آبان ۱۳۹۹

تنوع غذایی در ایران زیاد است و بعضی از غذاها هیچ حدو مرزی ندارد و در تمام خانواده های مصرف می شود .برنج سبزیجات یا سبزی پلو یکی از این غذاها می باشد . بعضی خانواده ها سبزی پلو را با برنج سبزیجات یکی می دانند؛ ولی باید گفت که در پخت و آماده سازی آن تفاوت اندکی وجود دارد. استفاده از مواد سبزیجات ارگانیک و معطر، یکی از مهم ترین عاملی است که باعث تفاوت و اختلاف در دستپخت ها می شود.پلو مخلوط سبزیجات یکی از انواع پلو های خوشمزه و لذیذ است که به راحتی با استفاده از برنج و انواع سبزیجات تهیه می شود و برای گیاهخواران و افراد وگن مناسب می باشد.در زیر انواع برنج سبزیجات را گردآوری کرده ایم .امیدواریم درست کنید و لذت ببرید .

برنج و سبزیجات

 

طرز پخت برنج سبزیجات

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم، این نکته را حتما در نظر داشته باشید که در طرز پختن انواع برنج سبزیجات، باید اول از همه اقدام به تهیه پلو ساده کنیم و سپس با مخلوط کردن مواد سبزیجات در آن، تغییراتی نیز ایجاد نماییم.

– اول از همه باید برنج را تهیه کنید و آبکش کنید که پلو ساده می گوییم. طرز تهیه برنج آبکش یا همان پلو ساده بدون کته به صورت زیر است:

– ابتدا مقداری برنج را بر حسب نیاز به مدت ۲ الی ۳ ساعت همراه با نمک در آب خیس می کنیم. میزان آب باید حداقل یک بند انگشت از روی سطح برنج فاصله داشته باشد.

– در قابلمه دیگری، آب را تا نصفه (بستگی به مقدار برنج اولیه دارد) ریخته و برروی اجاق با حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش آید.

– برنج خیس خورده را درون قابلمه در حال جوش می ریزیم و خوب هم میزنیم و درب قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا آب برنج به حداقل ترین مقدار ممکن برسد.

– برنج را درون آبکش می ریزیم و با آب ولرم شستشو می دهیم تا نمک های اضافی درون آن گرفته شود.

– تا اینجا مرحله را داشته باشید. از این به بعد برای دم کردن برنج، باید سبزیجات را اضافه کنید که در هر دستور پخت مراحل آن را بیان خواهیم کرد.

برنج و سبزیجات

مواد لازم

ذرت
نخود فرنگی
هویج خرد شده
کشمش (مقدار هر کدام از این مواد یک پیمانه است که به ازای ۴ نفر است)
فیله مرغ خرد شده ده عدد
پیاز یک عدد
عصاره مرغ یک بسته
نمک، فلفل، زعفران و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

ذرت را بپزید و همراه با همراه با کشمکش، نخود فرنگی و هویج پخته شده در یک ماهیتابه تفت دهید. در یک ظرف دیگر، فیله های مرغ را به همراه پیاز، نمک و فلفل تفت دهید. بعد از پخت فیله ها، آن ها را به مواد شماره یک اضافه کنید. عصاره مرغ را می توانید در مقداری آب جوش حل کرده و برروی مخلوط بدست آمده از بالا اضافه کنید. در این مرحله باید این سبزیجات را به برنج آبکش شده اضافه کنید تا برنج سبزیجات تهیه شود. روش اضافه کردن آن به صورت لایه لایه است؛ یعنی لایه اول برنج و بعد یک لایه از سبزیجات و بعد برنج و باز یک لایه سبزیجات. این مرحله را تا اتمام مواد اولیه ادامه می دهید. دقت کنید که برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد، همچنین بهتر است که به منظور دم کشیدن سریع، چندین سوراخ برروی سطح تا انتها ایجاد کنید. در انتها دم کنی را برروی درب قابلمه قرار دهید و اجازه بدهید که کاملا برنج دم بکشد.

سبزی پلو با مرغ

شاید در نگاه اول با روش قبلی یکسان به نظر برسد؛ ولی در این روش شما مرغ را جدای برنج تهیه می کنید که در قبلی، فیله های مرغ همراه با برنج پخته می شد.

برنج و سبزیجات

مواد لازم

سبزی پلویی خرد و خشک شده که شامل گشنیز، تره، جعفری، ریحان، نعناع، شوید، شمبلیله است. (مقدار سبزی استفاده شده با برنج باید متناسب باشد، به عبارتی دیگر به ازای هر دو پیمانه برنج بهتر است که به اندازه شش قاشق غذاخوری سبزی خورد شده تهیه کنید.)
مرغ که باید چند تیکه شود
پیاز یک عدد متوسط
سیر
نمک، فلفل و زردچوبه و بقیه ادویه جات به مقدار لازم

طرز تهیه

برنج مانند قبل آبکشی می کنید. سبزی را ابتدا خرد کرده و اجازه بدهید تا خشک شود. سپس با کمی روغن آن ها را تفت دهید و زردچوبه وبقیه ادویه جات را نیز به آن اضافه کنید. بعد از اینکه سبزی ها به طور کامل تفت داده شد، آن ها را همراه با برنج به صورت لایه به لایه مانند قبل اضافه کنید و سپس اجازه بدهید تا دم بکشد. مرغ را همراه با سبزی پخت نکنید. مرغ باید همراه با یک لیوان آب، پیاز، سیر و دیگر مواد مانند نمک، زعفران و فلفل به مدت نیم تا یک ساعت با هم ترکیب کرده و اجازه دهید تا کامل پخت شود.
بعد از این غذای شما آماده سرو است.

برنج و سبزیجات

سبزی پلو با ماهی

طرز پخت این دستورغذایی مانند قبل است و تفاوت آن در استفاده از ماهی به جای مرغ است. برای تهیه سبزی پلو مانند شیوه قبل اقدام می کنیم و فقط باید طرز پخت یا سرخ کردن ماهی را بدانیم.

روش سرخ کردن ماهی

ابتدا پوست روی ماهی را باید کامل بگیرید. بعضی از افراد ماهی را تکه تکه می کنند و بعضی دیگر درسته استفاده می کنند که این انتخاب این دو سلیقه ای است. ابتدا برروی ماهیتابه کمی روغن بریزید تا داغ شود، سپس ماهی را برروی آن به آرامی قرار دهید. بعد از ده دقیقه، ماهی را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید. ممکن است که در هنگام سرخ کردن ماهی، چند بار مجبور به برگرداندن ماهی شوید؛ ولی حداقل ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا ماهی شما کامل سرخ شود.

برنج و سبزیجات

برنج سبزیجات هندی

غذاهای هندی به تند بودن معروف هستند و اگر کسی غیر هندی باشد، خوردن غذاهای آن ها باعث اذیت شدنش می شود؛ ولی باید گفت که در حالت کلی، غذاهای خیلی سالمی دارند و از هیچ گونه مواد مضری برای طبخ غذاهای خود استفاده نمی کنند.
شاید فکر کنید که غذاهای هندی را نمی توان درست کرد، ولی اشتباه می کنید. برنج سبزیجات هندی از نمونه غذاهایی است که می توان آن ها را در خانه بدون هیچ دردسری تهیه کرد، بدون اینکه تند باشد.

مواد لازم

گل کلم خرد شده دو فنجان
هویج خرد شده دو عدد متوسط
لوبیا سبز خرد شده حدود ۱۵ عدد
نخود فرنگی نصف فنجان
روغن زیتون سه قاشق غذاخوری (البته می توان از روغن معمولی هم استفاده کرد؛ ولی اگر به دنبال برنج سبزیجات هندی خوشمزه هستید، بهتراست که از روغن زیتون استفاده کنید.)
پیاز خرد شده دو عدد متوسط
گوجه فرنگی خردشده و فلفل سبز سه عدد متوسط
سیر له شده ۵ حبه
زنجبیل، برگ نعناع، برگ گنشیز یک قاشق چایخوری
هل ۴ عدد
آب لیمو نصف قاشق غذاخوری
چوب دارچین دو عدد کوچک
میخک ۴ عدد

البته برای تهیه برنج سبزیجات هندی تمامی موارد بالا لازم نیست و اگر به بعضی از مواد دسترسی نداشتید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

طرز تهیه

برنج را آبکشی کنید. گل کلم را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش پخت نمایید. دانه های هل، میخک، چوب دارچین با هم در روغن تفت دهید. پیازها را در ماهیتابه تفت دهید و سپس زنجبیل با سیب له شده را به آن اضافه کرده تا کامل تفت داده شوند.

گوجه فرنگی را تفت دهید و بعد از چند دقیقه سیب زمینی را به آن اضافه کنید.بعد هویج، لوبیا سبز و گل کلم را به ماهیتابه اضافه کنید تا تفت داده شوند. در آخر هم برگ نعنا، گشنیز و آب لیمو را برای تفت دادن اضافه کنید. بعد از اینکه ترکیب سبزیجات شما تمام شد، آن را به همراه به صورت لایه به لایه اضافه کنید تا کامل دم بکشند و آماده سرو شوند.

برنج و سبزیجات

موجور برنج و سبزیجات غذای ترکیه ای

موجور غذایی ترکیه ای و مشابه کوکوهای خودمان است که با مواد مختلف طبخ می شود. در این مطلب طرز تهیه موجور برنج و سبزیجات را خواهید دید. برای تهیه این غذا از باقیمانده برنج سفید پخته می توانید استفاده کنید.

برنج و سبزیجات

مواد لازم

برنج آب پز شده ۱ کاسه کوچک (به شکل آب پز شده ۱ کاسه باشد)
کدو متوسط ۱ عدد
سیب زمینی متوسط ۱ عدد
هویج کوچک ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
جعفری و شوید ۱ مشت
نعناع ۱ قاشق مربا خوری
تخم مرغ ۲ عدد
آرد سوخاری ۲ قاشق
آرد ۳ قاشق
نمک به مقدار دلخواه

طرز تهیه

ابتدا ۵_۴ قاشق برنج را آب پز کنید. نیاز نیست له شود.بعد از آب پز شدن حدود ۱ کاسه کوچک می شود. از برنج مانده میتوانید استفاده کنید.کدو ، سیب زمینی و هویج را رنده کنید و آب هر سه را کاملا بگیرید.شوید و جعفری را ریز خرد کنید. پیاز را خیلی ریز خرد کنید.تمام مواد را داخل ظرفی ریخته و آرد ، آرد سوخاری ، نمک ، تخم مرغ و نعناع را اضافه کنید و با دست هم بزنید.داخل قابلمه مناسب و یا ماهیتابه روغن بریزید و کمی گرم کنید.۱ قاشق از مواد داخل روغن بریزید و پشت و رو سرخ کنید.

برنج و سبزیجات

پلو سبزیجات با قارچ

مواد لازم

برنج سفید – ۳ پیمانه
پیاز – ۳ عدد
قارچ – ۳۵۰ گرم
نخود فرنگی – ۱۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ ای – ۱ عدد
هویج – ۳ عدد
خلال بادام – یک قاشق غذا خوری
روغن کنجد – به مقدار لازم
نمک و فلفل – به میزان دلخواه
زعفران دم‌ کرده – به مقدار دلخواه

طرز تهیه

برنج را بشویید و به مدت ۲ ساعت در آب سرد خیس کنید.نخود فرنگی ها را بپزید و کنار بگذارید.فلفل دلمه‌ ای (سبز، زرد، قرمز یا نارنجی) را نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.هویج را پوست بگیرید، نگینی خرد کنید و بعد با مقداری آب بپزید.قارچ را هم ورقه ورقه کنید، در تابه‌ ای کمی روغن کنجد بریزید و فلفل دلمه‌ ای خردشده و قارچ را در آن تفت دهید. حالا هویج، نخود سبز پخته شده و نمک و فلفل را هم به تابه اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن حرارت را خاموش کنید.برنج را آبکش کنید، حالا در یک قابلمه لایه لایه برنج و سبزیجات را بریزد و بگذارید تا دم بکشد.پلو مخلوط سبزیجات آماده است، آن را در ظرفی بریزید و با پیاز داغ، زعفران و خلال بادام تزیین کنید.

 

 

 

 

برنج و سبزیجات

 

 

 

           
چاپ

لینک های مرتبط :

 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *