رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ مهر ۱۳۹۹

طرز تهیه رشته آشی خانگی

لینک این مطلب کپی شد!

در روزگار قرنطینه که خیلی از بانوان ایرانی مشغول درست کردن همه چیز از نوع خانگی بودند مثل ماست خانگی ، نان خانگی ، شیرینی خانگی و… و هنرهای زیادی را به نمایش گذاشتند یکی از موادی که می توان در خانه تهیه کرد رشته آشی هست که کار زیاد دشواری هم نیست ولی مثل بقیه موارد طعم این رشته های با رشته های بازاری خیلی فرق داره و آشهایی که با این رشته ها پخته می شود بسیار خوش طعم و لذت بخش است .در گذشته که مادر بزرگها رشته آشی درست می کردند در حیاط روی طنابهای تمیز پهن می کردند تا خشک شود اما امروزه که بیشتر خانه ها آپارتمانی هستند باید در گوشه ای از اتاق یا تراس آویزان کنید تا کاملا خشک بشه و در آش استفاده کنید .در تهیه خمیر رشته از جوش شیرین یا خمیر مایه استفاده نکنید .

رشته آشی خانگی

طرز تهیه

برای شروع یک ظرف(کاسه) مناسب را بردارید و ۴ لیوان آرد و ۳ قاشق غذاخوری نمک را داخل آن بریزید و با دستت هم بزنید تا نمک و آرد با هم مخلوط شود. یک الک را بردارید و ترکیب آرد و نمک را دو مرتبه الک کنید و مجددا این مواد خشک را درون کاسه برگردانید.وسط آرد و نمک درون کاسه را گود کنید و شروع کنید کم کم به اضافه کردن آب ولرم. آب ولرم رو با فاصله اضافه کنید و با دست هم بزنید تا جایی که خمیر نرمی به دست بیاد که چسبندگی نداشته باشد؛ هرجا لازم بود آرد بپاشید. نکته مهم این دستورالعمل همین جاست یعنی مرحله ورز دادن خمیر. خمیر را حسابی ورز بدهید تا کاملا نرم و یکدست شود، خمیر ما خمیر سنگینی خواهد بود که نیاز به قدرت زیادی برای ورز دادن دارد.

روی یک سطح تمیز مثل میز یا یک تخته چوبی، آرد بپاشید و بعد خمیر را روی آن قرار دهید و با وردنه کاملا بازش کنید، توجه داشته باشید که خمیر را به شکل مستطیلی باز کنید.ضخامت خمیر به دلخواه خودتان است معمولا قدیمی ترها رشته آشی را ضخیم می پسندیدند، اگر رشته آشی ضخیم تر باشد باعث لعاب دار شدن آش شما می شود. روی خمیر مستطیل شکل پهن شده آرد بپاشید و با کف دست پخش کنید، سپس خمیر را به شکل پتو تا بزنید به صورت ۳ یا ۴ لا، بعد با یک چاقو بزرگ و تیز خمیر را باریک باریک با قطر دلخواه برش بزنید. مجددا روی باریکه های خمیر آرد بپاشید و با انگشتان دست کمی آن را هم زده تا آرد به خورد رشته ها برود و به هم نچسبد.

رشته آشی خانگی

رشته های آماده شده را داخل یک سینی پخش کنید، سینی را در جایی خنک که باد می وزد قرار دهید تا کاملا خشک شوند؛ مثلا می توانید روی آن ها تور بی اندازید و در تراس یا حیاط قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

برای خشک شدن رشته ها نباید عجله داشته باشید ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا خشک شوند، هرچه رشته ها خشک تر شوند آش بهتری خواهید داشت.

* اگر بخواهید رشته پلویی درست کنید، باید همین دستورالعمل را اجرا کنید با این تفاوت که مقدار نمک را کمتر بریزید مثلا یک قاشق چایخوری، خمیر را نازک تر پهن کرده و رشته ها را هم با قطر خیلی کمتر برش بزنید، پس از آن که رشته ها خشک شد باید آن را در تابه ایی خشک تفت بدهید در حدی که فقط کمی تیره رنگ شوند، رشته ها را نباید مدام با قاشق تفت بدهید که خرد شوند، معمولا آن ها را با کاردک های چوبی به آهستگی زیر و رو می کنند تا در حین تفت خوردن خرد و شکسته نشوند.

از بهترین غذاها برای تامین رطوبت کافی برای بدن سوپ و آش با سبزیجات فصل است. آش رشته یکی از آشناترین آش‌های ایرانی است که علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراک از آن استفاده می‌شود. آشی که تقریبا در تمام مناطق ایران از آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در وعده‌های غذایی گوناگون و فصول متفاوت سال‌ دارد. این آش از استفاده به عنوان عصرانه و ناهار گرفته تا استفاده در سفره‌های نذری و افطاری، از دعاخوانی و آرزوی بازگشت به سلامت مسافرانمان با پخت آش پشت پا گرفته تا کاسه‌های آش خاص نذری برای برآورده شدن دعاهایمان، جایگاه خود را‌دارد.

رشته آشی خانگی

ارزش تغذیه‌ای آش رشته‌ای

در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود که در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند. اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندکی‌ دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل کرد.
استفاده از مواد اولیه متنوع یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این آش قدیمی است. به کار گرفتن حداقل یک ماده غذایی از هر یک از گروه‌های اصلی غذایی موجب افزوده شدن ارزش تغذیه‌ای آن شده است. استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای که آش در آن پخت می‌شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای ایرانی فراهم می‌کند.
در همدان و برخی از مناطق غربی کشور نوع خاصی از آش رشته تهیه می‌شود که در اصطلاح به آن آش رشته‌ترشی گفته می‌شود. در این آش به غیر از کشک و ماست مقادیری از میوه‌های خشک به‌این مجموعه اضافه می‌شود تا از گروه میوه‌ها نیز در پخت این غذا استفاده شده باشد.
لازم به ذکر است که هریک از اقلام اضافه شده ‌دارای ماده مغذی مخصوص به خود از انواع ویتامین‌ها گرفته تا املاح، پروتیین، کربوهیدرات و… است که آن را در همین وعده غذایی در اختیار سلامت ما می‌گذارد. با وجود این با اضافه کردن مواد غذایی دیگری به عنوان تزیین می‌توان به‌این ارزش غذایی افزود اما باید به یاد داشته باشیم که روی آشمان یک وجب روغن نباشد که در این صورت از ارزش تغذیه‌ای آن می‌کاهیم و به دست خودمان قاتق نانمان را به قاتل جانمان تبدیل می‌کنیم.

 

رشته آشی خانگی

رشته آشی خانگی

           
 

نظر کاربران :

  • لیلا

    سلام
    من درست کردم ولی بعد که می ریزم تو آش سفت می مونه و نمی پزه … نمی دونم علتش چیه ؟؟؟

    ۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *