جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

انار ، میوه شفابخش پاییزی

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ آبان ۱۴۰۱

انار ، میوه شفابخش پاییزی است میوه ای بسیار دوست داشتنی ، خوشمزه و خوش رنگ که درصد زیادی از آن را آب تشکیل می دهد . پزشکان و متخصصان تغذیه، خواص شگفت‌انگیزی را برای این خوراکی خوشمزه که به میوه‌ی بهشتی نیز شهرت یافته است، معرفی کرده‌اند.از آنجا که میوه‌ها به دلیل نقش تاثیرگذار درمانی و خواص تغذیه‌ای مناسبی که بر سلامت جسم و روح انسان‌ها وارد می‌کنند، جایگاه قابل توجهی را در سبد غذایی مردم سراسر جهان از آن خود کسب کرده‌اند. امروزه نیز با توجه به تغییرات وارد شده در سبک زندگی انسان‌ها که به دلایل مختلفی از جمله پیشرفت تکنولوژی، تغییرات جوی و آب‌وهوایی و … ایجاد شده است، استفاده از رژیم غذایی سالم و مورد تایید متخصصان تغذیه در طب سنتی و طب مدرن، بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود.

انار ، میوه شفابخش پاییزی 2 انار ، میوه شفابخش پاییزی

فهرست

خاستگاه میوه انار

انار، میوه‌ای است درختی، در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، سفید و دو رنگ (قرمز و سفید)، با نام علمی Punica Granatum که به نظر می‌رسد خاستگاه اولیه‌ی آن به نواحی شرقی کشور ایران تا رشته کوه‌های هیمالیا در شمال هندوستان باز می‌گردد. گفته می‌شود که باغداران در سراسر کشور، انار را به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال پرورش می‌دهند. مشهورترین پرورش‌دهندگان این میوه‌ی پاییزی شهرهای ساوه، فردوس، بجستان و نی‌ریز است که طبق آمار ارائه شده از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان انار در سراسر ایران به شمار می‌روند. این میوه علاوه بر مصرف به صورت خام، به روش‌های دیگری مانند پخته شده به صورت رب، لواشک، مربا، مارمالاد، نوشیدنی و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین نکات ذکر شده در مورد انار، می‌توان به استفاده‌ی دارویی و صنعتی از میوه، پوست، برگ و گل آن نیز اشاره کرد.

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم انار

طی تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط کارشناسان سلامتی، انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و خواص درمانی و دارویی فراوانی در میوه‌ی انار یافت می‌شود که مصرف هر کدام از آن‌ها برای سلامت جسم و روح انسان، بسیار لازم و ضروری است. در هر ۱۰۰گرم از این میوه، ۰/۰۷ میلی‌گرم ویتامین B1 (تیامین)، ۰/۰۵ میلی‌گرم ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ۰/۲۹ میلی‌گرم ویتامین B3(نیاسین)، ۰/۳۸ میلی‌گرم ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)، ۰/۰۸ میلی‌گرم ویتامین B6، ۳۸ میکرو گرم ویتامین B9 (اسید فولیک)، ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C ۱/۱ گرم چربی، ۱.۷ گرم پروتئین، ۸۶ کیلوکاری انرژی، ۱۹ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم انواع قند، ۴ گرم فیبر، ۱/۲ گرم چربی، ۱۰ میلی‌گرم کلسیم، ۰/۳ میلی‌گرم آهن، ۱۲ میلی‌گرم منیزیم، ۳۶ میلی‌گرم فسفر، ۲۳۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۰/۳۵ میلی‌گرم روی وجود دارد.

خواص درمانی انار

انار به دلیل داشتن مواد مغذی و فواید دارویی شگفت‌انگیز، در بین میوه‌ها، به میوه‌ی بهشتی و شفابخش شهرت یافته و همین امر در کنار طعم مطبوع و دوست‌داشتنی‌اش، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این میوه‌ی پرطرفدار به شمار می‌رود. متخصصان طب سنتی، طبع انار را با توجه به طعم آن، به دو دسته‌ی متفاوت تقسیم‌بندی می‌کنند. ایشان بر این باورند که انار ترش طبیعتی سرد و تر، انار شیرین طبیعتی سرد، معتدل و تا اندازه‌ای تر داشته و پوست این میوه نیز دارای طبعی سرد و خشک است. در گذشته نیز خواص درمانی و فوق‌العاده‌ی انار، بر همگان آشکار بوده و آن‌ها از ریشه، پوست، برگ، ساقه و میوه‌ی آن استفاده‌های فراوان می‌کردند.

انار ، میوه شفابخش پاییزی 1 انار ، میوه شفابخش پاییزی

افزایش سلامت پوست با انار

انارها غنی از ویتامین C هستند که یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامت پوست است. همچنین آنها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل پروآنتوسیانیدین و فلاونوئید هستند که با به تاخیر انداختن علائم پیری (مانند چین و چروک) برای پوست عالی عمل می کنند.۲ قاشق سوپ خوری پودر پوست انار را با ۱ قاشق سوپ خوری عصاره لیمو و عسل را می توانید به خوبی مخلوط کنید تا خمیر نرمی را شکل دهید. این ترکیب را به صورت و گردن بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. در پایان با آب ولرم بشویید. این کار می تواند لکه های تیره را پاک کند و رنگدانه ها را درمان و حتی پوست را روشن کند. همچنین خاصیت ضد پیری دارد.

درمان مشکلات پوستی از خواص انار

آنتی اکسیدان های موجود در دانه و پودر انار، با آسیب های پوستی و آکنه مبارزه می کنند. ۲ قاشق سوپ خوری دانه انار له شده و ۱ قاشق سوپ خوری زردچوبه می تواند شگفتی ساز باشد. فقط باید آن را روی موضع آسیب دیده بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.استفاده از روغن دانه انار به درمان اگزما و پسوریازیس مشهور است. مخلوط کردن برگ های له شده انار با آب و نوشیدن آن می تواند به تسکین این وضعیت کمک کند.انار، توانایی محافظت از پوست در برابر خورشید را افزایش می دهد و همچنین می تواند در درمان ملاسما مفید باشد.

فواید انار برای مو

آنتی اکسیدان قوی در انار، فولیکول های مو را تقویت می کنند و گردش خون را بهبود می بخشند. روغن دانه ی انار به عنوان یک درمان مؤثر برای موهای مجعد، خشک و نامرتب شناخته می شود.

بهبود بهداشت مو از خواص انار

خوردن دانه های انار می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند. از آنجا که دانه ها و به خصوص روغن دانه ها، حاوی اسید هایی هستند که باعث تقویت مو می شوند و همچنین دانه های انار گردش خون را بهبود بخشیده و رشد مو را تحریک می کنند.

انار برای جلوگیری از ریزش مو

عصاره یا همان آب انار، فولیکول های مو را تقویت می کند و مانع از ریزش مو می شود.

آب انار برای بهبود قلب

آب انار به حفظ سلامت قلب از طریق الاستیسیته شریانی و کاهش التهاب رگ کمک می کند. همچنین بیماری را کاهش می دهد. این عصاره به کاهش خطر انسداد شریانی، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.انار همچنین به دلیل داشتن اسیدهای چرب به نام اسید پونیسیک و سایر آنتی اکسیدان های قوی مانند تانن ها و آنتوسیانین ها می تواند از فرد در برابر بیماری قلبی محافظت کند. این میوه همچنین می تواند سلامت قلب را تقویت کند. یک مطالعه نشان داده است افرادی که انار مصرف می‌ کردند کلسترول خوب بدن آنها افزایش و چربی ‌های اکسید شده مضر در بدن آنها کاهش یافته است در نتیجه خطر بروز تصلب شرایین را بسیار کاهش می دهد.علاوه بر این، انار فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد و خوردن هر روزه آن باعث بهبود جریان خون در قلب در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب می شود.

خواص انار برای بیماران دیابتی

انار برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا مملو از آنتی اکسیدان بوده و این آنتی اکسیدان ها با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن مانند دیابت، مبارزه می کنند. آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی پونیکالاجین موجود در انار دارای خواص بسیار زیادی برای کاهش التهاب هستند و علائم رنج آور قند خون بالا مانند درد و خستگی عضلات را کاهش می دهند.

حفظ سطح فشار خون از خواص انار

عصاره انار، ضایعات و تورم رگ های خونی و همچنین فشار خون بالا را کاهش می دهد. انار به عنوان آسپرین طبیعی عمل می کند، خون را رقیق می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را بهبود می بخشد.

پیری را به تاخیر می اندازد

انار حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و ویتامین E است که به خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد در بدن بسیار کمک می کند. وجود رادیکال های آزاد در بدن باعث می شوند که پوست شما دچار پیری زودرس شود. ترکیبات گیاهی مفید موجود در این میوه، به بازسازی سلول های پوستی بسیار کمک می کند.

این ترکیبات به جلوگیری از چین و چروک و افتادگی پوست نیز کمک می کند. علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی موجود در انار می تواند به مبارزه با التهاب پوست، جوش های پوستی و افزایش توانایی پوست برای محافظت از خود در برابر آسیب های اشعه ماورابنفش کمک کند.

انار برای محافظت در برابر سرطان

آنتی اکسیدان ها در این عصاره رادیکال های آزاد را از بین می برند و مانع رشد سلول سرطانی می شوند. گفته می شود که عصاره انار، القا کننده آپوپتوز است که در آن سلول های سرطانی خود را از بین می برند. این میوه در پیشگیری از سرطان پروستات و سینه بسیار مفید است.مشخص شده است که دانه‌ های انار خطر ابتلا به سرطان پروستات، شایع ‌ترین نوع سرطان در مردان را کاهش می‌ دهند. دانه های این میوه دارای خواص ضد سرطانی هستند که می توان این خاصیت را به وجود اسید پونیسیک در آن نسبت داد. این میوه به دلیل داشتن ترکیبات مفید از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند و همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. انار همچنین می ‌تواند رشد سلول ‌های سرطان سینه در بانوان را نیز مهار کند و مرگ سلولی سلول ‌های سرطان سینه را تحریک کند.

انار 1 انار ، میوه شفابخش پاییزی

خطر بروز بیماری آرتریت را کاهش می دهد

دانه های انار می توانند به کاهش بیماری آرتروز و درد مفاصل بسیار کمک کنند. زیرا منبع خوبی از آنتی اکسیدان های قوی به نام فلاونول هستند که به عنوان عوامل ضد التهابی در بدن عمل می کنند. مطالعات نشان داده اند که عصاره هسته انار این توانایی را دارد که آنزیم هایی که به مفاصل افراد مبتلا به آرتروز آسیب می رسانند را مسدود کند. مطالعه حیوانی دیگری نشان می دهد که عصاره انار شروع و بروز بیماری آرتریت ناشی از کمبود کلاژن را کاهش می دهد.

آرام کردن شکم با مصرف انار

انار، تولید آنزیم هایی که به هضم کمک می کنند را افزایش می دهد. یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان آب انار اضافه کنید تا سوء هاضمه درمان شود.

بالا بردن سیستم ایمنی از خواص انار

آنتی اکسیدان های موجود در این عصاره، سلول های سفید خون را تحریک می کنند و کارایی خود را افزایش می دهند. این عصاره خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و به کاهش باکتری دهان که باعث کرم خوردگی و عفونت ها می شوند کمک می کنند.

بهبود هضم از خواص انار

انار وقتی به سیستم گوارشی می رسد به شکم و کبد کمک می کند. همچنین به تسکین عفونت های دستگاه ادراری و آسانی جریان ادرار کمک می کند. غنی از فیبر رژیمی است و به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

انار برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی زمانی ایجاد می شود که بدن سلول های قرمز خونی کمی دارد. میزان بالای آهن در آب انار به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. همچنین درمانی خوبی برای چشم های قرمز و دردناک در نظر گرفته می شود. تنها چند قطره از عصاره را در چشمان بریزید.انار منبع خوبی از آهن است که می تواند به افزایش سطح هموگلوبین شما کمک کند. هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و وظیفه حمل اکسیژن در سراسر بدن را بر عهده دارد. سطوح پایین هموگلوبین منجر به کم خونی می شود. علاوه بر این، انار حاوی ویتامین C است که به جذب بهتر آهن در بدن به شما بسیار کمک می کند.

عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

تحقیقات انجام شده نشان داده است ورزشکارانی که به مدت ۱۵ روز ۵۰۰ میلی لیتر آب انار نوشیدند، عملکرد ورزشی بهتری داشتند. زیرا آب انار به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، سطح استقامت و عملکرد هوازی را در ورزشکاران در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف بهبود می بخشد.

مشکلات معده را تسکین می دهد

دانه های انار حاوی خواص ضد باکتریایی قوی و خواص ضد التهابی است که به کاهش مشکلات مربوط به معده مانند اسهال، اسهال خونی و بیماری وبا کمک می کند. وجود ترکیبات فعال زیستی، آنتی اکسیدان ها و اسید پونیسیک در این میوه برای درمان التهاب روده مفید بوده و با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند. علاوه بر این خوردن انار یا نوشیدن آب انار بعد از غذا به هضم سریعتر مواد غذایی کمک می کند و در نتیجه هضم را بهبود می بخشد.

انار از دندان ها محافظت می کند

این میوه به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی، در مبارزه با باکتری های دهان بسیار مفید است. انار همچنین از فعالیت میکروارگانیسم های تولید کننده پلاک که مینای دندان را از بین می برند، جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف انار تشکیل پلاک در دندان را تا ۳۲ درصد کاهش می دهد.

%name انار ، میوه شفابخش پاییزی

خطر آلزایمر را کاهش می دهد

بهبود حافظه و عملکرد شناختی، به آنتی اکسیدان های پلی فنل که به وفور در دانه های انار یافت می شوند، نسبت داده شده است. Punicalagin نوع خاصی از پلی فنول شناخته شده است که سطح پلاک آمیلوئیدی که بین سلول‌ های عصبی مغز تجمع می ‌یابد و باعث بیماری آلزایمر می ‌شود را کاهش می‌ دهد. خوردن روزانه انار، عملکرد شناختی شما را بهبود می بخشد.

از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند

بیماری کبد چرب زمانی رخ می دهد که چربی در کبد انباشته شود. هنگامی که این بیماری پیشرفت می کند، منجر به سیروز کبد، سرطان کبد و مشکلات کبدی می شود. این بیماری ها می توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند. در صورت مصرف روزانه، این میوه می تواند از التهابات کبدی و بیماری کبد چرب پیشگیری کند. علاوه بر این، این میوه می تواند به محافظت از کبد شما زمانی که از بیماری یرقان رنج می برید، کمک کند.

کمک انار به اصلاح غضروف

آب انار می تواند ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین دهد. گفته می شود مصرف منظم آب انار باعث پیشگیری از آلزایمر و دیگر مشکلات عصبی و نیز دفع سنگ های کلیه و حتی به عملکرد نعوظ کمک می کند.

انار مناسب برای پیش از زایمان و مفید برای زنان باردار

عصاره انار حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی و همچنین اسید فولیک است که همه آنها برای رژیم غذایی قبل از تولد ضروری هستند. خواص ضد التهاب آن به بهبود جریان خون مادر و جنین کمک می کند. پتاسیم موجود در آب انار از گرفتگی عضلات ماهیچه در دوره بارداری جلوگیری می کند و حتی از زایمان زودرس نیز پیشگیری می کند.

درمان پوست خشک با استفاده از انار

روغن انار چون حاوی امگا ۵ است، برای درمان پوست خشک مفید است و رطوبت پوست را حفظ و به درمان پوست های آسیب دیده کمک می کند.

جلوگیری از سرطان پوست از خواص انار

آنتوسیانین و تانن در انار در مبارزه با تومورهای پوستی مفید هستند. آن را مستقیما به پوست بمالید و بگذارید الاجیک اسید بهتر کار انجام دهد و مانع رشد سلول های سرطانی شود.

انار ، میوه شفابخش پاییزی انار ، میوه شفابخش پاییزی

مضرات انار

علیرغم ارزش غذایی بالای این میوه، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث آسیب و عوارض جانبی از جمله موارد زیر شود. بنابراین باید از مصرف بیش از حد این میوه اجتناب کنید. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این میوه در ادامه شرح داده شده است.

انار و بارداری

مطالعات نشان داده است که عصاره هسته انار، انقباضات رحم را تحریک کرده و ممکن است باعث سقط جنین در زنان باردار شود. بهتر است در دوران بارداری از مصرف عصاره و پوست انار خودداری کنید. در حالی که نوشیدن آب این میوه تاثیرات عصاره انار را بر روی رحم ندارد. بنابراین خوردن این میوه یا نوشیدن آب آن، در دوران بارداری خطری ایجاد نمی کند.

اختلالات دو قطبی و صرع

ترکیبات شیمیایی موجود در آب انار، می تواند داروی کاربامازپین که برای بهبود خلق و خو و جلوگیری از تشنج استفاده می شود را مهار کند.

مشکلات متابولیک

برخی از مطالعات نشان داده است که آب انار با آنزیمی که مسئول متابولیسم بسیاری از داروهای رایج، مانند برخی از استاتین های کلسترول در بدن است، تداخل دارد. بنابراین در صورت مصرف منظم دارو، در مورد نوشیدن آب انار با پزشک خود مشورت کنید.

فشار خون

نوشیدن آب انار ممکن است خطر ابتلا به فشار خون پایین را در افرادی که قبلا مشکل فشار خون پایین داشته اند را افزایش دهد. این میوه می تواند بر فشار خون بسیار تأثیر بگذارد و در سطح و ثبات آن در طول و بعد از هر عمل جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف انار را به تمام اشکال آن قطع کنید. بیماران مبتلا به فشار خون باید قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند تا اثرات آن با داروهای فشار خون تداخل نداشته باشد.

بیماری دیابت

اگرچه انار برای پیشگیری از دیابت مفید است. اما اگر از این بیماری رنج می برید باید از مصرف میوه خودداری کنید، زیرا درصد بالایی از قند را دارد.

کالری

این میوه حاوی مقدار زیادی کالری است. بنابراین در صورت داشتن رژیم غذایی برای کاهش وزن، باید از مصرف آن پرهیز کنید. زیرا کالری زیاد در رژیم غذایی شما، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

آلرژی

مصرف آب اناردر برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک مانند مشکل در بلعیدن، تورم در صورت، مشکلات تنفسی و درد و تورم در دهان را ایجاد کند.
مصرف این میوه نیز باعث بروز بسیاری از علائم می شود که به آلرژی منجر می شوند. این نشانه ها عبارتند از:

بلعیدن دردناک
خارش
مشکلات پوستی
تورم صورت
سختی در تنفس
درد و تورم در دهان

%name انار ، میوه شفابخش پاییزی

بهترین زمان مصرف انار

بهترین زمان برای خوردن انار، صبح ها بعد از نوشیدن یک لیوان آب است. با این حال، می توانید آن را به عنوان یک میان وعده نیز استفاده کنید. مقدار توصیه شده مصرف روزانه انار ۲ عدد است.

نحوه انتخاب و نگهداری از انار

واضح است که این میوه با توجه به فواید بی شماری که برای سلامتی و تغذیه دارد، جایگاهی ویژه ای در رژیم غذایی ما داشته باشد. انتخاب مناسب این میوه و چگونگی نگهداری از آن بسیار مهم است. به دنبال میوه‌ هایی باشید که نسبت به اندازه ‌شان سنگین تر هستند زیرا مسئله نشان ‌دهنده مقدار خوبی از گوشت و دانه ‌های آبدار در داخل این میوه است. از مصرف انارهایی که دارای هرگونه کبودی یا لکه سیاه روی پوست هستند، اجتناب کنید.
انار به طور طبیعی ماندگاری طولانی دارد و نگهداری مناسب از آن بسیار مهم است. بهتر است این میوه را در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. شما می توانند تا دو ماه این میوه را در یخچال نگهداری کنید، البته تا زمانی که آنها را در یک کیسه پلاستیکی در بسته نگهداری کنید. هنگامی که انار خود را باز کردید و دانه های آن را جدا کردید، تا پنج روز می توانید در یخچال آنها نگهداری کنید. آب انار نیز به همین مقدار ماندگاری دارد.

از کدام شهرها انار بخریم ؟

نحوه استفاده از انار

انار یک میوه شیرین یا ترش و بسیار خوشمزه است. شما می توانید این میوه را در همه جا، از اسموتی گرفته تا دسر و حتی به عنوان بخشی از وعده های غذایی نیز استفاده کنید. آب انار را می توانید در اسموتی ها، برای تهیه چای یا حتی در سوپ های سرد استفاده کنید. برای آب گیری یک انار، بهتر است آن را مانند گریپ فروت از وسط نصف کنید و از آبمیوه گیری برقی یا دستی استفاده کنید. مراقب باشید از آبگیری گوشت سفید این میوه خودداری کنید، زیرا این کار باعث تغییر طعم آب میوه شما و تلخ شدن آن می شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *