جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

از کدام شهرها انار بخریم ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱ اسفند ۱۳۹۸

سال‌هاست که بوی پاییز زودتر از برگریزان و زردی درختان با میوه‌هایش استشمام می‌شود. انار که در ویترین مغازه‌های میوه‌فروشی نمایان می‌شود، خبر از آمدن پاییز می‌دهد.میوه‌ای که رنگ و طعم و گذشته از همه این‌ها خواص درمانی معجزه‌گرش باعث شده مشتریان ثابت و پروپاقرصی داشته باشد.

انار ساوه:

از قدیم و ندیم ساوه با انارش معروف شده. هنوز هم که هنوز است میوه‌فروش‌های دوره‌گرد و یا حتی مغازه‌دارها برای معرفی و تبلیغ انارشان می‌نویسند انار ساوه موجود است! واقعیتش را هم بخواهید انار ساوه ویژگی‌های خاص خودش را دارد که از جمله طعم ملس آن است. حتی در رقم ملس انار ساوه هم تنوع زیادی وجود دارد. ارقام مشهور دیگر انار ساوه که ما شاید از آن خبر نداشته باشیم، تبریزی، یوسف‌خانی، محمدعلی خانی، سیاه، آلک و …. هستند. انار ملس ساوه در جهان بی نظیر است و مشتاقانی را از سراسر جهان به دلیل طعم و مزه خاص خود دارد. اما نکته دیگری که انار ساوه را متمایز می کند، غلظت آب آن است. غلظت بالایی که اصطلاحا به آن “بریکس” می‌گویند. این نوع انار نسبت به سایر انارهای تولیدی در جهان بریکس بالاتری دارد که دلیل آن آب و هوای خاص منطقه ساوه است.

به دلیل غلظت و بریکس بالای انار ساوه، یک لیتر آب انار این منطقه حدودا نیم کیلو رب انار می‌دهد؛ در حالی‌که انار سایر نقاط کمتر از چهارصد گرم رب تولید می‌کند. اما اگر خواستید انار ساوه را از سایر انارهای شهرهای دیگر تشخیص دهید باید بدانید که رنگ پوست انار ساوه قرمز است و همچنین ضخامت بیشتری دارد که همین مزیت باعث ماندگاری بیشتر انار می‌شود.

Anar از کدام شهرها انار بخریم ؟

انار فارس:

فارس هم یکی از قطب‌های تولید انار در کشور است. شهرستان نی ریز با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار رتبه نخست تولید انار را در استان فارس به خود اختصاص داده و بخش قطرویه با تولید سالانه ۶۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده انار شهرستان نی ریز است. انار تولیدی در این شهرستان علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای کره جنوبی، روسیه، کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر می شود .

انار قطرویه به دلیل رنگ پوست، رنگ آریل، ضخامت پوست و طعم میوه بسیار بازارپسند و پرفروش است و مشتریان زیادی هم دارد.

انار جلفا:

اراضی حاشیه رودخانه ارس در جلفا، مناسب کشت و پرورش محصول انار است. چون درخت انار مخصوص مناطق نیمه گرمسیری است، آب و هوای نیمه گرمسیری این شهرستان بزرگترین فاکتور برای پرورش و کشت انار به حساب می‌آید. باغات واقع در روستاهای اشتبین، قولان، میسن، کردشت، دوزال، نوج مهر و پهناور از مناطق عمده تولید انار در شهرستان جلفا هستند و انواع انار سفید یزدی، دانه قرمز رباب با طعم ملس، گلوشا، شیرین، ترش، میخوش، فاروق، قره قابوغ (انار سیاه) در شهرستان جلفا تولید می‌شود. انار جلفا از لحاظ پسند بازار و طعم و مزه جزو بهترین‌هاست؛ به‌طوری‌که انار ملس تولیدی جلفا در حال حاضر مورد توجه کشورهای همسایه همچون ارمنستان و آذریایجان قرار گرفته است. در روستاهای جلفا برداشت محصول انار از اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان‌ماه هم ادامه دارد.

unnamed 1 3 از کدام شهرها انار بخریم ؟

انار کوهدشت:

کوهدشت هم با انار سیاب معروف است. منطقه “سیاب” کوهدشت مرغوب‌ترین انار تولیدی کشور را دارد اما متاسفانه این محصول با اسم‌های دیگر در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که نام این نوع انار برایمان چندان آشنا نیست. شهرستان کوهدشت در استان لرستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی مساعد و خاک مرغوب یکی از مناطق انارخیز کشور است و منطقه “سیاب” که در جنوب غربی این شهرستان و در فاصله ۶۰ کیلومتری آن قرار دارد یکی از مرغوب‌ترین انارهای تولیدی در سطح کشور را تولید می‌کند. از میان انارهای تولیدی در تنگ سیاب ارقام یاقوت سیاب، امید سیاب و دردانه سیاب را می‌توان به‌عنوان ارقام برتری که به‌عنوان نمونه، قابلیت صادراتی بالا دارند، نام برد. یاقوت سرخ کوهدشت که محصولی کاملاً ارگانیک است مورداستفاده ده‌ها کشور دنیا قرار می‌گیرد. استان لرستان در کشور در تولید انار رتبه هفتم را دارد که ۷۳ درصد انار استان از شهرستان کوهدشت برداشت می‌شود.

انار گیلان:

بیشترین سطح کشت باغات انار ترش گیلان در شهرستان ماسال و بیشترین سطح کشت باغات انار شیرین در شهرستان رودبار واقع شده است. باغ‌های انار به صورت پراکنده درهمه مناطق گیلان به ویژه مناطق جنگلی و کوهستانی وجود دارد. در واقع ۷۶۰ نوع انار در کشور پرورش داده می‌شود که بومی‌ترین و ترش‌ترین آن در گیلان به بار می‌نشیند. انار ترش معمولا در خورش های گیلانی و چاشنی‌های زیتون نیز استفاده می شود. فراوانی انار ترش در گیلان موجب شده کدبانوهای گیلانی از دانه، آب و رب این محصول درپخت ۹۰ درصد از غذاهایشان استفاده کنند. انارآویج، زیتون پرورده، فسنجان، کال کباب و میرزا قاسمی از غذاهای محلی معروف است که کدبانوهای گیلانی برای پخت آن از رب و یا آب انار ترش استفاده می کنند. مانند بیشتر نقاط ایران، برداشت انار در گیلان از مهرماه شروع می‌شود و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

انار فیروزکوه:

کیفیت انار روستای محمودآباد فیروزکوه در جهان شهرتی خاصی دارد به گونه‌ای که محصول انار این روستا به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. روستای محمودآباد در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه قرار دارد و از توابع دهستان بزرگ حبله رود شهرستان، در منطقه‌ای واقع شده که محصول انار بیشترین بازدهی و ثمره را در آن منطقه دارد. این روستا هر ساله در فصل پاییز هنگام فصل انار، علاقمندان و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و در این زمان جشنی موسوم به جشن انار هم در این روستا برگزار می‌شود. انار محمودآباد دانه درشت است و آبدار؛ پوست مقاومی در برابر ضربه داشته و ترکیدگی کمی هم دارد. مزه‌اش ملس (ترش و شیرین) است و قابلیت ماندگاری بالایی دارد و بهترین نوع انار برای کسانی است که مبتلا به فشار خون یا غلظت خون هستند.

unnamed 12 از کدام شهرها انار بخریم ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *