رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۵

امنیت، شرط لازم برای توسعه گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: دشت‌های رنگین لرستان یک دنیا جاذبه است که نقاشان چیره‌دست را خیره می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، مرتضی رحمانی موحد در کارگروه گردشگری استان با بیان اینکه با آرای بالایی خرم آباد جزو ۷ شهر برتر کشور معرفی شد، اظهار کرد: این مهم در سایه مدیریت پویای استان لرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه دشت‌های رنگین لرستان یک دنیا جاذبه است، افزود: دشت‌هایی که کشاورزانش بدون آشنایی با هنر نقاشی، توانسته‌اند نقاشان زبردست را به این جاذبه خیره کنند.

رحمانی موحد بیان کرد: این جاذبه ارزشمند برای لرستان نعمت و برای گردشگری کشور یک ظرفیت است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اگر محور گردشگری نباشند، نمی‌تواند تاثیراتی بر حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

وی تاکید کرد: این جاذبه‌ها باید با دید مسئولانه معنا پیدا کند و با رفتارمان مناسب با ارزش‌های این میراث باشد.

رحمانی موحد گفت: آنچه لرستان را به عنوان مقصد گردشگری نشان می‌دهد، به خاطر ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و مهمان‌نوازی مردم لرستان است.

او خاطرنشان کرد: نزدیکی اقامت به یک جاذبه در رفتار کلان دنیا تعریف شده است و باید در جاذبه دست‌ساز و طبیعی یک هم‌نشینی و مفارقت مسئولانه وجود داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: معتقدیم مقاصد ما فقط نقاط شهری نیست، بلکه روستاها، سرزمین‌های مرتفع و پست، کویر، جنگل و کوهستان برای ما جاذبه است.

وی بیان کرد: براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری از مجموع ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون نفر گردشگر، ۵۵۰ میلیون نفر در حوزه طبیعت‌گردی فعالیت دارند و درصد بزرگی به گردشگری و جاذبه‌های دست‌ساز علاقمند هستند.

رحمانی موحد تصریح کرد: ایران می‌تواند مقصد گردشگردی همه دنیا باشد. وی امنیت را شرط لازم و کافی برای توسعه گردشگری دانست و با بیان اینکه در زیرساخت‌های ذهنی امنیت گردشگر و مسافر حرف اول را می‌زند، اضافه کرد: به دلیل ناامنی کشورهای همجوار که روزی مقصد گردشگری بودند، امروز هیچ گردشگردی به آنجا نمی‌رود.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: لرستان ظرفیت بسیار زیادی دارد و قلعه فلک‌الافلاک یادمان بزرگ تاریخی است و در آستانه نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

وی گفت: این بنا شاخص‌های خاص خود را دارد و آنهایی‌ که نگران این بنا هستند، باید تخصصی نگران این بنا باشند و آنهایی که وظیفه حفاظت از آن را دارند باید به صورت ویژه حفاظت کنند.

این مسئول با بیان اینکه فرودگاه لرستان یک ظرفیت بالقوه در استان است، افزود: لرستان را به عنوان یک مقصد ماندگار تبدیل خواهیم کرد و گردشگران داخلی و خارجی را با اقامت بیشتر به لرستان سوق خواهیم داد.

وی حمل و نقل را یکی از عوامل اصلی توسعه گردشگری برشمرد و با بیان اینکه امیدواریم از نظر ناوگان حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌ها به موفقیت برسیم، یادآور شد: ۷ استان در کشور از جمله لرستان یارانه بسته سفر دریافت خواهند تا تحریک تقاضا شود که این مهم از نیمه تیرماه تا انتهای آذرماه گروه‌ها و افرادی را به دیدن استان تشویق خواهیم کرد و بخشی از هزینه‌ها را سازمان تقبل خواهد کرد.

رحمانی موحد بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور داریم که قبلا تنها ۲۴ اقامتگاه بوم گردی داشتیم.

وی یادآور شد: در بحث دادن زمین رایگان به افرادی که تمایل دارند در لرستان هتل احداث کنند نیاز است این موارد در قالب بسته تعریف شود تا بتوانیم از سرمایه گذاران خارجی بخش خصوصی استفاده شود.

رحمانی موحد بیان کرد: سربازخانه یکی از جاهای بسیار خوبی است و برای اقامت اثر سویی روی قلعه فلک‌الافلاک نخواهد داشت، بلکه یک نگاه و ظرفیت ترکیبی است که باعث نگهداری و استمرار در حفاظت آن سایت خواهد داشت و درآمد آن برای مرمت و حفاظت از این بنا هزینه خواهد شد.

وی افزود: یک میلیون سایت شناخته شده در کشور داریم که تنها سه درصد آنها کاوش شده‌ و چنانچه بخواهیم برای هرکدام یک میلیارد تومان هزینه شود با این بودجه های دولتی امکانپذیر نخواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمی گوییم قلعه به هتل تبدیل شود، اما چنانچه ظرفیت تاریخی در کنار قلعه وجود دارد می‌تواند پشتیبان حفاظت از این ابنیه باشد، بیان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، چراکه این مهم باعث حفاظت و تداوم بهتر جاذبه های تاریخی می‌شود.

رحمانی موحد گفت: باید نگاه‌مان به سمت رویکردهای جهانی باشد چرا که در اسپانیا یک زندان تاریخی به هتل تبدیل شده‌است. نگاه‌مان این است‌ که استان‌های کمتر برخوردار را تقویت کنیم و چنانچه به سمت نگاه‌های سنتی و پرپیچ و خم برویم، به جایی نمی‌رسیم.

این مسئول گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای نهادینه کردن و حضور و مشارکت مردم در مباحث اقتصادی است و باید از این ظرفیت بهره ببریم.

رحمانی موحد با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در حوزه معرفی، نمایشگاهی و جشنواره‌ای تکالیفی برای استان های مختلف نظیر لرستان تعیین کرده است، افزود: در هر استان باید حداقل یک جشنواره در سطح ملی و یک جشنواره در سطح استانی و منطقه ای برگزار شود.

وی ادامه داد: در دو بخش صندوق توسعه ملی و استفاده از ظرفیت بودجه سازمان پروژه های اقامتی را حمایت می کنیم و در سال های ۹۳ و ۹۴ بخش عمده‌ای از پروژه‌ها را برای ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره و تاسیسات مختلف گردشگری حمایت خواهیم کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه امسال آن دسته از تاسیسات و اقامتگاه هایی که بیش از ۶۰ درصد پروژه آن ها پیشرفت دارد حمایت خواهد شد تا زودتر به زنجیره ارائه خدمت در صنعت گردشگری وارد شوند، تصریح کرد: هم اکنون یکهزار و ۶۰۰ پروژه اقامتی در کشور در دست احداث است و این پروژه ها بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و این پروژه ها با محوریت بخش خصوصی انجام می شوند.

301 امنیت، شرط لازم برای توسعه گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *