رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۹

امامزاده شاهزاده حسین اصغر ( ع )

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده حسین اصغر(ع) از فرزندان حضرت امام زین العابدین(ع) است ، حرم وی بر فراز ارتفاعات سنگی قرار دارد که با راه ارتباطی سخت اما با چشم‌انداز زیبای طبیعت در اطراف خود، میعادگاه مسافر و زائران دلباخته فراوانی است که از شهرستان‌های مختلف خراسان از جمله خوشاب به این مکان مشرف می‌شوند.زیارتگاه امامزاده حسین اصغر (ع)، نامدارترین و مهم‌ترین اثر فرهنگی و تاریخی برزنون است.

shazde-asghar1 امامزاده شاهزاده حسین اصغر ( ع )

آرامگاه امامزاده، بر فراز ارتفاعات سنگی اردلان و جازندر و بین روستای گرماب شاهزاده از توابع دهستان طاغنکوه شمالی شهرستان فیروزه و روستای برزنون، قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این بقعه متبرکه، ۳۶ درجه و ۳۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه شمالی و ۵۸ درجه و ۱۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه شرقی با ارتفاع ۱۹۶۰ متر از سطح دریا می‌باشد. قرار گرفتن زیارتگاه در موقعیت میانی شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، قوچان، چناران، مشهد، فاروج، اسفراین، خوشاب، جوین، جغتای و سبزوار، موقعیت ممتازی را برای آن فراهم نموده و بالتبع، بیشترین مسافران و زائران امامزاده، از این شهرستان‌هایند که برای زیارت و ادای نذورات خود به امامزاده مشرف می‌ شوند.

شخصیت مدفون در این بقعه به نام حسین الاصغر، فرزند بلافصل امام زین العابدین (ع) مشهور بوده است.از فرزندان امام زین العابدین (ع) امام چهارم شیعیان است. این زیارتگاه مورد احترام ویژه و تقدس اهالی منطقه است و سالانه پذیرای زائران پرشماری از سرتاسر خراسان می‌باشد.ینای امامزاده شامل یک بقعه گنبد دار، یک ایوان رفیع در شرق بنا و مسجد و نماز خانه در غرب و جنوب بنا ست. پوشش بنا در ابتدا یک پوش بوده و بعد ها پوشش دیگری هم به آن اضافه شده است. در حال حاضر الحاقات زیادی به آن اضافه شده است.

shazde-asghar-22 امامزاده شاهزاده حسین اصغر ( ع )

برای اقامت کوتاه مدت زوار، اطراف بقعه و در جهت شمال و شرق آن واحد هایی وجود دارد و همچنین دارای چند واحد فروشگاهی و تجاری نیز می باشد. . کشتارگاه و آشپزخانه و واحد کرایه ظروف و واحد سیار پاسگاه نیروی انتظامی از دیگر اماکن موجود در امامزاده است.

کارشناسان میراث فرهنگی، با توجه به شواهد موجود و فرم معماری، قدمت بقعه را مربوط به قرن هفتم هجری می‌دانند. ورودی اصلی بقعه از ایوان بزرگ شرقی است که در حال حاضر ویژه ورود برادران است. دو ایوان کوچک هم در ضلع شمالی وجود دارد که یکی از آنها ویژه ورود خواهران به امامزاده است. در جلو بقعه فضای باز مناسب و وسیعی وجود دارد که برای برگزاری مراسم مختلف مانند شبیه‌خوانی استفاده می‌شود

shazde-asghar-33 امامزاده شاهزاده حسین اصغر ( ع )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *