رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ تیر ۱۳۹۹

اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ

لینک این مطلب کپی شد!

اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ  در روستای قوژد یکی از روستاهای باصفای گناباد واقع شده است .خانم فرشادنیا، بانوی جوان و باانگیزه‌ای است که در حال حاضر مسئولیت این خانه‌‌بوم را برعهده گرفته و همراه مادر، پدر و برادرش اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ را مدیریت می‌کند. دغدغه توسعه گردشگری در روستای آبا و اجدادی، خانواده فرشادنیا را بر آن داشت تا پذیرای مهمانان کویر باشند.

نام «عارف و ماهرخ» از داستانی عاشقانه و قدیمی گرفته شده است که روایت زندگی عارف پهلوان افغان و ماهرخ شاهزاده منطقه است. این دو شبی همدیگر را در خواب می‌بینند و آن‌قدر عاشق یکدیگر می‌شوند که تصمیم می‌گیرند به هر نحوی به وصال هم برسند، اما مشکل این بوده که پدر ماهرخ با این ازدواج مخالفت می‌کرده است. بنابراین عارف روزی مخفیانه به دیدار ماهرخ می‌رود و او را با خود به غاری می‌برد که نام آن هم عارف است.

 

اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ

کسانی که مخالف ازدواج این دو یار بودند، از بالای غار سنگی پرتاب می‌کنند که روی عارف و ماهرخ می‌افتد و هر دو را از بین می‌برد. این داستان عاشقانه بومی که در حال فراموش‌شدن بوده، حالا به لطف اقامتگاه بوم‌ گردی عارف و ماهرخ و صاحبان خوش‌ذوقش جانی دیگر گرفته است.عارف پهلوانی هندی بود که در دل گرو محبت ماهرخ شاهزاده خانمی از دیار غور داشت. این دو دلباخته یکدیگر شدند و سرگذشتی مشابه داستان‌های عاشقانه‌ای چون «بیژن و منیژه» را از سر گذراندند و نامشان برای همیشه در تاریخ غور باقی ماند.

این اقامتگاه خانه ای قدیمی بوده است که پس از مرمت و بازسازی مورد بهره برداری قرار گرفت. دیوار های خشت و گلی این مجموعه با معماری و چیدمان کاملا سنتی فضای بسیار آرام بخشی را برای اقامت و لذت بردن فراهم کرده است. حیاط بزرگ این خانه ی بومی در کنار تخت های چوبی چیده شده دور تا دور آن فضایی برای دور هم نشینی های شبانه و صرف چای است که شما را چند روزی از زندگی ماشینی و هیاهوی شهر دور می کند و آرامش می دهد. اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ مجموعه‌ای اقامتی از انواع اکولاژها یا بوم‌کلبه‌های پایداری است که سازگاری انسان با اقلیم کویر را به‌خوبی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده است.

این اقامتگاه دارای ۵ باب اتاق سنتی زیبا به صورت ۱ باب اتاق ۱۸ متری با ۶ نفر ظرفیت، ۱ باب اتاق ۱۲ متری، ۲ باب اتاق ۱۰ متری و کلیه اتاق ها مجهز به سرویس کف خواب می باشد. همچنین ۱ باب سوییت ۱۸ متری نیر با سرویس اختصاصی و ظرفیت ۶ گردشگر پذیرای گردشگران است.
یکی از ویژگی‌های مشترک اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی خراسان، پارچه‌های سفید دست‌دوز و زیبایی هستند که از دیوار اتاق آویزان هستند و در اقامتگاه بوم گردی عارف و ماهرخ هم وجود دارند. در واقع این پارچه‌‌ها تا حدی حکم پرده را دارند. بادگیرهای بالای خانه هم بسیار زیبا و جالب توجه و یادآور تصاویر زیبای استان یزد هستند
از غذاهای محلی که توسط خانم برقی طبخ می‌شود و در رنگ و طعم و کیفیت بی‌مانند است، می‌توان گندم پلو با بادمجان، آش، جوش‌پره، کشک و بادمجان، یتیمچه، چنگالی، خورش ریواس، کوفته و غذای شاهانه این منطقه یعنی «قورمه گوسفندی»را نام برد. همه این غذاها از مواد اولیه ارگانیک و مربوط به‌همین منطقه طبخ می‌شود.
از آنجاکه روستای قوژد در منطقه کویری واقع شده است بهترین زمان سفر به‌آن پاییز و بهار است که هوا لطیف‌تر و چشم‌اندازها زیباتر است. گرچه اقامتگاه محدودیتی برای پذیرش مهمان در تابستان و زمستان ندارد.

 اقامتگاه بومگردی عارف و ماهرخ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *