جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اصطلاحات رایج در هتلها

تاریخ بروزرسانی :
۷ خرداد ۱۴۰۰

ایا شما اصطلاحات رایج در هتلها را می شناسید ؟ هتلها مکانهایی هستند که در سفر در آنجا اقامت کرده و زمانی که گردشگران به شهرهای جدید می روند به سراغ هتل ها می روند تا در آنجا در طول سفر اقامت کنند . هتل ها دارای قوانین خاصی بوده که باید به این قوانین احترام بگذارید و همچنین هر یک از هتل ها امکانات و ویژگی های منحصر به فرد دارند. به همین دلیل شاهد به وجود آمدن قوانین مختلفی در هر یک از این محل های اسکان هستیم.نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قصد دارید تا در هتل ها اقامت داشته باشید، بهتر است تا با اصطلاحات هتلداری آشنا شده و اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید.

هتلداری 800x451 اصطلاحات رایج در هتلها

انواع هتل

هتل ها دارای انواع مختلفی هستند که در هنگام رزرو آن ها باید به این مورد نیز توجه داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن هتل مورد نظر خود را رزرو کنید.

هتل های تجاری Business Hotels

مخاطبین این دسته از هتل ها بیشتر افرادی هستند که سفر تجاری دارند. این دسته از هتل از لحاظ موقعیت بیشتر در مراکز شهر و یا همجوار با مناطق تجاری هستند.

هتل تجاری اصطلاحات رایج در هتلها

هتل فرودگاه Airport Hotel

مخاطبین این دسته از هتل ها تاجرها، کارکنان شرکت های هوایی و یا مسافرانی هستند که پرواز آن ها تاخیر دارد.

هتل فرودگاه اصطلاحات رایج در هتلها

هتل های اقامت طولانی Extended stay Hotels

این دسته از نوع هتل ها دارای آشپزخانه مجهز هستند که در داخل سوئیت قرار دارد.

هتل های آپارتمان Apartment Hotels

هتل آپارتمان ها برای افرادی مناسب هستند که دوست دارند تا مدت زمان طولانی در یک شهر بمانند و نیاز به امکانات مختلفی دارند. ساختمان این هتل ها مثل خانه است.

متل Motel

این نوع هتل ها، جز محل های اسکان بین راهی هستند و خارج از فضای شهری قرار دارند.

هتل های تفریحی Resort Hotel

این هتل ها با جاذبه های طبیعی نظیر چشمه، سواحل و… همجوار هستند. این مکان ها مملو از امکانات رفاهی متنوع و مختلف است.

هتل پانسیون Hotel pension

این هتل ها به دسته ای از مکان های اقامتی گفته می شود که اتاق های خود را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره می دهند.

هتل پانسیون اصطلاحات رایج در هتلها

هاستل Hostel

به هتل های ارزان قیمتی هاستل گفته می شود که مخصوص گردشگرانی که نمی خواهند هزینه زیادی برای اقامت پرداخت کنند.

هتل های تاریخی Heritage Hotel

به هتل هایی که از بافت های قدیمی برای ایجاد آن ها استفاده شده هتل های تاریخی می گویند. این مکان ها در محل هایی نظیر قصر ها، قلعه ها، کاروان سرا ها و … ساخته می شوند.

هتل تاریخی 800x424 اصطلاحات رایج در هتلها

اصطلاحات مربوط به انواع اتاق ها

هر یک از انواع اتاق ها در هتل ها دارای اصطلاح خاصی هستند که این اصطلاحات شامل موارد زیر می شود.

SingleSGL

اتاق های سینگل برای یک نفر است. این اتاق دارای مساحتی بین ۳۷ تا ۴۵ متر مربع بوده و در آن شاهد یک تخت است.

سینگل اصطلاحات رایج در هتلها

DoubleDBL

دبل، توئین یا اتاق دو نفره به اتاقی می گویند که مخصوص دو نفر است. دبل اتاقی است که یک تخت دو نفره متصل به هم در آن وجود دارد. توئین به اتاقی گفته می شود که دو تخت یک نفره مجزا دارد. مساحت این اتاق ها بین ۴۰ تا ۴۵ متر مربع هستند.

دابل 800x450 اصطلاحات رایج در هتلها

twin 800x275 اصطلاحات رایج در هتلها

TripleTPL

این اتاق ها برای سه نفر است. در این اتاق ها معمولا یک تخت دو نفره متصل به هم و یک تخت تک نفره یا سه تا تخت تک نفره وجود دارد. این اتاق ها بین ۴۵ تا ۶۵ متر مربع هستند.

%name اصطلاحات رایج در هتلها

Quad

این دسته از اتاق ها که برای چهار نفر است و در آن دو تخت دو نفره متصل به هم و یا چهار تخت تک نفره مجزا وجود دارد. اندازه این اتاق ها بین ۷۰ تا ۸۵ متر مربع است.

چهارتخته 1 800x493 اصطلاحات رایج در هتلها

 

Queen

اتاقی است که دارای یک تخت در اندازه بزرگی یک و نیم نفره است را اتاق ملکه می گویند. در این اتاق یک یا حتی چندین نفر می توانند اقامت داشته باشند. اندازه این اتاق ها حدودا ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

کویین 800x344 اصطلاحات رایج در هتلها

King

اتاق پادشاه یک تخت با اندازه بزرگ دارد. ابعاد این تخت معمولا ۱۸۰*۱۶۰ سانتی متر است. این تخت می تواند برای دو نفر هم قابل استفاده باشد. اندازه اتاق king بین ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

کینگ اصطلاحات رایج در هتلها

Studio

فضایی اتاق مانند که آشپزخانه، اتاق خوابِ همراه با تخت تاشو و نیز سرویس بهداشتی را شامل می شود. یعنی همه اجزای مذکور در این اتاق قرار گرفته اند. اندازه تقریبی این اتاق حدود ۲۵ تا ۴۰ متر مربع می باشد.

Connecting Room

این نوع اتاق ها از بیرون به داخل اتاق، دارای درهای اختصاصی می باشند. در این اتاق هر اتاق با یک در به اتاق دیگر راه می یابد، و اینگونه ارتباط میهمانان با یکدیگر بدون خروج و از طریق درهای میانی امکان پذیر می شود. هر کدام از این اتاق ها دارای حمام مجزا هستند. اندازه تقریبی این اتاق ها حدود ۳۰ تا ۵۰ متر مربع می باشد.

Suite

معمولا سوئیت ها در قسمت جلویی خود دارای فضایی مختص پذیرایی و در قسمت پشتی شان دارای اتاق خواب می باشند. در برخی موارد نیز به صورت دوبلکس طراحی شده اند. البته قابل ذکر است که می توان فضای آشپزخانه را نیز در سوئیت تعبیه نمود.

Suite – Excutive Suite

این فضا یک اتاق نشیمن یا سالن می باشد که خود با یک یا چند اتاق خواب مرتبط می شود. اندازه نسبی این اتاق حدود ۷۰ تا ۱۰۰ متر می باشد.

Mini Suite – Junior Suite

اتاقی تک نفره همراه با تخت خواب و قسمتی به عنوان نشیمن می باشد. در بیشتر اوقات اتاق خواب از محل سالن و پذیرایی مجزا طراحی شده است. اندازه تقریبی این اتاق حدود ۶۰ تا ۸۰ مترمربع می باشد.

President Suite – Presidential Suite

این نوع اتاق ها از گران ترین اتاق های هتل به شمار می آیند. معمولا در هر هتل فقط یک اتاق از اینگونه اتاق ها موجود می باشد. از امتیازات آن می توان به وجود امکانات فراوان، طراحی لوکسِ دکوراسیون داخلی و حضور پیشخدمت اشاره نمود. اندازه تقریبی این اتاق حدود ۸۰ تا ۳۵۰ متر مربع می باشد.

Fiesta Suite

این نوع از سوئیت ها معمولا در هتل هایی قرار دارند که دارای سالن عروسی می باشند. و پس از پایان مجلس عروسی، عروس وداماد به جهت استراحت از آن استفاده می کنند. هزینه این نوع سوئیت ها معمولا همراه با هزینه های مجلس عروسی در نظر گرفته می شود و هزینه مجزایی ندارد.

Murphy Room

این اتاق مجهز به مبل راحتی و نیز تخت تاشو می باشد. تخت تاشو پس از استفاده جمع شده و در داخل دیوار یا کمد دیواری جای می گیرد.

Accessible Room – Disabled Room

طراحی این اتاق ها برای افرادی در نظر گرفته شده که از لحاظ جسمی ناتوان می باشند. بر اساس قوانین تمامی هتل ها، هر هتل موظف است که جهت جلوگیری از تبعیض میان میهمانان، چند اتاق را همراه با دارا بودن تجهیزات و شرایطی مختص به این عزیزان، اختصاص دهد. اندازه نسبی این اتاق ها حدود ۳۰ تا ۴۲ متر می باشد.

Cabana

این اتاق یک اتاق هم کف است، و معمولا پنجره آن به محوطه ای گشوده می شود که متصل به استخر شناست. شخصی که در این اتاق ساکن است، می تواند لباس های خود را در اتاق مخصوصش تعویض نماید. اندازه نسبی این اتاق حدود ۳۰ تا ۴۵ متر مربع می باشد.

Adjoining room

اتاقی است که حدود یک یا چند اتاق در آن قرار دارد. اتصال این اتاق ها به یکدیگر از طریق در نمی باشد، بلکه این اتاق ها توسط دیوار به هم راه می یابند. اندازه تقریبی این اتاق ها حدود ۳۰ تا ۴۵ متر مربع می باشد.

Adjacent rooms

این اتاق ها معمولا در یک سالن و همجوار با یکدیگر قرار گرفته اند. و امکانات فراوانی در آنها موجود نمی باشد. اندازه تقریبی هر یک از آنها حدود ۳۰ تا ۴۵ متر مربع می باشد.

Villa

این نوع اقامت یا اتاق، معمولا در هتل های ریزورت یا تفریحی ارائه می شود. اتاق به صورت مستقل بوده و از فضای نسبتا بیشتری برخوردار است. اجزای این اتاق شامل سالن پذیرایی، اتاق خواب، استخر شخصی، بالکن و جکوزی می باشد. مخاطبین این نوع اتاق ها زوجین، گروه های پر جمعیت و خانواده ها هستند.

Smoking- Non smoking Room

این اتاق به مهمانانی تعلق دارد که دخانیات استعمال می کنند. اندازه تقریبی این نوع اتاقها نیز بین ۳۰ تا ۲۵۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

هتل 1 اصطلاحات رایج در هتلها

اصطلاحات تخت اتاق ها در هتل

در هتل ها شاهد تخت های مختلفی هستند که هر یک از این تخت ها اصطلاح و نام خاصی دارند که اگر بخواهیم این اصطلاحات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

Bed Parlor

کاناپه ای است که امکان تبدیل شدن به تخت را دارد.

Sleeping Couch

مبلی است که امکان تبدیل شدن به تخت خواب را دارد.

Folding – up bed

به تخت خواب های دیواری می گویند.

Water Bed

تخت با تشک آبی است.

Bunk Beds

تخت دو طبقه است.

Extra bed

تخت اضافی است.

اصطلاحات هتل در خصوص سن مسافرین

سن مسافرین یکی از نکات بسیار مهم است که هتل داران به آن توجه می کنند. به همین دلیل برای سن مسافرین شاهد استفاده از اصطلاحات خاصی هستیم که شامل موارد زیر می شود:

ADL Adult

این اصطلاح برای مسافرانی است که بالای ۱۲ سال سن داشته و در طبقه بندی بزرگسالان قرار می گیرند.

CHD 2-6 Child

به کودکان بین ۲ تا ۶ سال که معمولا تختی به آن ها اختصاص نمی یابد، گفته می شود.

INF Infant

نوزاد یا کودکان زیر ۲ سال که تختی به آن ها اختصاص داده نمی شود.

 

اصطلاحات مربوط به رزرو هتل

در هنگام رزرو هتل ممکن است با اصطلاحات زیادی مواجه شویم که اطلاعی در مورد آنها نداشته باشیم. بهتر است نگاهی به پروسه رزو از ابتدا تا انتها بیندازیم.

رزرو هتل پروسه ای است که شما قبل از اقدام به سفر می توانید به صورت تلفنی یا آنلاین انجام دهید. آنچه که نیاز دارید، نوع هتل، نوع اتاق و تاریخ سفر است تا در صورت خالی بودن، آن را رزرو کرده و پس از ورود به هتل، پذیرش شوید. این روزها رزرو آنلاین به دلیل راحتی جای خود را در میان مسافران باز کرده است. می توانید این راحتی را هنگام رزرو هتل خود در سایت جااینجاس به چشم خود ببینید.

این نکته را هم باید بدانید که در هر هتل واحد رزرواسیون مسئولیت این پروسه را بر عهده دارد. به این شکل که با در دست داشتن اطلاعات تمام اتاق های هتل در تمام روزهای و تاریخ های سال، به وضعیت ظرفیت هتل اشراف داشته و می تواند مشخص کند که کدام تاریخ امکان پذیرش مهمان را داشته و چه زمانی ظرفیت هتل تکمیل است. فرایند رزرو هتل نیز بطور مستقیم زیر نظر واحد رزرواسیون صورت می گیرد.

هتل اصطلاحات رایج در هتلها

واچر هتل

واچر همان برگه تأییدیه رزرو هتل است که بعد از رزرو در اختیار شما قرار گرفته و با در دست داشتن آن می توانید با تحویل آن به واحد پذیرش کلید اتاق خود را دریافت کنید.
پذیرش یا چک این شامل تمام کارهایی است که بعد از رسیدن به هتل نیاز است که انجام دهید. در این مرحله شما باید اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی، کشور و یا شهر مبدا، تاریخ تولد و کد ملی و قصد سفر را وارد فرمی کرده و سپس کلید ورود به اتاق را دریافت کنید. لازم به ذکر است در بیشتر هتل ها ساعت پذیرش و تحویل اتاق به میهمان ساعت ۱۴ بوده و پیش از آن امکان چک این وجود ندارد.

فقط اتاق (Only Room) نوعی از پذیرش است که تنها شامل اتاق شده و در آن خبری از صبحانه، ناهار و شام نیست.

اقامت و صبحانه (Bed & Breakfast) هم به معنای اتاق به اضافه صبحانه رایگان است، اما سایر خدمات تنها با دریافت هزینه صورت می گیرد. این نوع خدمات با عنوان B&B نیز شناخته می شود.

هاف برد (Half Board) به این معنا خواهد بود که شما علاوه بر اتاق و صبحانه رایگان، ناهار نیز دریافت خواهید کرد.

فول برد (Full Board) نوع کامل تری از پذیرش است که شامل اقامت، صبحانه، ناهار و شام رایگان خواهد بود.

چک اوت یا خروج درست در نقطه مقابل چک این قرار دارد و به معنای تخلیه هتل در رأس ساعت مقرر شده و تحویل کلید به پذیرش که ساعت ۱۲ ظهر می باشد.

All Inclusive کامل ترین نوع پذیرش است که در آن اتاق همراه با تمام وعده های غذایی شامل صبحانه، ناهار عصرانه، شام و حتی نوشیدنی های رایگان در اختیار مسافر قرار می گیرد. این سرویس معمولا در هتل های مناطق ساحلی مانند آنتالیا، کوش آداسی و غیره ارائه می شود و بسته به نوع نوشیدنی تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعتی از روز ارائه می گردد دارای واژه های متفاوتی است. در هتل هایی که چنین سرویسی ارائه می گردد استفاده رایگان از ورزش های آبی مانند جت اسکی اسکی روی آب غواصی ماساژ و غیره برای یک بار در طول مدت اقامت جزئی از سرویس می باشد.

اصطلاحات هتل ها در مورد سرویس دهی

با توجه به نوع رزرو شما، شاهد سرویس دهی مختلفی در هتل ها هستیم که هر یک از انواع سرویس دهی شامل موارد زیر می شود:

O.R Only Room
به اتاق هایی گفته می شود که تنها برای محل اقامت بوده و شامل هیچ گونه وعده غذایی نمی شود.

B.B Bed & Breakfast
به اتاق هایی گفته می شود که دارای سرویس تخت و صبحانه است.

هتل 2 اصطلاحات رایج در هتلها

H.B Half Board
به اتاق هایی گفته می شود که دارای سرویس صبحانه و یک وعده غذا شامل نهار یا شام است.

F.B Full Board
به اتاق هایی گفته می شود که دارای سرویس صبحانه، نهار و شام است.

ALL Inclusive
به دسته ای از اتاق ها گفته می شود که دارای سرویس کامل غذا و نوشیدنی بوده و این امکانات به صورت رایگان است.

Ultra Inclusive
به دسته ای از سرویس ها گفته می شود که سرویس ویژه کامل بوده و این به معنای آن است که شما می توانید بدون هیچگونه پرداخت هزینه از تمامی امکانات هتل نظیر غذا، نوشیدنی، اتاق کودک، اسنک بار، استخر و… استفاده کنید.

هتل 3 اصطلاحات رایج در هتلها

check-in تحویل اتاق
check-out پس دادن اتاق
reservation رزرواسیون
vacancy اتاق خالی
to book رزرو کردن
to check in تحویل گرفتن اتاق
to check out تحویل دادن اتاق
to pay the bill پرداخت کردن صورت حساب
to stay at a hotel در هتل اقامت کردن

هتل 4 اصطلاحات رایج در هتلها

air conditioning تهویه هوا
bath حمام
en-suite bathroom حمام داخلی
internet access دسترسی به اینترنت
minibar بار کوچک
safe گاوصندوق
shower دوش

fire alarm زنگ خطر
laundry رختشوی خانه
room key کلید اتاق
room number شماره اتاق
wake-up call تماس برای بیدار کردن

car park پارکینگ
corridor راهرو
fire escape راه پله فرار
games room اتاق بازی
gym اتاق بدن سازی
laundry service خدمات خشک شویی
lift آسانسور
lobby لابی هتل
reception پذیرش
restaurant رستوران
room service خدمات در داخل اتاق
sauna سونا
swimming pool استخر شنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *