جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اسب هایی که نای تاختن ندارند

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آذر ۱۴۰۱

خورجین خود را آماده کرد و بر روی ترک موتور قرار داد تا به محل گله اسب ها برود، یک دبه آب در یک سمت خورجین و یک دبه آب به همراه مقداری نان و غذا در سمت دیگر خورجین قرار می دهد و به سمت کوه های اطراف پیش قلعه محلی که اسب ها در آنجا حضور دارند می رود.

قبلا یک دستگاه خودروی نیسان داشت که بر روی آن تانکر آب قرار داده بود و با این تانکر برای اسب ها آب می برد اما متاسفانه به علت گرانی علوفه و تامین غذای اسب ها آن تانکر را فروخت و هم اکنون با موتور سیکلت و یا توسط تانکر آبرسانی عشایر برای اسب های خود آب می برد.

صالحی یکی از پرورش دهندگان اسب ترکمن در خراسان شمالی است که هم اکنون دارای ۶۰ سر اسب می باشد و سالیان سال است که مشغول این کار می باشد اما می گوید امسال دیگر کارمان تمام است و نمی توانیم کار دیگری انجام دهیم.

اسب 3 اسب هایی که نای تاختن ندارند

یک دستگاه خودروی ال ۹۰ خود را برای تهیه علوفه فروخته و ۳ میلیارد تومان نیز برای دیوار کشی و ساخت اصطبل اسب هزینه کرده اما می گوید شمارش معکوس زنده ماندن اسب هایش شروع شده و اگر دولت کاری نکند و به داد ما نرسد اسب هایم از گرسنگی تلف خواهند شد.

از صبح دیروز دو سر از اسب هایش به علت گرسنگی و تاثیر گرسنگی افتاده اند و پیش بینی می کند حدود ۳۰ درصد از اسب هایش همین وضعیت را پیدا کنند.

چند روزی است که جو تمام شده و هیچ پولی هم برای خریدن جو و علوفه ندارد. اگر دست جنبانده نشود همه چیز، آن همه زحمت برای حفظ بهترین ژن های اسب که متعلق به نسل های آینده است از بین می رود و نابود می شود.

صالحی باز کردن درهای صادرات برای اسب و همچنین برقرار کردن لیزینگ اسب را یکی از راه های زنده ماندن این صنعت بیان می کند و می گوید: کمیته صادرات باید جدی گرفته شود اگر موضوع صادرات اسب اجرایی شود، آن وقت این پرورش دهندگان اسب هستند که به بانک ها پول می دهند.

وی که به گرفتن وام از بانک ها هیچ اعتقادی ندارد، علت نگرفتن وام از بانک را این گونه عنوان می کند: زمانیکه وارد بانک می شویم از نگاه بانکی ها انگار یک آدم بی پول وارد بانک شده است و از ما معدل حساب می خواهند؛ این در حالی است که نمی دانند معدل حساب ما این اسب های با ارزش و اصیل هستند که اگر به آن ها بها داده شود نیاز به هیچ وامی نیست.

مادیان مال ما، کره اسب از آن شما

اسب 2 اسب هایی که نای تاختن ندارند

شیردل یکی دیگر از فعالان حوزه صنعت اسب در خراسان شمالی با خواندن این مصرع از شعر که خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است نیز می گوید: آنقدر تامین علوفه برای پرورش دهنده اسب سخت است که اسب داران همه مادیان های درجه یک خود را به افراد متقاضی واگذار می کنند و می گویند مادیان را نگه دارید و کره اسبی که به دنیا آمده از آن شما و بعد از یک سال مادیان را برگردانید.

وی می افزاید: خراسان شمالی یکی از مناطق مهم در کشور برای پرورش اسب اصیل ترکمن است و باید به این صنعت مهم توجه جدی شود و برای توسعه آن باید هم پرورش دهنده اسب با انجام اقداماتی همچون اختصاص نهاده مورد حمایت قرار گیرد و از سوی دیگر زیرساخت های لازم نیز فراهم شود.

به گفته وی، شهری همچون گنبد در استان گلستان با برگزاری کورس های سوارکاری طی هفته بالای ۲۰ میلیارد تومان جریان اقتصادی دارد اما خراسان شمالی با وجود اینکه بهترین اسب ها و چابکسواران را دارد اما به علت نبود زیرساخت ها از این گردش مالی محروم است.

حسرت از اینکه کسی اسب و چابک سواران خراسان شمالی را نمی بیند

اسب 1 اسب هایی که نای تاختن ندارند

۱۲سالش بود که سوارکاری را از ” آلاشا” یاد گرفت، کمتر کسی است که نام آلاشا را در منطقه مرزی جرگلان به گوشش نرسیده باشد.

آلاشا نام یک نوع اسب است اما چون همدم همیشگی اش اسب بود با آلاشا صدایش می زدند و نام واقعی اش قربان گلدی دهش بود که هم اکنون به رحمت خدا رفته است.

قربان گلدی پرورش دهنده و مربی اسب ترکمن بود و در جرگلان، بجنورد و مشهد افراد زیادی را برای سوارکاری آموزش داده بود که شاید یکی از بهترین کارآموزهایش پسرش بود و هم اکنون حدود ۴۰ سال سن دارد و یکی از بهترین چابک سوارهای کورس های گنبد است که معمولا قهرمان این مسابقات است.

دهش که اکنون هم مربی سوارکاری است و هم چابک سوار، همیشه نسبت به نبود یک پیست سوارکاری درست و حسابی در خراسان شمالی معترض است و می گوید: چابک سواران خراسان شمالی قهرمان های کورس هستند اما در کجا؟ در کورس های گنبد! چرا نباید این چابک سوارها در خود خراسان شمالی عرض اندام کنند؟

دهش یکی از چابک سواران همیشه قهرمان خراسان شمالی در کورس های گنبد است که از دیده نشدن خود و اسب های این استان حسرت می کشد؛ وی می گوید: همیشه چابک سواران و اسب های خراسان شمالی در گنبد برنده می شود اما هیچ کسی از این استان آن ها را نمی بیند و اسمی از خراسان شمالی در مسابقات به این بزرگی نمی آید.

وی از اقامت های یک ماهه خود در گنبد هم توضیح می دهد: برای اینکه هزینه های اقامت بالا نرود، کلبه ای در حاشیه پیست برای خود ساخته ایم و در کمترین امکانات به تمرین اسب ها می پردازیم تا برنده شویم و پول جایزه را برای خرج خانه به جرگلان ببریم.

اسب از اقلام صادراتی باارزش در خراسان شمالی

اسب اسب هایی که نای تاختن ندارند

ناصر فخر موحدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز بیان می کند: طی یکی دوماه ماه گذشته تحولات خوبی در حوزه صنعت اسب در این استان انجام شده است، بطوریکه تلاش های زیادی انجام شد تا زمین برای ساخت پیست اسب دوانی در بجنورد مشخص شود که اکنون عملیات اجرایی آن نیز در حال انجام است.

وی می گوید: در کارگروه صادرات تلاش بر این است تا سبد کالاهای با ارزش صادراتی استان افزایش یابد که اسب می تواند یکی از این موارد باارزش باشد.

وی ادامه می دهد: مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی است و تلاش ها بر این است تا برای حمایت از پرورش دهندگان اسب تسهیلات ارزان قیمت از محل طرح های مشاغل خانگی به آن ها اختصاص یابد.

صنعت اسب و فرش و توسعه ارتباطات با ترکمنستان

حسین نژاد استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه در دیدار رئیس جمهور بر حمایت و توسعه دو صنعت اسب و فرش در خراسان شمالی تاکید داشته ام، ادامه می دهد: در واقع توسعه دو صنعت مهم فرش و اسب تاثیر خیلی زیادی در ارتباطات میان استان خراسان شمالی و استان آخال در کشور ترکمنستان دارد.

وی می گوید: در حقیقت بسیاری از میادین و همچنین جایگاه ها در ترکمنستان با عکس اسب و فرش تزیین شده است و توسعه دو صنعت مذکور موجب افزایش مراودات می شود؛ در نتیجه می توان برای رسیدن به هدف بازگشایی مرز و بازارچه پرسه سو کمک کرد.

وی می افزاید: صنعت اسب در توسعه ابعاد اقتصادی نیز موثر است و اسب می تواند موجب توسعه گردشگری نیز شود؛ چراکه اگر میادین پر و مسابقات پرشورتر برگزار شود، گردشگری نیز تقویت می شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه های نیمه تمام را می توان با همکاری بخش خصوصی تکمیل کرد، می افزاید: ساخت و تکمیل پروژه اسب دوانی در بجنورد یکی از این پروژه ها است که می توان آن را با همکاری بخش خصوصی انجام داد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد