جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ارگ شیخ بهایی نجف آباد

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ دی ۱۳۹۷

نجف‌ آباد در ۲۷ کیلومتری غرب اصفهان و در دشت وسیعی با شیب نسبتاً ملایم که از غرب به شرق کاهش می‌ یابد و اطراف آن را کوه‌هایی با ارتفاع متوسط احاطه کرده‌ است، قرار دارد. این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان بنا شده‌ است.

در حدود سال ۱۰۲۲ه. ق مقداری هدایا و نزورات و جواهرات و پول نقد که بار چندین شتر بود از طرف شاه عباس برای آرامگاه امام علی به نجف اشرف فرستاده شد. قافله شتران در این سرزمین باز ایستادند و تلاش شتربانان برای حرکت دادن شتران به جایی نرسید. خبر به شیخ بهایی رسید. شیخ در ردی فرمودند”دیشب در عالم رؤیا شاه نجف را زیارت کردم. فرمودند شتران را برهانید و بارشان را به صرف آباد کردن این محل مصرف کنید که اصلح همین است. ” این سخن شیخ مورد تأیید پادشاه قرار گرفت. به این ترتیب بود که شهر نجف آباد به همت شیخ بهایی و با طراحی و مهندسی وی ساخته شد.
نجف‌آباد را شهر کبوتران و کبوترخانه‌ ها می‌گفتند. هر مسافری که قصد سفر به این شهر را داشت از پرواز کبوتران بی‌ شماری که در بالای آن پرسه می‌ زدند، می‌ فهمید که به نجف‌آباد نزدیک شده‌ است. اما امروز کبوتران لانه‌ های خود را در این شهر تاریخی از دست داده‌ اند و به لانه‌ های باقی‌ مانده که برخی از آنها در حال تخریبند برنمیگردند. کبوترخانه‌ های نجف آباد بخشی از هویت فراموش شده این شهرند.

شیخ بهایی

نام اصلی‌ شیخ بهایی، بهاءالدین محمدبن حسین عاملی بوده؛ سال ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک لبنان به دنیا آمد و در همان کودکی همراه پدرش، که اولین استادش هم بود، به ایران مهاجرت کرد. از همان ابتدا او و خانواده‌اش مورد توجه شاه‌ طهماسب و بعد هم شاه‌ عباس صفوی قرار گرفتند و بعدها شاه‌ عباس او را شیخ الاسلام، وزیر دربار و رئیس تشریفات خودش کرد. شیخ بهایی هم از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از دانش و توانایی‌ های زیادی که داشت، کارهای زیادی برای مردم انجام داد و در عین حال آثار زیادی هم از خود در زمینه معماری باقی گذاشت. در کنار ۹۵ کتاب و رساله‌ای که نوشت، آثار معماری شگفت‌ انگیزی طراحی کرده است که حتی اکنون نیز دانشمندان نتوانسته‌ اند راز بعضی از آنها را کشف کنند.
روز سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی است. این دانشمند حکیم بزرگ، در تمام دنیا شناخته شده و حتی هنوز هم از خیلی از کتاب‌های او برای آموزش در دانشگاه‌ ها استفاده می‌ شود. «سازمان یونسکو»، که سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است، به خاطر خدمتی که شیخ بهایی به علم نجوم کرده است، سال ۲۰۰۹ میلادی را سال نجوم و شیخ بهایی اعلام کرد.

ارگ

ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون ارگی است واقع در شهر نجف آباد در استان اصفهان. این ارگ در جنوب شرقی شهر نجف آباد، محله جوی خارون، بهارستان واقع شده است. ارگ شیخ بهایی بزرگترین مجموعه تفریحی در غرب این استان می‌ باشد. این ارگ از هفت برج کبوترخانه تشکیل شده است. این برج ها جزء آثار نادر کشور می باشد. ارگ در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ مربع واقع شده است و هفت برج دارند، ۶ تا از این برج ها در حقیقت کبوتر خانه اند.

ارگ در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ مربع واقع شده است و هفت برج دارد شش تا از این برج‌ های بی نظیر در حقیقت کبوترخانه اند. مانند این برج‌ ها را تنها در شهر تبریز می‌ توان یافت. هر برج حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد. این برج‌ ها با دیوارهای کاهگلی به ارتفاع ۴ متر به یکدیگر وصل شده‌ اند. تقسیم بندی برج‌ ها در زاویه‌ ها و اضلاع دیوارها و نیز سر در ورودی این مجموعه منظره‌ای زیبا به وجود آورده که به وسیله هشتی و اتاق‌ هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن می‌ سازد. با تبدیل ارگ به مجموعه فرهنگی و تاریخی شیخ بهایی قسمت‌ های دیگر چون آبنما، چایخانه سنتی، محوطه فرهنگی-تفریحی و فضای سبز به ارگ افزوده شده.

ارگ شیخ بهایی یا همان «هفت برج خارون» در گذشته به منظور فراهم کردن کود حیوانی (پرندگان) احداث شده و به جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گرفت که در سالهای اخیر رو به نابودی و تخریب بود. این اثر به وسیله شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهر نجف آباد به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی بازسازی شده است.

این بنا توسط شهرداری نجف آباد از سال ۱۳۸۲ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین مجموعه فرهنگی ، گردشگری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و جزو آثار تاریخی به ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده است.

ارگ شیخ بهایی 1 ارگ شیخ بهایی نجف آباد
ارگ شیخ بهایی 1 ارگ شیخ بهایی نجف آباد
ارگ شیخ بهایی 2 ارگ شیخ بهایی نجف آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    ارگ شیخ بهایی یکی از آثار تاریخی نجف‌آباد است که روزگاری تنها یک پناهگاه برای کبوتران بوده، اما امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی این شهر تبدیل شده است كه بسيار زيبا و ديدني است

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد