رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۳۹۷

قلعه کوه زردان

اشتراک گذاری

قلعه کوه زردان از جاذبه های روستای افین واقع در استان خراسان جنوبی می باشد.قلعه کوه زردان طوری ساخته شده که مشرف به دشت و منطقه زیرکوه و بالاکوه و مناطق دیگر است.این قلعه مورد استفاده امرا و حکام دوره ساسانی نیز بوده و از آنجا نواحی زیر کوه و ارتباط آن با هرات و دیگر شهرهای افغانستان کنونی را زیر نظر داشته اند. و ساکنان آن در هنگام خطر بوسیله دود و آتش بر بلندای آن ،قلاع دیگر حتی در فاصله های دور مثل حاکمان قلعه کوه قاین را خبردار می کردند.
این اثردر تاریخ ۵ آذر۱۳۸۰ به شماره ۴۴۵۶درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قلعه برفراز کوه به شکل کله قندی و دارای شیب تندی است. ارتفاع آن در بلندترین نقطه ۵۰۰ متر است.با توجه به وضعیت طبیعی و بقایای استحکامات بجامانده از قلعه و قطعات سفال و سکه کشف شده از آن می توان آن را از قلاع اسماعیلیه دانست.فضای محوطه بالای قلعه حدود ۳۰۰ متر را شامل می شود. پلان معماری قلعه مستطیل شکل و از سنگ لاشه و ملات ساروج ساخته شده و دارای حصار بلند و برج هایی جهت دید بانی بوده است.راحت ترین معبر دست یابی به قلعه از سمت دیواره شرقی است که احتمالا ساختمانی در اینجا برای کنترل و بازرسی افراد ورودی وجود داشته است.
این قلعه در دوره سلجوقیان و ایلخانی مسکونی بوده است. تاسیسات قلعه به مرور زمان بر اثر حوادث طبیعی چون زلزله و باران آسیب های زیادی دیده و هم اکنون بسیار در هم ریخته است.

قلعه کوه زردان
قلعه کوه زردان قلعه کوه زردان

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    متاسفانه اين قلعه زيبا روز به روز زشت ميشه و در حال تخريب و از بين رفتنه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *