جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ارگ تاریخی قورتان

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ خرداد ۱۳۹۴

ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان که در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد، در حدود ۱۱۰۰ سال پیش ساخته شده است. این قلعه تاریخی ۵ هکتار وسعت دارد و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. باروهای شمالی و جنوبی آن تقریباً ۲۵۰ متر طول دارد. تعداد برج­های دیده­بانی آن ۱۴ عدد بوده ات که یکی از آنها و قسمتی از حصار قلعه بر اثر طغیان و منحرف شدن مسیر زاینده­رود تخریب شده است.
این ارگ، دو دروازه شمالی و جنوبی دارد و ابنیه تاریخی متعددی را در خو جای داده است، که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به ۳ مسجد، یک حمام، دو قلعه خان نشین و بازار اشاره کرد.
در بازار ارگ، کارونسرا، آسیاب و مغازه­های نجاری و قصابی و سلمانی وجود داشته،که امروزه آثار آن­ها بجا مانده است. قسمتی از آب رودخانه زاینده­رود از ضلع جنوبی خارج می­شده و مجدداً به رودخانه زاینده­رود می­پیوسته است.
معروف­ترین قلعه داخل ارگ، قلعه نواب است که قدمت آن به زمان قبل از ساخت ارگ و اوایل دوره اسلامی(دوره بنی­امیه) مربوط است. دومین قلعه داخل ارگ، قلعه باغچه گل است، که قدمتی دیرینه دارد. بنای حسینه داخل قلعه در گذشته، با معماری قلعه همسانی و سازگاری داشت، که متأسفانه این حسینیه پس از بازسازی هویت تاریخی خود را از دست داده است. در ۲۰۰ متری ضلع جنوب شرقی قلعه و در حاشیه رودخانه زاینده­رود، آثاری از مسجد مساحت دو هزار متر مربع و در دو طبقه باقی است. بزرگی مسجد، بیانگر جمعیت زیاد و تأکید برانجام مراسم مذهبی در دوره ساخت می­باشد.

1836 ارگ تاریخی قورتان

1837 ارگ تاریخی قورتان

1839 ارگ تاریخی قورتان

1840 ارگ تاریخی قورتان

1841 ارگ تاریخی قورتان

1842 ارگ تاریخی قورتان

1843 ارگ تاریخی قورتان

1844 ارگ تاریخی قورتان

1845 ارگ تاریخی قورتان

1846 ارگ تاریخی قورتان

1847 ارگ تاریخی قورتان

1848 ارگ تاریخی قورتان

1849 ارگ تاریخی قورتان

منبع تصاویر : خبرگزاری فارس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی طاهرخانچی

    ارگ بسیار زیبایی بود…..ولی باید خیلی بهش رسیدگی کنند .

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • Sn

    سلام من یه سری اطلاعات راجب این روستا میخام کسی میتونه کمکم کنه

    ۸ آذر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *