بلیط هواپیما جاهای دیدنی اصفهان در بهار

ارتباط غیر کلامی در شغل راهنمای تور

تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن, ۱۳۹۷

تعامل انسانی ذات اصلی فعالیت راهنمایان گردشگری را شکل می دهد . این تعامل میان افراد از طریق ابزارهای ارتباطی ای شکل می گیرد که طی هزاران سال در میان جوامع بشری شکل گرفته اند . تردید نیست که سخن گفتن مهمترین این ابزارهای ارتباطی است . اما گاه نقش ابزارهای ارتباطی دیگر نیز چنان واجد اهمیت است که نادیده انگاشتن آنها خطایی بزرگ است .
در حرفه راهنمایان گشت از آنجا که گردشگران همراه یک راهنما طی مدت حضور در برنامه سفر , فکر و ذکر خود را صرف کسب اطلاعات از طریق او می نمایند , هر گونه رفتار و حرکت راهنما از دید ایشان پنهان نمانده این حرکات می توانند به عنوان عامل انتقال پیام نزد گردشگران تلقی شوند . در نتیجه راهنما نه فقط بر اساس آنچه بر زبان می راند بلکه بر اساس رفتارهایی که از خود بروز می دهد و حرکاتی که از او سر می زند مورد قضاوت قرار می گیرد . از این موضوع اغلب با عباراتی از قبیل زبان بدن , سخن گفتن با اشارات و حرکات سرو دست و در بیان عام تری به رفتارهای غیر کلامی در روابط میان فردی یاد می شود .
اهمیت این رفتارها در حرفه راهنمایان گشت بدان حد است که اختصاص فصلی مجزا بدان کاملا موجه می نماید . کافی است بدانیم اگر به عنوان مثال شما در یک فرودگاه بین المللی دستتان را به لاله گوش خود بگیرید , فردی که پیش روی شما ایستاده است بسته به اینکه به چه سرزمینی تعلق داشته باشد , برداشتی متفاوت از رفتار شما خواهد داشت که نتیجه آن می تواند از یک لبخند تا سیلی ای که به گوش شما نواخته شود متفاوت باشد .
در تهیه مطالب این فصل از کتاب ارزشمند ( رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی ) اثر ریچموند و مک کروسکی که زیر نظر دکتر غلامرضا آذری ترجمه و توسط نشر دانژه منتشر شده است بهره جسته ایم . توصیه اکید آن است که علاقمندان به حرفه راهنمای تور به این مختصر بسنده نکرده و مطالعه کتاب مذکور را جدی بگیرند .

ارتباط غیر کلامی در شغل راهنمای تور

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

ویژگی های ارتباطات غیر کلامی
ارتباطات غیر کلامی حسب تعریف اشاره ها , حرکات اندام , وضع اندامی , حالت های چهره , پوشش نمادین و پدیده های مشابه آن هستند که دارای ارزش پیامی نزد فرستنده و گیرنده آن می باشند . این گونه ارتباطات دارای ده ویژگی بسیار مهم هستند که آگاهی از آنها بردرک ما از این عناصر ارتباطی موثر است .
این ویژگی ها عبارتند از :

– ارتباط غیر کلامی در یک زمینه خاص شکل گیرد .
– ارتباط غیر کلامی در چارچوب زمان و مکان پدید می آید .
– ارتباط غیر کلامی حرکات , رفتارها و اعمال تعاملی و میان کنشی است .
– ارتباط غیر کلامی مبتنی بر قلمرو هدف و فاصله است .
– ارتباط غیر کلامی بیش از ارتباط کلامی مورد پذیرش قرار می گیرد .
– ارتباط غیر کلامی همیشه و در هر جو و فضایی به وجود می آید .
– ارتباط غیر کلامی در وضعیت نبود احساسات پنج گانه انسانی به منصه ظهور می رسد
– ارتباط غیر کلامی در شرایطی پر ابهام و مبتنی بر معانی چندگانه است .
– ارتباط غیر کلامی بسته به نوع فرهنگ و حوزه های جغرافیایی افراد , متفاوت عمل می کند .
– ارتباط غیر کلامی جایگزین , مکمل , متعارض و موکد ارتباط کلامی اشخاص است .

با درک و فهم دقیق این ویژگی ها و اصول که در عمل مفهومی همه گیر دارند می توان به حدو مرزهای وسیع این حوزه ی علمی , بیشتر و بهتر واقف شد . زمانی که می خواهیم یک ( ارتباط یا رفتار غیر کلامی ) را درک و تفسیر کنیم باید بدانیم که هیچ نشانه ای به تنهایی نمی تواند موجد حجم بسیار زیادی از پیام های منتقل شده باشد . در مقابل حرکات و رفتارهایی نظیر اشاره های اندامی , طرز نشستن و ایستادن , تماس چشمی , حالت های نمایشی تاثیر گذار و… را باید به دقت زیر نظر گذاشت . البته می دانیم که نشانه های غیر کلامی می توانند معانی بسیار متنوع و متفاوتی را خلق کنند .

ارتباط غیر کلامی در شغل راهنمای تور

برگرفته از کتاب فن راهنمایی گشت نوشته آقای محمد زاهدی و آقای ارسلان بلالی

PDFPrint

سوئیت تبریز جاهای دیدنی تبریز در بهار
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *