جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آشنایی با بلیتهای چارتر و سیستمی

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ آذر ۱۴۰۱

آشنایی با بلیتهای چارتر و سیستمی قبل از خرید بلیت بسیار مهم است . آیا تفاوت این دو نوع بلیت را می دانید ؟حال که بعد از دو سال از شروع کرونا سرعت واکسیناسیون بالا رفته و سفرها مجددا به جریان افتاده خرید بلیط هواپیما اولین قدم برای سفر می باشد . البته برای کسانی که می خواهند با هواپیما سفر کنند .اگر زیاد اهل سفر کردن باشید احتمالا خیلی خوب تفاوت این دو بلیت را از یکدیگر تشخیص می دهید. اما اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، هیچ نگران نباشید.با ماهمراه شوید تا با بلیطهای چارتر و سیستمی آشنا شوید .

بلیط سیستمی

بلیط سیستمی بلیط هایی هستند که چه آنها را از آژانس های گردشگری خریداری کنید. چه مستقیما از خود هواپیمایی، فرقی ندارد. چون قیمتشان یکی است و قیمت آن بر اساس مصوب خود شرکت هوایی است. اگر بخواهیم درباره ی مزیت های بلیط های سیستمی بگوییم باید بگوییم این بلیط ها ۲ مزیت اصلی دارند. اول آنکه بلیط های سیستمی قابل باز پس دادن یا همان استرداد هستند. یعنی اگر به هر دلیل شما بلیط را خریداری کنید و بعد از پرواز منصرف شوید. مقداری از پول شما به عنوان جریمه برداشته شده و باقی پولتان به شما برگردانده می شود.

یکی دیگر از خوبی هایی که بلیط سیستمی دارد. تفاوت قیمت بلیط هواپیما برای افراد بزرگسال و کوچک و افراد با سن های مختلف است. مثلا بلیط هواپیما افراد کم سن و سال نسبت به افراد بزرگسال هزنیه ی کمتری دارد. بنابراین اگر دارید با خانواده ای که در آن افراد با سن های مختلف وجود دارند، سفر می کنید بهتر است بلیط سیستمی خریداری کنید.بلیتهای چارتر و سیستمی تفاوت های دیگری هم دارند.

چارتر آشنایی با بلیتهای چارتر و سیستمی

مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی یکی از گزینه های است که همیشه می توانید برای سفرتان خریداری کنید. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید قیمت بلیط هواپیما یسیستمی است. اگر به دنبال بلیط ارزان و لحظه آخری هستید، بلیط چارتری گزینه بهتری برای شما است، زیرا این بلیط ها قیمت کمتری نسبت به بلیط هواپیما سیستمی دارند. بلیط هواپیما سیستمی در تمامی روزهای سال چه در های سیزن و چه در لو سیزن در دسترس است .

قیمت بلیط هواپیما سیستمی برای بزرگسالان و کودکان یکسان نیست. و برای خرید بلیط هواپیما سیستمی کودکان باید هزینه کمتری پرداخت کنید. همچنین قوانین کنسلی بلیط هواپیما سیستمی نیز نسبت به بلیط هواپیما چارتری بهتر است . معمولا مبلغ مشخصی از هزینه بلیط هواپیما به شما عودت داده می شود. البته این مبلغ ممکن است در ایرلاین های مختلف متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما سیستمی با ایرلاین مربوطه تماس گرفته و قوانین کنسلی را به طور کامل پیگیری کنید.

مسافر جا مانده در پروازهای سیستمی

اگر مسافری از پروازهای سیستمی جا بماند در این شرایط محاسبه طبق کلاس پروازی انجام میشود و نرخ بلیط بین ۴۰% تا ۵۰% مبلغ بلیت مسترد می شود . در صورتی که به دلیل شرایط آب و هوایی در پروازهای، برنامه ای پرواز آن کنسل شود. امکان استرداد وجه برای مسافران وجود دارد.

روند کاری نیز به این شکل است که بعد از یک روز کاری و در صورت درخواست کنسلی، مبلغ وجه بازگردانده میشود. بر اساس قوانین هواپیمایی کشور، همیشه کانترهای پرواز نیم ساعت قبل از پرواز بسته میشوند و اگر پس از آن زمان مسافر مراجعه کند. کانتر مورد نظر برای پذیرش مسافر هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد و مسافر جا مانده از پرواز محسوب میشود.

معایب پروازهای سیستمی یا برنامه ای

مهمترین مسئله ای که مسافران را از خرید بلیط هواپیما سیستمی منصرف کرده و به سمت خرید بلیط های چارتر هواپیما ترغیب میکند. مسئله قیمت بلیط هواپیما است . نرخ بلیط هواپیما پروازهای سیستمی بر اساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده است .و معمولا در بیشتر اوقات اختلاف زیادی با قیمت بلیط هواپیما پروازهای چارتر دارد . هر چند در سالهای اخیر سازمان هواپیمایی کشوری با طرح هایی قصد بر طرف این مشکل را داشته و با اجازه متنوع سازی قیمت بلیط هواپیما دست ایرلاین ها را در قیمت گذاری و رقابت باز گذاشته است. ولی همچنان با وجود محدودیتهایی همچون وجود کمترین قیمت و بیشترین قیمت مصوب در قیمت گذاری. ایرلاینها همچنان با محدودیتهایی در این مسئله در گیرند و مسئله تفاوت قیمت با بلیط های چارتر پابرجاست.

محدودیت پروازهای برنامه ای : پروازهای برنامه ای معمولا از فاصله زمانی زیادی تا پرواز و با توجه به سیاستهای ایرلاین ها برای حجم معینی مسافر برنامه ریزی میشوند . این در حالی است که در زمانهای پیک سفر نظیر تابستان ، تعطیلات عید نوروز و سایر مناسبتها ، پروازهای سیستمی پاسخگوی تقاضای بازار نیست. حتی در زمان های عادی نیز در تاریخ های نزدیک پرواز معمولا پیدا کردن بلیط سیستمی مشکل است. چون فروش بلیط های پروازهای سیستمی گاها از چند ماه پیش از پرواز شروع شده است. و به علت استقبال عمدتا ارگانها و سازمان ها که برنامه های زمانبندی مشخصی دارند. و همچنین نیاز به تغییرات و کنسل کردن بلیط هواپیما چندین باره را دارند. امکان خرید بلیط حتی چند روز مانده به پرواز نیز امکان ندارد .به همین دلیل در چنین مواقعی پروازهای چارتر راه حل این مشکلات هستند .

بلیط چارتر

اولین و متفاوت ترین نکته ای که درباره بلیط های چارتر وجود دارد این است که این بلیط ها، مدام تغییر قیمت دارند . در خیلی از مواقع، نسبت به بلیط های سیستمی خیلی ارزان تر هستند. در واقع بعضی از آژانس های مسافرتی همه ی صندلی های یک هواپیما یا بخشی از آن را برای مدت معلومی پیش خرید می کنند . به این ترتیب، قیمت بلیط را خودشان تعیین می کنند. اما شاید از خودتان بپرسید که این تغییر قیمت دقیقا به چه چیزی بستگی دارد… تغییر قیمت بلیط چارتر به میزان تقاضای مسافر بستگی دارد. در مواقعی که میزان تقاضا بالا باشد مثلا عیدها یا ایام نوروز، قیمت این بلیط ها بالا می رود.

هر وقت هم تقاضا کمتر باشد مثل فصل های کم گردشگر و Low season، قیمت این بلیط ها پایین تر می آید. علاوه بر این هر چه به زمان پرواز نزدیکتر شوید، قیمت این بلیط ها کمتر می شود.
بزرگترین عیب این نوع بلیط ها، این است که نمی توانید آن را لغو کنید یا پس بدهید و در ضمن قیمت بلیط ها برای همه ی افراد با هر سن و سالی یکسان است و مثل بلیط سیستمی نیست.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتری

اگر زیاد اهل سفر کردن هستید، خرید بلیط هواپیما چارتری یک گزینه عالی برای شما محسوب می شود. با خرید بلیط هواپیما چاتری و بلیط های لحظه آخری می توانید هزنیه سفر خود ار تا حد قابل توجهی کاهش دهید. بلیط چارتری همان طور که گفته شد، تعداد صندلی هایی است که آژانس هواپیمایی از پیش خریداری کرده و با قیمتی خیلی پایین تر به فروش می رساند. چون این بلیط ها از قبل خریداری شده اند، باید حتما به فروش برسند، به همین علت ممکن است هر چقدر به روز سفر نزدیک شویم، قیمت بلیط هواپیما به طرز قابل توجهی کاهش بیابد و به اصطلاح به بلیط لحظه آخری تبدیل شود!

بلیط های چاتری از لحاظ هزینه بسیار ایده آل و مقرون به صرفه هستند، اما معمولا در این نوع بلیط هواپیما امکان کنسلی وجود ندارد. یعنی حتی اگر بلیط را کنسل کنید، هیچ مبلغی به شما بازگردانده نمی شود. البته در هر صورت باید پیش از سفر این موضوع را با آژانس هواپیمایی چک کنید، چون ممکن است در برخی موارد امکان کنسلی و استرداد وجه تا مدت معینی برای شما وجود داشته باشد. همچنین در بلیط هواپیما چارتری، نرخ کودک و بزرگ سال با یک دیگر فرقی نمی کند و شما برای هر دو این موارد یک هزینه مشابه را پرداخت می کنید.

چارتر 1 آشنایی با بلیتهای چارتر و سیستمی

تفاوت قیمت بلیتهای چارتر و سیستمی

درباره بلیط سیستمی باید گفت که از ماه سوم یعنی خردادماه امسال، قیمت این نوع بلیط آزادسازی شد و برای آن سقف و کف تعیین شد. به این معنا که آژانس های هواپیمایی می توانند بلیط را طبق کلاس پرواز و یا خدمات ارائه شده تا ۳۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب بفروشند و بیشتر از این حد را مجاز نیستند و تخلف محسوب می شود.
قیمت بلیط های چارتر را هم خود آژانس مسافرتی تعیین می کند و بسته به شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.

معایب بلیط پرواز چارتر

۱- جریمه کنسلی بلیط با توجه به نظر شرکت چارتر کننده صورت میگیرد و در بیشتر موارد بلیط صادر شده غیر قابل کنسل است حتی در صورت عدم استفاده از بلیط هیچگونه وجهی استرداد نخواهد شد . پس بهتر است زمانی از بلیط های چارتر استفاده کنید که قصد تغییر آن را به هیچ وجه ندارید.

۲- بلیط پروازهای چارتر غیر قابل انتقال به غیر و غیر قابل تغییر تاریخ است .

۳- نرخ بلیط خردسال (۲ تا ۱۲ سال ) همانند قیمت بلیط بزرگسال محاسبه می شود . البته نرخ بلیط نوزاد کوچکتر از ۲ سال ( بدون صندلی) همانند بلیط های سیستمی در حدود ۱۰ درصد قیمت بلیط بزرگسال محاسبه می شود.

۴- محدودیت تنوع مسیرهای پروازی : مسیرهای پروازی چارتر اغلب در مسیرهای پرتردد وجود دارد مانند (تهران به مشهد یا تهران به کیش) و شما نمیتوانید در هر مسیری بلیط چارتر تهیه کنید ولی در سالهای اخیر تعداد مسیرهای چارتر به شدت افزایش پیدا کرده است .

انواع پروازهای چارتر بر اساس زمان

بر اساس زمان سه نوع چارتر وجود دارد که عبارت است از:

پرواز چارتر شناور

در این حالت چارترکننده به طور نمونه برای سه ماه تابستان همه یا تعدادی از صندلی‌های یک پرواز را چارتر می‌کند و در طول همین ماه بلیط رفت و برگشت آن را به فروش میرساند. در این حالت بلیط برگشت دارای محدودیت زمانی نیست.

چارتر 2 آشنایی با بلیتهای چارتر و سیستمی

پرواز چارتر back to back

بلیط چارتر بک تو بک (back to back) به این شکل است که چارترکننده، بلیط‌های چارتر را با یک فاصله‌ی زمانی مشخص بین زمان رفت و برگشت به فروش میرساند. به طور نمونه شما بلیط لحظه آخری چارتر استانبول تهیه کردید و به شما گفته میشود که تاریخ بلیط برگشت باید نهایتا تا دوهفته بعد از پرواز رفت شما باشد.

پرواز چارتر بلاک

بلیط هواپیما بلاک برای زمانی است که چارترکننده باید یک تاریخ مشخص هم برای بلیط‌های رفت و هم بلیط برگشت را تعیین کند و بفروشد. به این معنی که اگر در تاریخ ۱۴ آبان قصد دارید بلیط پرواز تهیه کنید به شما گفته میشود که تنها در تاریخ ۱۴ آبان بلیط رفت و در تاریخ ۲۰ آبان بلیط برگشت پرواز چارتر شما وجود دارد و در تاریخهای دیگر نمیتوانید بلیط هواپیما چارتری ارزان را تهیه کنید.

آیا نوع هواپیما و ارائه خدمات در پروازهای چارتر در سطح پایین تری از پروازهای برنامه ای قرار دارد؟
تفاوت پرواز چارتر با پرواز سیستمی تنها در روش فروش بلیط هواپیما و متولی آن است . هیچگونه تفاوتی در نوع هواپیما ، خدمات ، کادر پروازی و دیگر موارد بین پروازهای برنامه ای و چارتر وجود ندارد و شما با خرید بلیط هواپیما چارتر از همان خدماتی بهره میگیرید که در پروازهای برنامه ای از آن بهره مند میشوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد