رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آذر ۱۳۹۸

آب انبار ملاوردیخانی قزوین

اشتراک گذاری

در قسمت شمالی مسجد و مدرسه ملا وردیخان ، آبگیری است که به گواهی کتیبه نستعلیق ممتاز مرمرین آن در سال ۱۱۷۷ بنا شده و به سال ۱۲۵۱ مرمت گشته است . بانی اول و دوم آن مولا وردیخان نام داشته است . خان اول معاصر کریم خان زند و خان دوم نواده وی بوده است . ترکیب متناسب سنگ و کاشی در تزیین سردر این آب انبار فوق العاده چشمگیر است.، این آب انبار از بناهای ارزشمند مربوط به دوره زندیه – قاجاریه در قزوین است و وجود تزئینات بسیار نفیس چوبی ، حجاری، کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی، خنچه پوش و ماذنه سر در آب انبار از جمله ویژگیهای مهم این بنای تاریخی به شمار می رود .

مرمت و بازسازی پوسته آجری و آجرکاری سردرب آب انبار و مسجد ملاوردیخانی ، مرمت و بازسازی کاشی کاری دیواره سر در ، مرمت حجاری‌ها، ساماندهی کل نمای پوسته سردر،پاکسازی و لایه برداری زنگار از ماذنه سردر ، روغن کاری کل ماذنه و طراحی و اجرای حفاظ فلزی از جمله اقدامات ضروری بوده که در پروژه مرمتی این بنای تاریخی به انجام رسید.بگفته ی مدیر کل میراث فرهنگی قزوین ، هزینه‌های اجرایی ساماندهی و مرمت این بنا را نوادگان مولاوردیخانی بر عهده داشته اند.

آب انبار ملاوردیخان قزوین  آب انبار ملاوردیخانی قزوین

مسجد ومدرسه ملاوردیخانی به همراه آب انبار آن یادگاری از دوره‌های صفویه، زندیه و قاجاریه می‌باشد که درنزدیکی بازار شهر قرار دارد و آثاری ازهنر و معماری ایرانیان را به نمایش گذاشته است. مجموعه مسجد که مربوط به زمان شاه عباس دوم است توسط شخصی به نام حاجی ساروخانی در سال ۱۰۶۹ هجری قمری بنیانگذاری شد که با پل رودخانه دزج (دیزج) واقع در خیابان مولوی کنونی در یک زمان ساخته شده است. با آنکه مؤسس مدرسه ملاوردیخانی بیش از یکصد سال پس از بنای مسجد به ساخت آن پرداخته ولی سالهاست که مجموعه را به نام مولاوردیخانی می شناسند.معماری داخل فضای مسجد دارای طرحی شبستانی همراه با کاشی‌کاری می‌باشد، کتیبه آب انبار که با حجاری بر روی سنگ مرمر و به خط نستعلیق با قلم زیبای ملک محمد قزوینی نوشته شده یکی از نفیس‌ترین خطوط هنر خطاطی است؛ بنای مدرسه و آب انبار در دوره زندیه در سال ۱۱۷۷هجری قمری توسط شادروان ملاوردیخان که از نوادگان حاجی ساروخانی بوده ساخته شده است.

آب انبار مولاوردیخانی در خیابان امام خمینی قزوین واقع شده و مالک و بانی آن مولاوردیخان است. این بنای تاریخی با شماره ۱۴۳۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

قزوین به شهر آب انبارها معروف است و در حال حاضر بیش از ۱۰ آب انبار تاریخی دارد .

آب انبار ملاوردیخان قزوین  آب انبار ملاوردیخانی قزوین

آب انبار ملاوردیخان قزوین  آب انبار ملاوردیخانی قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *