جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشارهای هفت گانه دهلران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ دی ۱۳۹۷

آبشارهای هفت گانه خربزان واقع در بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران یکی از شاهکارهای طبیعی در دل کوه های ایلام است. استان ایلام که در میان کوههای زاگرس قرار دارد، دارای طبیعتی زیبا و آبشارهای دیدنی است.در شمال روستا ی آبشاران، آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار دارند. روستا ی آبشاران طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل های بلوط و بنه و … است. این روستا دارای توپوگرافی منحصر به فردی است که گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است. طبیعت شگفت انگیز کبیر کوه به این منطقه زیبایی چشمگیری بخشیده است. مهم ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه ای که از کبیرکوه سرچشمه می گیرد و از این روستا می گذرد، قرار گرفته اند.

چهار آبشار از این مجموعه زیبا از بقیه بزرگ تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد: آبشار (طاف) دارولی اول، آبشار (طاف) دارولی دوم، بعد از گذشتن از پیچ رودخانه و پیمودن مسیری کوتاه به یک آبشار کوچک زیبا می رسید که سومین آبشار (طاف) است و بعد از آن با فاصله ای اندک آبشار (طاف) سلیمان شاه را می بینید که بلند ترین و زیباترین آبشار است و در کنار آن بیشه زار زیبایی قرار گرفته است.

حوضچه آبشار (طاف) دارای عمق زیادی است و مکان بسیار مناسبی جهت شنا و ماهیگیری محسوب می شود. در فاصله بین آبشار سلیمان شاه تا آبشار بزه ول، آبشارهای کوچک زیادی دیده می شود که در زبان محلی به آن ها طافیلک (آبشار کوچک) می گویند که دو آبشار از بقیه بلند تر و در این تقسیم بندی آبشارهای پنجم و ششم نامیده می شوند.

شایان ذکر است در گذشته آسیابی در کنار این آبشار وجود داشته که آثار آن کماکان پابرجاست. آب آن از این آبشار تهیه می شده و در حال حاضر اثر جویی که آب را از بالای این آبشار به آسیاب می رساند دیده می شود. آسیابی که گفته شد به آسیاب (مه می) شهرت دارد. در سال های گذشته به دلیل خشکسالی های پیاپی آب این آبشارها کم شده و تا مرز خشکی پیش رفته اند.

موقیت مکانی
روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه های متنوع گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران استان ایلام قرار گرفته است. آبشارهای خربزان در موقعیت N3305 E4700 جغرافیایی واقع هستند.

آبشارهای هفت گانه دهلران 1 آبشارهای هفت گانه دهلران
آبشارهای هفت گانه دهلران 2 آبشارهای هفت گانه دهلران
آبشارهای هفت گانه دهلران 3 آبشارهای هفت گانه دهلران
آبشارهای هفت گانه دهلران 4 آبشارهای هفت گانه دهلران
آبشارهای هفت گانه دهلران 5 آبشارهای هفت گانه دهلران
آبشارهای هفت گانه دهلران 6 آبشارهای هفت گانه دهلران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 2.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    آبشارهای بسیار پر آب و باصفایی هستند و ما در فصل تابستان به اینجا رفتیم

    ۲۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    چهار آبشار از این مجموعه ی زیبا از بقیه بزرگ تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه های متنوع گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران استان ایلام قرار گرفته است

    ۲۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *