رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۳۹۵

ناوگان فرسوده هوایی مشکلی برای جذب توریست

اشتراک گذاری

روزنامه آرمان در گفت وگویی با اردشیر اروجی کارشناس گردشگری می نویسد: گردشگران خارجی که بیشتر درآمدزا هستند از کشورهای اروپایی با هواپیما به ایران سفر می‌کنند. به دلیل فرسوده بودن ناوگان هوایی ما، گردشگران خارجی در مورد سفر به ایران محتاطانه رفتار می‌کنند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: یکی از موضوعات مهم در رابطه با صنعت گردشگری در کشور، حمل‌ونقل آسان است. جابه‌جایی مسافران به روش‌های مختلف هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای انجام می‌شود و ما هنوز در این بخش‌ها ضعف داریم. اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری، در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «گردشگران خارجی که بیشتر درآمدزا هستند از کشورهای اروپایی با هواپیما به ایران سفر می‌کنند. به دلیل فرسوده بودن ناوگان هوایی ما، گردشگران خارجی در مورد سفر به ایران محتاطانه رفتار می‌کنند و هرچند با خریدهایی که صورت گرفته، ناوگان هوایی کشور ارتقا یافته است، با این حال، ما هنوز در این زمینه مشکل داریم. متاسفانه در ترمینال‌ها هم برخورد خوبی با مسافران صورت نمی‌گیرد؛ اگر به اجبار تاخیری صورت گرفت، این موضوع باید به اطلاع مسافران برسد، در زمان تاخیر نیز باید عذرخواهی کنند.»

**در آغاز مختصری از جایگاه حمل‌ونقل در صنعت گردشگری بگویید.

ما در گردشگری سه موضوع حمل‌ونقلی داریم؛ حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای. در هرکدام از این سه حوزه، اول بحث ناوگان مهم است و دیگر بحث تاسیسات مربوط به آنها که به آن تاسیسات هوایی، ریلی و جاده‌ای گفته می‌شود. در بحث ناوگان آنچه مهم تلقی می‌شود، وسیله حمل‌ونقل است. به این معنا که در حمل‌ونقل هوایی، کیفیت هواپیما مطرح می‌شود و در مورد دو حوزه دیگر کیفیت قطارها و اتوبوس‌ها دارای اهمیت است. همچنین به لحاظ فنی و عمر مفید نیز باید مناسب باشند. یکی از نکات مهم در این زمینه بهبود کیفیت ناوگان و احیای آنهاست. در بحث تاسیسات هم اشاره به ترمینال‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و… مطرح می‌شود؛ ترمینال‌های ما، ترمینال‌های بهنگامی نیستند و نواقصی زیادی دارند؛ حتی ترمینال‌های تهران نیز در مورد مکانیابی، تجهیزات و مسائلی از این دست مشکلاتی دارند. در بحث جاده‌ها، هم به لحاظ میزان ترددی که از ‌آنها صورت می‌گیرد و هم به لحاظ تجهیزات جاده‌ای، کمبود داریم. اگر بخواهیم یک سفر آسان و ایمن داشته باشیم، باید به مواردی که گفته شد، توجه ویژه‌ای شود و باید برای این مساله چه در زمینه ناوگان و چه در زمینه تاسیسات اقداماتی صورت بگیرد. بحث دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، رزرواسیون است. متاسفانه یک رزرواسیون جامع در کشور وجود ندارد؛ آنچه وجود دارد، به این شکل است که هر شرکت برای خود یک سیستم رزرواسیون جداگانه دارد که در بسیاری از مواقع، پاسخگوی آن نیست. ممکن است بلیطی تهیه کنید و پرواز انجام نشود یا قطار به موقع حرکت نکند و… . همچنین کیفیت آن‌طور که گفته شده، نیست.

اگر بخواهیم یک حمل‌ونقل آسان در بحث گردشگری داشته باشیم، باید به سیستم رزرواسیون چه هوایی و چه زمینی توجه شود. همچنین لازم است این رزرواسیون به صورت بین‌المللی و همیشگی باشد؛ در کشور ما رزرواسیون از اواسط بهمن برای نوروز آغاز به کار می‌کند. ممکن است کسی بخواهد از سه ماه قبل بلیط خود را رزرو کرده و برای سفر خود برنامه‌ریزی کند. بنابراین چون سیستم رزرواسیون ما جامع و بین‌المللی نیست، نمی‌تواند پاسخگو باشد و می‌توان از آن به عنوان یکی از مشکلات اساسی این بخش نام برد. توجه به این زمینه، ما را در داشتن یک حمل‌ونقل مناسب و آسان یاری می‌کند.

**با توجه به تاکیدی که بر ورود گردشگران خارجی به کشور وجود دارد، آیا حمل‌ونقل ما برای ورود این گردشگران آماده است؟
گردشگران خارجی که بیشتر درآمدزا هستند از کشورهای اروپایی با هواپیما به ایران سفر می‌کنند. به دلیل فرسوده بودن ناوگان هوایی ما، گردشگران خارجی در مورد سفر به ایران محتاطانه رفتار می‌کنند، هر چند با خریدهایی که صورت گرفته، ناوگان هوایی کشور ارتقا یافته است، اما با این حال، ما در این زمینه مشکل داریم. مشکل دوم در این زمینه، بحث ترمینال‌ها است. متاسفانه در ترمینال‌ها، برخورد خوبی با مسافران صورت نمی‌گیرد؛ اولا باید از تاخیر پروازها جلوگیری شود و در ثانی، اگر به اجبار تاخیری صورت گرفت، این موضوع باید به اطلاع مسافران برسد. در زمان تاخیر باید عذرخواهی کنند، اما این مساله فراموش شده است. مسافران ما از یک ساعت تا دو روز در ترمینال‌ها می‌مانند، بدون اینکه اطلاع رسانی صورت بگیرد و همه مسافران هم در سردرگمی به‌ سرمی‌برند. در تاخیرهای شبانه، مسافران باید در جایی اسکان یابند. در بخش خدمات به‌ویژه در مورد ترمینال‌های هواپیمایی، تعهدات و وظایف انجام نمی‌شود. بنابراین هم در ناوگان هوایی مشکل داریم و هم برخورد کارکنان سرویس‌های خدمات هوایی ضعیف است. عدم رزرواسیون به‌موقع نیز از مشکلات این بخش است که برنامه‌ریزی برای سفر را از بین می‌برد.

**یکی از جدیدترین مسائلی که در مورد حمل‌ونقل گردشگری مطرح شده، اتوبوس‌های دو طبقه است. این اقدام را برای صنعت گردشگری مفید می‌دانید؟
بحثی که داشتیم در مورد حمل‌ونقل برون شهری بود. این اتوبوس‌ها که برای حمل گردشگران استفاده خواهد شد، به حمل‌ونقل درون شهری مربوط می‌شوند. متاسفانه موضوعی در کشور باب شده است که ما باید اتوبوس حمل گردشگر را از خارج وارد کنیم. این مساله نقطه ضعفی بسیار اساسی است و من به شدت با آن مخالفم، چون خود ما هم می‌توانیم این اتوبوس‌ها را تولید کنیم. ورود گردشگر به ایران برای درآمدزایی است که اقداماتی از این دست، منافع حاصل از گردشگری را به کشورهای خارجی برمی‌گرداند. گردشگر هم منافعی دارد و هم آسیب‌هایی که پذیرش آسیب‌ها برای این است تا ما منافع آن را داشته باشیم. شرکت‌های خودروسازی داخلی بارها اعلام کرده‌اند که ما می‌توانیم این اتوبوس‌ها را تولید کنیم. نکته دوم این است که ما باید راهنمایانی داشته باشیم که مسلط به زبان‌های خارجی هستند که متاسفانه در این زمینه هم کمبود داریم. باید راهنمایان گردشگری مسلط به حداقل دو زبان، هم در سیستم هواپیمایی و هم در محل جاذبه‌های گردشگری وجود داشته باشند که پاسخگوی گردشگران باشند. نکته اساسی دیگر در این زمینه، «توریست اینفورمیشن» است. کشورهای خارجی که قصد جذب گردشگر دارند، در تمام ترمینال‌های خود، چه هوایی و چه زمینی، یک دفتری دارند که بسیار آشکار و جلوی دید گردشگران است.

شما وقتی وارد آن شهر می‌شوید به بخش اطلاعات گردشگر مراجعه می‌کنید و به نحوی شما را راهنمایی می‌کنند که احساس کنید در کشور خودتان هستید. آنها پاسخگوی مشکلات شما هستند و اگر قصد تبدیل پول داشته باشید، راهنمایی می‌شوید. نقشه‌ای به شما ارائه می‌شود و به طور کلی در مورد هر آنچه یک گردشگر نیاز دارد، راهنمایی می‌کنند. در کشور ما، این جنبه از گردشگری در برخی ترمینال‌ها راه‌اندازی شده است، اما همه ترمینال‌ها اطلاعات گردشگر ندارند.

**کشور ما از دو طرف با دریا ارتباط دارد و اگر حمل‌ونقل دریایی مورد توجه قرار گیرد، خود این نوع حمل‌ونقل می‌تواند به یک ظرفیت گردشگری تبدیل شود. به نظر شما چقدر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم؟
حمل‌ونقل دریایی نکته‌ای است که شما به درستی به اشاره کردید و من آن را از قلم انداخته بودم. با توجه به ویژگی کشور که هم از سمت شمال، آن هم با مرز طولانی و هم از سمت جنوب به دریا راه داریم، حتی اقیانوس و دریای آزاد هم از سمت جنوب قابل دسترسی است. این ظرفیت، بهترین امکان را برای ما پدید آورده است تا حمل‌ونقل دریایی خود را توسعه دهیم. البته اخیرا اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما بسیار جای کار دارد. ما می‌توانیم از این نوع حمل‌ونقل برای رفتن به کشورهای دیگر استفاده کنیم که باید بخش خصوصی را تشویق کنیم تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. همچنین می‌توان از اتوبوس‌های دریایی برای جابه‌جا کردن مسافران به عنوان یک تفریح بهره برد؛ مسافرانی که به این نواحی می‌روند، می‌توانند چند ساعتی را با این اتوبوس‌ها بگذرانند و یک سفر دریایی داشته باشند. به غیر از سفرهای دریایی که می‌تواند مفید واقع شود، می‌توان به ورزش‌ها و تفریحات دریایی با وسایلی مثل جت اسکی و… نیز پرداخت.

 ناوگان فرسوده هوایی مشکلی برای جذب توریست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *