رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آذر ۱۳۹۶

مراسم جشن سده سرایان

اشتراک گذاری

مراسم جشن سده در روستای دوحصاران شهرستان سرایان از ۲۸ دی ماه تا اوایل بهمن اجرا می شود و به گفته خود اهالی محل اهمن بهمن اجرا می شود.

یکی از مراسمی که در این مدت انجام می شود برافروختن آتش و علاوه برآن درست کردن حلقه ای از آتش است که به دور سرشان می چرخانند . همه افراد روستا به شادی و پایکوبی می پردازند و ضمن برگزاری جشن از آجیل هایی که ساخت خود اهالی می باشد از قبیل : برگه زردآلو ، مغز گردو وبادام ، تخمه و.. از یکدیگر پذیرایی می کنند . در بعضی از نقاط آتش را برپشت بام خانه ها می افروزند و از روی آن می پرند.
شب نشینی ها از جمله مراسمی است که در شب های سده اجرا می شود . اقوام و خویشان به خانه بزرگان فامیل می روند و در این مراسم داستان های گذشته وافسانه های قدیم را برای جوانان و نوجوانان بازگو می کنند. علاوه بر داستان سرایی کتاب هایی مثل فال حافظ ، مختارنامه، جنگ های حضرت علی (ع) ، امیر ارسلان رومی وشاهنامه می خوانند.
همچنین در این ایام بچه ها ونوجوانان به درب خانه ها رفته و اشعاری به زبان محلی می خوانند. صاحب خانه هم آجیل و شیرینی و همچنین مقداری آرد و روغن و یا پول به آنها می دهد که از این مواد جمع آوری شده آش بلغور نذری تهیه کرده و در بین اهالی روستا توزیع می گردد. اهالی براین اعتقاد و باورند که با برگزاری این مراسم و برافروختن آتش سده سالی خوب و با برکت خواهند داشت .
این مراسم به شماره ۸۰۸ در تاریخ ۴/۱۱/۹۱ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت گردیده است .

3 مراسم جشن سده سرایان

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    يك ايين قديمي و جذاب كه بايد حفظ بشه تا به ايندگان هم برسه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    دیگه این جشنا برگزار نمیشه مگر در شهرهای کوچک..من خودم تو شیراز دیگه ندیدم

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *