رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ دی ۱۳۹۶

سفرخانه ایرانی خرم آباد

اشتراک گذاری

سفره ایرانی سفره ای رنگین است و فرهنگ غذایی این سرزمین نیز فرهنگی بسیار غنی است. سفره ایرانی با تمام زیبایی های منحصر به فرد خویش یک مزیت اساسی دارد و آن اینکه سفره ایرانی جایی برای همنشینی خانواده ها و دوستان در کنار هم است و این سنت دیرینه از هزاران سال پیش تا کنون هنوز پا برجاست. تمام ایرانی ها هنوز هم زمان صرف غذا در کنار سفره می نشینند و با هم غذا می خورند.وقت میهمانی ها هم مهمترین قسمت پذیرایی از میهمان در سر سفره انجام می پذیرد. سفره ایرانی از بهترین سفره‌ها است، چون سفره محبت و دوستی است در عین حال که سفره یاد خدا، شکر خدا و یادآوری نعمت‌های الهی است.

سفره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی ایران است. این واژه به هیچ زبان دیگر ترجمه‌پذیر نیست، سفره‌ای که بر زمین پهن می‌شود، نماد خود زمین است. بر سفره ایرانی چیزهایی قرار دارد که در نوع خود، در بین همه فرهنگ‌ها یگانه است. سفره در تمامی آداب و رسوم فرهنگی نیز حضور دارد.

نکته بسیار مهمی که بسیاری از پزشکان بر آن تاکید می کنند ارزش غذایی سفره سنتی ایرانی است.در واقع غذاهای ایرانی در کنار مخلفات آن در هر وعده انرژی و مواد ضروری را برای بدن تامین می کند . سفره ایرانی با تنوع بسیار گسترده خویش همواره سعی دارد تا بسته کاملی از مواد ضروری بدن را در ترکیب های زیبا ، جذاب و رنگارنگ عرضه کند. به عنوان مثال تقریبا در همه غذاهای ایرانی، هر روز یکی از حبوبات وجود داشته و از طریق وعده های غذایی دریافت می شود و این یکی از ویژگی های سالم بودن سفره ایرانی در قدیم بوده و هست.

تنوع سفره سنتی ایرانی مطلوب و با معیار های سفره سالم هماهنگ است ، با توجه به هرم غذایی که تنوع را توصیه می کند این سفره همیشه حاوی مخلفات ،سبزی خوردن گاهی با پنیر ، ماست همراه با چند نوع سبزی مانند خیار ،نعناو سالاد، نان و یا برنج بعنوان غذای پایه نقش اصلی را در تامین انرژی بازی می کند . تمامی خورش های ایرانی یک تا چند نوع سبزی و ادویه گیاهی همراه دارد. ما در ایران آش های بسیار متنوعی در اقلیم های مختلف داشته ایم و داریم که با محصولات گیاهی همان محل درست می شده است.

غالبا سفره ایرانی بیش از آنکه به غذاهای رنگارنگش متکی باشد به مخلفاتی وابسته است که این سفره را کاملا دگرگون می کند و شکل و شمایلی تازه بدان می بخشد. انواع کنار سفره ایرانی شامل بورانی اسفناج و ماست، ماست و موسیر ،عدس پخته (عدسی)، سالاد گوجه فرنگی و خیار، ماست و خیار،سالاد اولویه و انواع ترشی ها و شورها و چاشنی ها می شود که تعدد آنها به تعداد شهرهای ایران است.

در دنیا سفره ایرانی را به چلوکباب آن می شناسند و هم اکنون این غذا شهرتی جهانی یافته است. چلوکباب یکی از اصیل ترین و از معروف ترین غذاهای ایرانی است. این غذا متشکل از چلو کره و کباب است که با سماق مصرف می شود. این غذا خود شامل کوبیده ، شیشلیک ، جوجه ، سلطانی و ماهی کباب می شود ؛ البته همراه با دوغ و ریحان که بخش جدا نشدنی از یک پرس چلو کباب ایرانی محسوب می شود.

نان بخش اصلی سفره ایرانی است اما باید یادآوری کرد که در هیچ فرهنگی نان و سبزی، چنانچه در سفره ایرانی هست وجود ندارد.
پخت نان در ایران نیز به روش های گوناگون انجام می شود. نان های ایران ، نان هایی نازک اند و پخت وپز سطحی دارند؛ از این رو بسیار نرم هستند. نان در ایران غالباً به صورت تازه مصرف می شود. انواع نان های ایرانی عبارت اند از: لواش ، تافتون ، سنگک و بربری . دوغ که نوشیدنی سرد و سنتی ایران است ، همراه با برخی ازسبزی های معطر با غذا صرف می شود.

کتب تغذیه و سفره هر قوم و ملت با اوضاع اقلیمی محیط جغرافیایی آن ملت ارتباط دارد. در ایران، غذاهای مردم کویری با غذاهای مردم بندرنشین کنار دریا یکسان نیست. چیزهای دیگری هم هست که مجموع آن‌ها، در ملت‌های بزرگ و باسابقه مثل ملت ایران سبب می‌شود که در امر غذا یک مکتب به وجود آید. وسعت این مکتب را ما می‌توانیم در تعدّد و تنوع غذاهایی که آن ملت دارد و قادر به پختن و نگهداری آنهاست، درک کنیم. در فرهنگ ایرانی‌ تنوع در غذا‌ها بسیار زیاد است به برخی از سرفصلهای کلی‌ و انواع غذا‌ها می‌توان اشاره کرد: آش‌ها، خورش‌ها، کباب‌ها، آبگوشت‌ها، حلیم‌ها، که این‌ها هر کدام ممکن است ذین خودشان به حسب اختلاف مواد ده‌ها نوع غذا‌ی جدید تولید کند.شما می توانید غذای ایرانی را در این رستوران نوش جان کنید

آدرس : خیابان انقلاب – آراسته نهم – نبش بیست متری دهخدا
تلفن ها : ۳۳۲۰۵۳۱۴
۳۳۲۳۵۳۱۴

سفره ایرانی 1 سفرخانه ایرانی خرم آباد

سفره ایرانی 2 سفرخانه ایرانی خرم آباد

سفره ایرانی 3 سفرخانه ایرانی خرم آباد

سفره ایرانی 4 سفرخانه ایرانی خرم آباد

سفره ایرانی 5 سفرخانه ایرانی خرم آباد

           
 

نظر کاربران :

  • حمید

    با سلام
    آدرس رستوران عوض شده لطفا در سایت اصلاح بفرمایید
    خیابان انقلاب – آراسته نهم – نبش بیست متری دهخدا
    تلفن ها : ۳۳۲۰۵۳۱۴
    ۳۳۲۳۵۳۱۴

    ۲۶ دی, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *