رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ مرداد ۱۳۹۳

روستای بیدک علیا

اشتراک گذاری

روستای بیدک علیا در ۲۰ کیلومتری شهرستان چرام و پنج کیلومتری بخش سرفاریاب در میان تنگه ای با قله های برافراشته واقع شده است که در راه رسیدن به این روستا مناظر طبیعی چشم نواز روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد.

وجود پیچ و خم های فراوان در راه ارتباطی روستا بعداز هر تپه تصویری از جاذبه های کوهستان، غار، سبزه و برف را به تماشا می گذارد.

در ساخت خانه های روستای بیدک علیا از بتون و آجر و مصالح امروزی خبری نیست بلکه چوب درختان بلوط به همراه گل و سنگ منظره ای از خانه های باصفای روستایی را در ذهن مجسم می کند.

در این روستای سرسبز و خوش منظره سقف خانه های پایین دست حیاط خانه های بالادست قرار گرفته به گونه ای که در اولین نگاه یاد روستای ماسوله شاهکار تاریخی شمال ایران در خاطرت زنده می شود.

سیستم سنتی گرمایش خانه های بیدک علیا استفاده از بخاری چوبی، سوزاندن فضولات خشک شده ی حیوانات و کرسی است که روز ها و شب های زمستان مردم این دیار را در برابر سرمای سوزان گرم نگه می دارد.

مردم سخت کوش و پرتلاش این روستا مایحتاج خود را از طریق کشاورزی و دامپروری تامین و از نعمت های خدادادی کوهستان نظیر میوه درخت بلوط و انجیر کوهی نیز استفاده می کنند.

به دلیل وجود آب و هوای مناسب در این منطقه و وجود درختان و گلهای وحشی گوناگون شرایط برای پرورش زنبور عسل نیز برای کشاورزان فراهم شده است.

بخشدار سرفاریاب گفت: با فراهم کردن زیرساخت های مناسب در حوزه گردشگری می توان زمینه رشد و شکوفایی گردشگری را در این منطقه فراهم کرد.

ˈمرتضی دانایی نیکوˈ گفت: تلاش می شود با اطلاع رسانی فراگیر مواهب طبیعی منطقه ی سرفاریاب و روستاهای اطراف برای بازدید مسافران نوروزی بیش از پیش معرفی شود.

وی دشت های حاصلخیز، رودخانه سادات، کوه دمه و نیر، جوی خانه، تنگه حیات، بقاع متبرکه امامزاده علی(ع)،امامزاده حمزه(ع)، امام زاده امیر صفدر و امام زاده سید جلال الدین(ع) را از مهمترین مناطق گردشگری بخش سرفاریاب برشمرد.

دانایی نیکو اظهار داشت: همه ساله گردشگران زیادی از استان های فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، و سایر نقاط کشور از مناطق گردشگری، رودخانه ها و آبشارهای فصلی و طبیعی بخش سرفاریاب دیدن می کنند.

به گفته بخشدار سرفاریاب ۱۵۰ خانوار در روستای بیدک علیا سکونت دارد.

بخش سرفاریاب با جمعیتی افزون بر ۹ هزار نفر در ۱۰ کیلومتری شهرستان چرام و ۲۱۰کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

80558742-3759416 روستای بیدک علیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *