رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اسفند ۱۴۰۰

خوراک چغندر قند و لبوی خانگی

اشتراک گذاری

پختن خوراک چغندر قند و لبوی خانگی به دو صورت انجام میگیرد ، مقداری چغندر سالم را پس از تمیز کردن در ظرفی قرار داده و مقداری آب به ان اضاف کرده و بر روی شعله کم آتش گذاشته تا به تدریج و ملایم با بخار اب پخته شود پس از پخته شدن خوراکی شیرین و مقوی برای صبحانه یا عصرانه میباشد ، روش دوم پختن چغندر کلمی این است که مفداری کلم (کلوخ) را مانند کوره روی هم میچینند و در زیر کلم ها با بوته و هیزم آتش درست میکنند ، آنقدر آتش را تند میکنند تا کاملا کلم ها گرم و قرمز رنگ شود بعد چغندر ها را داخل کوره ریخته و کوره را بر سر چغندر ها خراب میکنند و روی انها را با خاک میپوشانند حدود چهار یا پنج ساعت بعد خاکها را عقب میزنند و چغندر هایی که حسابی پخته و قرمز شده را از زیر کلوخ ها بیرون می آورند این نمونه از چغندرهای پخته شده بسیار خوشمزه و زود هزم و دارای خاصیت فراوان میباشد .

خوراک چغندر قند و لبوی خانگی

طرز تهیه لبوی خوشمزه خانگی

مواد لازم

لبو ۳ عدد متوسط یا بیشتر
شکر: ۳ قاشق غذاخوری
آب: ۳ الی ۴ لیوان

طرز تهیه

فوت و فن طلایی و طریقه پخت و درست کردن یک لبوی خوشمزه این است که پوست لبوها را قبل از پختن نگیرید تا رنگ آن حفظ شود. ابتدا لبوها را خوب بشورید و در یک قابلمه با سه الی چهار لیوان آب بپزید. لبوها را باید روی شعله ملایم گاز به مدت ۲ الی سه ساعت بپزید. بعد از پخت لبوها را از آب بیرون بیاورید و پوست لبوها را بگیرید.

آب داخل قابلمه را دور نریزید. بعد از پوست گرفتن لبوها آن‌ها را به اشکال دلخواه برش بزنید و دوباره در قابلمه بگذارید. سه قاشق غذاخوری شکر (برای سه لبوی متوسط) اضافه کنید و اجازه بدهید لبوها با شکر بپزند و شهد داخل قابلمه غلیظ شود. اگر شکر دوست ندارید یا برای‌تان ضرر دارد لبو را با شیره انگور یا شیره افرا بپزید. یادتان باشد شیره انگور یا افرا برخلاف شکر رنگ لبو را تیره و کدر می‌کنند.

خوراک چغندر قند و لبوی خانگی

نکاتی در مورد خواص لبو و فرق لبو با چغندر قند

آیا لبو قند دارد؟ بله لبو قند بالایی دارد و برای بیماران دیابتی خوراکی مفیدی محسوب نمی‌شود. در واقع علیرغم تمام خواص لبو برای سلامتی اگر بخواهیم در مورد مضرات لبو صحبت کنیم قند بالای آن است.
فصل لبو پاییز و زمستان است. پس ترشی لبو و مربا لبو را در این دو فصل تهیه کرده و در بقیه روزهای سال میل کنید.
طبع لبو متعادل است و برای همه افرادی که مزاج سرد یا گرم دارند، مفید است. اما مصرف زیاد آن باعث ایجاد سودا می شود. به عنوان مصلح هم می توانید لبو را به صورت گرم همراه با عسل مصرف کنید.
لبو به رغم طعم شیرین، کالری کمی دارد. در عوض دارای ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی است. در حقیقت، این سبزی تقریبا حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم لبوی پخته شامل موارد زیر است:
کالری: ۴۴
پروتئین: ۱.۷ گرم
چربی: ۰.۲ گرم
فیبر: ۲ گرم
RDI (مرجع مصرف روزانه)
ویتامین ث: ۶ درصد از RDI
فولات: ۲۰ درصد RDI
ویتامین ب۶ : ۳ درصد از RDI
منیزیم: ۶ درصد از RDI
پتاسیم: ۹ درصد از RDI
فسفر: ۴ درصد از RDI
منگنز: ۱۶ درصد از RDI
آهن: ۴ درصد از RDI
لبو همچنین حاوی نیترات و رنگدانه های معدنی است که هر دو ترکیبات گیاهی و دارای مزایای متعددی برای سلامتی هستند.


بیماری های قلبی، از جمله حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد آن ها است. مطالعات نشان داده است که لبو می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی یعنی ۴ تا ۱۰ mmHg طی چند ساعت کاهش دهد. به نظر می رسد این تأثیر برای فشار خون سیستولیک بیشتر است. در ضمن این میزان برای لبوی خام نسبت به لبوی پخته بیشتر است. این اثرات کاهش فشار خون احتمالا به دلیل غلظت بالای نیترات در لبو است. نیترات های غذایی در بدن، به اکسید نیتریک تبدیل می شوند، مولکولی که عروق خونی را گشاد می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. سطح نیترات خون تا ۶ ساعت پس از خوردن نیترات در رژیم غذایی افزایش می یابد. بنابراین، لبو فقط اثر موقتی بر فشار خون دارد و مصرف منظم آن برای کاهش طولانی مدت فشار خون ضروری است.

نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که وجود نیترات در رژیم غذایی عملکرد بدن را در هنگام ورزش افزایش می دهد. به همین دلیل، لبو اغلب توسط ورزشکاران استفاده می شود. نیترات ها با بهبود کارایی میتوکندری، که مسئول تولید انرژی در سلول های شما هستند، بر عملکرد فیزیکی آنها تأثیر می گذارد. در دو مطالعه شامل هفت و هشت مرد، مصرف روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب لبو به مدت شش روز، ۱۵ تا ۲۵ درصد از میزان خستگی در طول تمرینات را کم کرد. این عدد نشان دهنده ۱ تا ۲ درصد بهبود عملکرد کلی است. در هنگام دوچرخه سواری هم خوردن لبو مصرف اکسیژن را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. در یک مطالعه کوچک بر روی یک دوچرخه سوار رقابتی نشان داد، تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی لیتر آب لبو بر عملکرد آن، افزایش عملکرد تا بیش از ۲.۵ و ۱۰ مایل (۴ و ۱۶.۱ کیلومتر) بود.
التهاب مزمن با برخی بیماری ها مثل چاقی، بیماری های قلبی، کبدی و سرطان ارتباط دارد. لبو حاوی رنگدانه هایی به نام «بتالین» است که خاصیت ضد التهابی دارند. البته بیشتر تحقیقات در این زمینه بر روی موش ها انجام شده است. در این تحقیقات مشخص شد که عصاره لبو باعث کاهش التهاب کلیه در موش های صحرایی می شود که به آن ها مواد شیمیایی سمی تزریق شده بود.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به آرتروز نیز نشان داد که کپسول های بتالاین ساخته شده با عصاره لبو، درد و ناراحتی مربوط به این بیماری را کاهش می دهند. در حالی که این مطالعات نشان می دهد که لبو دارای اثر ضد التهابی است، اما مطالعات انسانی لازم است تا مشخص شود که آیا می توان از لبو برای کاهش التهاب استفاده کرد.
عملکرد ذهنی و شناختی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. برای برخی، این کاهش قابل توجه بوده و ممکن است منجر به شرایطی مانند زوال عقل شود. کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز ممکن است به جلوگیری از این فرآیند کمک کند. جالب اینجا است که نیترات موجود در لبو با افزایش اتساع عروق خونی و در نتیجه افزایش جریان خون به مغز، عملکرد ذهنی و شناختی را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان داده است که لبو به طور خاص، جریان خون را در قسمت جلویی مغز بهبود می بخشد؛ ناحیه ای که با سطح بالاتری از تفکر مثل تصمیم گیری و حافظه فعال مرتبط است.

           
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلی

    چغندر از گیاهان خوشمزه و پرخاصیتی هست که در فصل زمستان بسیار فراوان هست

    ۱۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *