جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ثبت ‘ فشتکه ‘ بعنوان روستای ملی حصیر کشور

تاریخ بروزرسانی :
۷ تیر ۱۳۹۶

رشت – ایرنا – معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: روستای فشتکه بخش خمام از توابع شهرستان رشت، بعنوان روستای حصیر کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سلمان شاه محمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فشتکه خمام نخستین روستا در حوزه صنایع دستی گیلان است که به ثبت ملی رسیده است.
وی اظهار کرد: ثبت ملی روستای فشتکه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، توجه به پتانسیل های جوامع روستایی و سوق دهی آنها به سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح های اقتصادی زودبازده با قابلیت خوداتکایی دارند، صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم عنوان و خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود.
شاه محمدی حصیر را نمونه بارز موضوع فوق دانست و گفت: حصیربافی از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) است که در حاشیه همین روستا می روید.
وی فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، ثبت ملی حصیر فشتکه به انجام رسیده است.
شاه محمدی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاهی انجام می دهند، گفت: تلفیق جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی های حوزه صنایع دستی، موجبات حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را افزایش می دهد.
وی یادآور شد: ایران در کنار کشورهایی همچون ژاپن و مکزیک یکی از ۱۶ کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود.
فشتکه در دهستان چاپارخانه بخش خمام از توابع شهرستان رشت است و در راه اصلی جاده رشت – انزلی قرار دارد.
نخستین محموله حصیر استان گیلان نیز با ارزش هفت هزار دلار و شامل ۱۰ هزار قطعه، مهرماه سال گذشته به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
۲ هزار و ۲۰۰ هنرمند استان در رشته حصیربافی فعالیت می کنند و بیشترین محصولات حصیری گیلان در شهرستان های انزلی ، رشت ، لاهیجان و لنگرود تولید می شود.
سبدبافی و حصیربافی به عقیده بسیاری از محققان پس از سنگ تراشی، قدیمی ترین هنر و صنعتی است که انسان با آن آشنایی یافته و همچنین این هنر، منشأ بسیاری از صنایع دستی دیگر از جمله پارچه بافی، گلیم بافی، بامبوبافی، سفالگری و کوزه گری است.
به گفته برخی از محققان، بافتن گلیم و قالی و انواع پارچه ها از روی سبد بافی و حصیربافی اقتباس شده و قدیمی ترین نمونه دستباف به حدود شش هزار سال قبل تعلق دارد.
به گزارش ایرنا، حصیرهای ساخت گیلان و سایر نواحی شمال ایران طرح های هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند. حصیر در اندازه ها و شکل های مختلف بافته می شود و مصارف گوناگونی همچون زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیرداغی حصیری است که تقریبا در تمام منازل گیلانی یافت می شود و امروز همین هنرصنعت توانسته در میان رقابت جهانی خود را به عنوان طرحی مدرن در لیست طراحان دکوراسیون معروف امروزی در جای جای جهان به نقش بکشد.
حصیربافی و سبدبافی از صنایع دستی و خانگی بسیار رایج در استان است و تولید انواع سبدها و حصیرها در اکثر نقاط گیلان رواج دارد.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان، ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۳۰۰ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
فشتکه ثبت  فشتکه  بعنوان روستای ملی حصیر کشور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد