رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ دی ۱۳۹۳

برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن اشیا خوروین اعلام شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۰۳- برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای زمان بعد از بازگرداندن اشیا خوروین از موزه سنکانتر بلژیک به ایران اعلام شد. قرار است نمایشگاهی در موزه ملی ایران راه اندازی شده و کل اسناد حقوقی پیگیری این پرونده و روند استرداد و مراحل بسته بندی و انتقال آن از موزه سنکانتر بلژیک به ایران را در این نمایشگاه ارایه شود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر افزود: در موزه ملی ایران ۲۲۸ قطعه اشیا میراثی متعلق به تپه باستانی خوروین در ساوجبلاغ استان البرز وجود دارد که با پیوستن این ۳۴۹ قلم شی جدید، تعداد آنها به ۵۷۷ مورد خواهد رسید. این اشیا شامل ظروف خاکستری، سفالینه ها و اشیا فلزی است که کاربردهای متعددی داشته است. مجموعه این اشیا ، گنجینه کاملی برای پژوهشگران و محققان این حوزه فراهم خواهد کرد تا به مطالعه تاریخ و فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش ازمیلاد مسیح بپردازند.

به گفته وی همچنین برگزاری کارگاه علمی مرتبط با اشیا بازگردانده شده و ارایه سخنرانی علمی از دیگر فعالیتهایی است که بعد از ورود این اشیا به ایران ، پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود :با اداره کل میراث فرهنگی استان البرز هم هماهنگی لازم انجام شده تا موزه ای در این استان به صورت تخصصی ایجاد شود و اشیا مذکور و سایر اشیا و اموال میراثی مرتبط با حوزه استان البرز به این منطقه منتقل شده تا باعث معرفی هویت و پیشینه تمدنی این منطقه و استان شود.

طالبیان گفت : پیش از انقلاب دو بار عملیات اکتشاف در تپه باستانی خوروین ساوجبلاغ انجام شده که بار اول توسط دکتر علمی حاکمی در سال ۱۳۲۸ و بار دوم توسط پروفسور واندنبرگ در سال ۱۳۳۲ به مدت ۱۰ روز اکتشافاتی در این منطقه صورت گرفته است.

اخیرا بعد از ۳۳ سال پیگیری حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، ۳۴۹ قلم اشیا باستانی ایران در بلژیک با حکم دادگاه استیناف این کشور به دولت ایران تحویل شد. این اشیا به زودی به کشور بازگردانده می شود. برای بازگردان این اموال از بلژیک ۲هزار ساعت کار کارشناسی، ۳۳ سال پیگیری ویک سال دیپلماسی فعال حقوقی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.
126 برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن اشیا خوروین اعلام شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *