رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۳۹۴

آغاز مرمت بقعه ۱۰۰۰ ساله در شاهرود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۰۲-رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی فرهنگی «شیخ ‌ابوالحسن خرقانی» در روستای قلعه نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حسنی بیان کرد: در این مرحله از مرمت، کار ساماندهی محوطه‌ها، اجرای سکوهای نشیمن و اجرای سنگفرش قسمت‌های شرقی مجموعه انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در وسط مجموعه بنای آرامگاه، مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است، افزود: محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش‌های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده و در آن نوشتار فارسی بکار رفته که بدین مضمون است: «گفت علی شیخ قدس‌الله رحمه: قبله بر پنج است؛ کعبه، قبله مومنان است، بیت المعمور، قبله فرشتگان است عرش، قبله دعا گویان است و حق، قبله جوانمردان است و دل قبلۀ خاصان است”.

شیخ ابوالحسن خرقانی (۳۵۲- ۴۲۵ ه.ق) عارف و از شخصیت‌های درخشان و ماندگار عرفای ایرانی است. ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی سینا و ناصرخسرو قبادیانی از جمله بزرگان هم‌عصر وی بودند که علاوه بر مصاحبت با وی، مقام معنوی وی را ستوده‌اند. همچنین خواجه عبدالله انصاری از شاگردان ابوالحسن خرقانی بود و سلطان محمود غزنوی نیز در سفر خود به خرقان با شیخ ملاقاتی داشته است.

از آثار به جای مانده شیخ ابوالحسن خرقانی می‌توان به رساله «الخائف الهائم»، «فواتح الجمال» و «نورالعلوم» در مبانی عرفان اشاره کرد. شیخ ابوالحسن خرقانی در سال ۴۲۵ هجری قمری در سن ۷۳ سالگی در روستای قلعه نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام درگذشت.

1452 آغاز مرمت بقعه 1000 ساله در شاهرود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *