رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ دی ۱۴۰۰

آرامگاه کریم خان زند شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

آرامگاه کریم خان زند شیراز در موزه پارس امروزی یا عمارت فرنگی واقع در روبروی ارگ کریم خانی ضلع جنوبی مجاور حیاط هنرستان صنعتی نمازی شیراز به خاک سپرده شد.از دیدنی های شیراز که برای عده زیادی قابل توجه است ، مقبره کریم خان است . کریم خان در سال ۱۱۹۳ ه ق در شیراز درگذشت و بنا به وصیت خودش پیکر او را در شاه نشین شرقی عمارت نظر شیراز به خاک سپردند.

پس از چیرگی آغامحمدخان قاجار بر شیراز (پانزده سال پس از مرگ کریم‌خان)، به دلیل کینه‌اش قبر وکیل الرعایا را شکافته و استخوانهای او را به تهران برد و در کاخش در زیر پله‌های کاخ گلستان دفن کرد تا به وی بی‌احترامی کرده باشد و هر روز از روی جنازهٔ وی بگذرد. در دورهٔ رضا خان (حدود ۱۵۰ سال پس از مرگ کریم‌خان) دستور نبش قبر کریم خان داده شد تا وی دوباره به شیراز بازگردانده شود. اما به علت بیماری فرزندش این ماجرا عقب افتاد و به دست فراموشی سپرده شد. برخی نیر می‌گویند ممکن است وی را به نجف یا به حرم شاه عبدالعظیم برده باشند. ولی دیگر از استخوان‌های کریم خان زند اثری در دست نیست.

611 آرامگاه کریم خان زند شیراز

کریم خان زند که بود؟

کریم‌خان زند سلسله زندیه را تاسیس کرد. در عصر حاکمیت او آرامش بر ایران حکم‌فرما شد. او به مذهب شیعه گرایش داشت؛ اما در طول دوره حکومت خود، برای ترویج دستگاه مذهبی عصر صفویه، تلاشی نکرد. او تسامح مذهبی را در کشور برقرار کرد و شیوه مدارا را با پیروان ادیان دیگر در پیش گرفت.

کریم‌خان زند به نسبت دیگر پادشاهان ایران، دربار خود را بسیار ساده انتخاب کرد. او نام وکیل الرعایا را برگزید تا دستگاه اداری مانند دستگاه‌های پرطمطراق پادشاهان تشکیل ندهد. کریم خان به فرهنگ و ادبیات علاقه وافر داشت و تلاش بسیاری برای رشد فرهنگ و ادب در ایران انجام داد. در عصر حکومت او شعرا و نویسندگان از انزوا بیرون آمدند و مجالس ادبی جدیدی را تشکیل دادند.
%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86 آرامگاه کریم خان زند شیراز

وقتی کریم خان زند روی کار آمد، کشور پر از هرج و مرج بود. عدم وجود امنیت در کشور، تجارت را با مشکل مواجه کرده بود. کریم خان زند تلاش بسیاری کرد تا امنیت را در کشور رواج دهد. با ایجاد امنیت، تجارت و بازرگانی ایران با خارج توسعه پیدا کرد. کریم خان زند برای توسعه تجارت، گا‌م‌های بزرگی برداشت. او امنیت را در خلیج فارس ایجاد کرد و با عقد قراردادهای بازرگانی با دولت انگلستان، روابط بازرگانی را از سر گرفت. او در عصر حکومت خود تلاش می‌کرد تا طلای کمتری از طریق روابط بازرگانی از کشور خارج شود تا بر امر تجارت، تسلط بیشتری داشته باشد.

نحوه دسترسی

این آرامگاه در خیابان زند و در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده است. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه پارس و باغ نظر، ایستگاه مترو زندیه است که در فاصله ۵۰۰ متری از این مکان قرار دارد. اگر قصد دارید با اتوبوس به موزه پارس بروید، در ایستگاه شهدا پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده تا مقصد طی کنید. برای استفاده از خودروی شخصی در نظر داشته باشید که چای پارک در این محدوده کم است.

621 آرامگاه کریم خان زند شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • یک ایرانی

    رضاشاه یادش نرفت استخوان. های مرحوم کریمخان زند را جابجا کند، به دستور رضاشاه با حضور ایشان استخوان های کریمخان زند نبش قبر شد(عکسش موجود است) و به شیراز منتقل شد.

    ۲۸ آبان, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *