رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۳۹۲

‌استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی باید بین مردم فرهنگ سازی شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: نمایشگاه صنایع دستی نتوانست انتظارات ما را برآورده سازد.

“علیرضا ایزدی”، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، با بیان اینکه پراخت تسهیلات به هنرمندان و خریداران در نمایشگاه صنایع دستی و مشاغل خانگی از طرف صندوق مهر امام رضا(ع) را باید به فال نیک گرفت، ادامه داد: این چنین اقداماتی می‌تواند انگیزه هنرمندان را برای تولید افزایش دهد چرا که برخی از آنها با مشکل نقدینگی روبرو هستند و این امر بر تولید آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مبل و منبت، معرق و سفال بخصوص مینیاتوری در این نمایشگاه به عنوان صنایع دستی ارائه شده است، افزود: این نمایشگاه چون تنها نمایشگاه صنایع دستی نیست و مشاغل خانگی نیز به آن اضافه شده و این امر نوع کار را از حالت تخصصی خارج کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به مصوبه دولت مبنی برایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در استان اظهار کرد: ایجاد این بازارچه می‌تواند در مساله بازاریابی و فروش صنایع دستی و سوغات استان همدان کمک بسیاری داشته باشد. همچنین در افزایش انگیزه تولیدکنندگان نیز موثر است.

ایزدی ابراز امیدواری کرد این روند پرداخت تسهیلات به هنرمندان توسط صندوق مهر امام رضا(ع) ادامه داشته باشد، چرا که این اقدام انگیزه هنرمندان و تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قرار بود در جشنواره زمستانی نمایشگاه دم‌نوش‌های گیاهی، غذاهای سنتی و پخت نان برگزار شود، اظهار کرد: جشنواره دمنوشهای گیاهی و غذاهای سنتی و پخت نان به زمان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی موکول شد، ولی مشکلاتی برای پخت نان و عذا در نمایشگاه داشتیم و به این علت این موارد اجرایی نشد.

ایزدی تصریح کرد: متاسفانه چند استان که قرار بود در این نمایشگاه حضور پیدا کنند به علت مساعد نبودن وضعیت جوی و تغییر زمان برگزاری نمایشگاه، از شرکت منصرف شدند و این امر نیز بخشی از برنامه‌های ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی اعلام کرد: یکی از آروزهای کاری من این است که بتوانیم بخشی از اصالت‌های فراموش شده فرهنگی را یک بار دیگر به مردم معرفی کنیم که دم‌نوش‌ها و نان محلی از آن جمله است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با ابراز تاسف از اینکه حضور دم‌نوش‌های گیاهی در زندگی امروز کمرنگ شده است، اظهار کرد: دم‌نوش‌های گیاهی به یک امر دارویی تبدیل شده، در حالی که می‌تواند جایگزین خوبی به جای نوشیدنی‌های امروزی در خانواده‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی بین مردم فرهنگ سازی شود، ادامه داد: این امر نیازمند بک تلاش جدی است، امروزه شاهد این هستیم که مردم استقبال چندانی از این گیاهان نمی‌کنند.

ایزدی درباره حضور تنها یک غرفه دم‌نوش گیاهی در نمایشگاه نیز گفت: به علت اینکه دم‌نوش‌های گیاهی در دسته مشاغل خانگی قرار نمی‌گیرد، وام موردنظر برای اجاره غرفه‌ها در اختیار آنها قرار نگرفت و این امر موجب شد تا تعداد واحدهای حاضر در نمایشگاه کم باشد.

وی درباره اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی و دم‌نوش‌های گیاهی در دنیا گفت: در حوزه گردشگری سلامت برخی کشورها همچون اسپانیا در حوزه فراوری داروهای گیاهایی وارد شده و از این طریق تحول خوبی از نظر درآمدی در این حوزه ایجاد کرده است.

ایزدی اعلام کرد: متاسفانه علی رغم اینکه پوشش گیاهی خوبی در استان داریم، نتوانسته‌ایم آنچنان که باید از این پتانسیل استفاده کنیم. صرفا در حوزه سنتی فعالیت داریم و این امر از نقاط ضعف ما محسوب می‌شود.

وی درباره خام فروشی گیاهان دارویی استان گفت: خام فروشی و استفاده فله‌ای از گیاهان دارویی موجب شده تا نتوانیم ارزش افزوده لازم را به دست بیاوریم، باید با استفاده از علم روز و تکنولوژی بسته بندی مناسبی برای این گیاهان داشته و آنها را پس از طی مراحل فراوری به فروش برسانیم.
66-34 ‌استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی باید بین مردم فرهنگ سازی شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *