رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ تیر ۱۳۹۸

یادمان شهدای گمنام قزوین

اشتراک گذاری

یادمان شهدای گمنام قزوین نام بلندترین سازه ساخته شده در ایران با کاربری آرامگاه در منطقه بوستان باراجین شهر قزوین است. این یادمان  بر روی آرامگاه ۸ کشته‌شده جنگ ایران و عراق ساخته شده است. ارتفاع سازه بیرونی  که بلندترین یادمان شهدای گمنام کشور است ۳۶ متر و ارتفاع سازه درونی ۱۵ متر از سطح زمین مجاور است. سازه یادمان شهدای گمنام قزوین از نظر کاربری در گروه سازه خاص بتنی، نوع فونداسیون شمع عمیق، جنس ازاره پایه ها از سنگ مصنوعی و نمای ساختمان از سنگ است.
ترکیب این دو مقیاس با دو رویکرد برون گرا در مقیاس شهری و درون گرا در مقیاس انسانی و با استفاده از یک فرم واحد، ضمن سادگی در طرح دو مفهوم متضاد را القا می کند. پروژه‌ی یادمان شهدای گمنام قزوین از لحاظ مکانی در بهترین نقطه شهر قرار دارد و محل دسترسی گردشگران، مسافران و مردم استان است.
پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده‌است. این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار از بزرگترین پارک جنگلیهای کشور محسوب می‌شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می‌توان از ویژگی‌های بوستان باراجین دانست. این بوستان به وسعت ۱۵۰۰ هکتار در ارتفاعات شرقی مشرف بر دره رودخانه فصلی ارنزک که از دو کیلومتری شمال قزوین آغاز می‌شود، قرار دارد و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از تفرجگاه‌های دیرینه مردم شهر قزوین است. پارک باراجین پذیرای شهروندان و گردشگران در فصول مختلف سال، به خصوص بهار و تابستان است.
یادمان شهدای گمنام قزوین دارای دو چهار طاق بزرگ داخلی و خارجی جمعاً هشت طاق به یاد جنگ ۸ ساله و تعداد ۸ قبر آرامگاه است. ساخت این بنا از سال ۱۳۸۷ آغاز و در ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ به مدت ۵ سال به طول انجامید؛ و برای ساخت آن ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

یادمان شهدای گمنام قزوین

منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری مهر-خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *