رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ دی ۱۴۰۰

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

لینک این مطلب کپی شد!

ایران سرزمینی پهناور با جاذبه های گردشگری بی شمار است که برای دیدن هرکدام از آنها می توان ساعت ها وقت گذاشت.هرچند که در گوشه گوشه این سرزمین باستانی، جاذبه های گردشگری متعددی پراکنده شده که توانایی جذب گردشگران زیادی را به سمت خود دارند، اما عملا در دهه های گذشته شاهد بوده ایم که صنعت پردرآمد و پرسود گردشگری تنها در برخی از نواحی کشور مانند استان های مرکزی و شمال کشور به شکل یک محور رشد داشته و سایر نواحی از این قافله جا مانده اند.

باوجود اینکه کارشناسان این حوزه دلایل مختلفی را برای عدم شکل گیری محورهای گردشگری در سایر مناطق همچون غرب کشور عنوان می کنند، اما آنچه که اکنون مهم است، لزوم سوق یافتن سایر نواحی مانند استان های غربی به سمت صنعت گردشگری است که به شکل قابل توجهی در دنیا در حال رشد است و کشورهای مختلف درآمدهای کلانی را از آن به جیب می زنند.

-5 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

طبیعت چهار فصل و بکر، تاریخ پرفراز و نشیب، آثار و بناهای باشکوه باستانی، غارهای رازآلود، عجایب طبیعی، کوهستان های بلند، آبشارها و رودخانه های خروشان، دره های عمیق و شگفت انگیز، چشم انداز های بی بدیل و از همه مهمتر مردمان خونگرم با فرهنگ ها، مذاهب، زبان ها و آداب و رسوم غنی، از غرب ایران بهشتی زمینی و رنگین کمانی از فرهنگ و تمدن ساخته که می تواند به مقصدی حیرات آور برای هر گردشگر تبدیل شود.

اما اینها همه گنج های خفته ای هستند که تاکنون آنگونه که باید از آنها برداشت نشده و کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و کردستان را محروم از ثروثی کرده که شهرهای دیگر دنیا آن را به‌راحتی بدست می آورند.

-4 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم از زیبایی های بی شمار کرمانشاه بگوییم، تاق بستان، بیستون، بازار سنتی، تکیه معاون الملک، آبشار پیران، سراب صحنه، غارقوری قلعه، سراب نیلوفر، معبد آناهیتا، نخلستان های قصرشیرین و اورامانات و … هرکدام دنیایی از زیبایی هستند که می توانند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشانند.

در هگمتانه ایران، اولین پایتخت پادشاهی مادها نیز حرف در حوزه جاذبه های گردشگری بسیار است، آرمگاه بوعلی، حمام قلعه، گنبد علویان، تپه هگمتانه، آرامگاه باباطاهر، باغ ایرانی، شهر لالجین، گنجنامه و … تنها گوشه هایی از دیدنی های این استان هستند که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند.

در کردستانِ سرسبز و خرم با مردمانی اصیل و فرهنگ دوست هم پارک جنگلی آبیدر، دریاچه زیوار، غار کرفتو، عمارت آصف وزیری، عمارت سالار سعید، عمارت خسروآباد، بازار قدیمی سنندج، روستای پالنگان و … چشم هر گردشگر و بیننده ای را به خود خیره می کند.

در لرستان؛ پایتخت طبیعت ایران با قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، دریاچه کیو، آبشار بیشه، مقبره شجاع الدین خورشید، گرداب سنگی، دره شیرز و … جهانی از شگفتی ها را در دل خود جای داده است.

و اما در ایلام استانی که در آن جاذبه هایی همچون آبشار گچان، پایتخت ایلامیان، کوه قلاقیران، تالاب سیاب درپوش، رودخانه سیمره، گل گل، تنگ کافرین، منطقه جنگلی ششدار و …. خودنمایی می کند، جایی است رویایی برای گردشگرانی با سلایق مختلف.

-3 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

این استان ها با همه دیدنی های بسیاری که دارند، تاکنون آنگونه که شایسته است نتوانسته اند جذب گردشگر داشته باشند. شاید یکی از دلایل اصلی اینکه این اتفاق تاکنون نیفتاده وجود محورهای گردشگری کلاسیکی است که از دهه های پیش در ایران شکل گرفته و مردم به شکل سنتی به آنها سفر می کنند، براین اساس است که متولیان گردشگری استان های غربی هم طی سالهای اخیر به فکر چاره ای افتاده اند تا آنها هم به جای اینکه “من” باشند، با “ما” شدن یک محور گردشگری شکل دهند و سهمی را از جذب گردشگران درایران به خود اختصاص دهند.

شاید اولین بار درسال ۱۳۹۷ بود که نشستی با حضور مدیران کل گردشگری استان های غرب کشور با حمایت استانداران این استان ها در کرمانشاه برگزار شد تا در این زمینه یک هم افزایی داشته باشند، اما علیرغم تصمیمات و مصوباتی که این نشست داشت، هیچکدام راه به جایی نبردند و مسکوت ماندند.

و حالا پس از گذشت چندسال، در روزهای اخیر متولیان گردشگری این استان ها بازهم در کرمانشاه گردهم آمدند تا این‌بار بازهم برای تبدیل شدن غرب کشور به یک محور گردشگری تلاش و برنامه ریزی داشته باشند.

-2 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

اینکه غرب ایران چه پتانسیل هایی دارد که می تواند آن را به یک رقیب برای محورهای سنتی قدیمی گردشگری تبدیل کند و چه باید کرد تا به این هدف رسید، سوالاتی است که معاون گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به آنها به ایسنا می گوید: منطقه غرب کشور این پتانسیل را دارد که به بخشی مهم از گردشگری ایران تبدیل شود، اما برای این‌کار لازم است برنامه ریزی هایی داشته باشیم و اخیرا هم همایش محور گردشگری غرب کشور را به میزبانی کرمانشاه برگزار کردیم.

علی صابر ادامه می دهد: در طرحی که برای تبدیل غرب کشور به محور گردشگری داریم، پنج استان کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان و لرستان استان های اصلی در این محور هستند و استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، زنجان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان هم استان های همیار ما خواهند بود.

وی به پتانسیل های بالای گردشگری غرب کشور با حدود هشت میلیون نفر جمعیت اشاره دارد و می گوید: از نظر زیرساخت ارتباطی وجود فرودگاه های بین المللی، راه های جاده ای و بزرگراهی مناسب و اتصال به شبکه راه آهن سراسری را در این استان ها داریم و از طرفی این استان ها در مسیر مواصلاتی و ترانزیتی محور شمال غرب به جنوب غرب کشور قرار دارند و دارای ۱۳ پایانه مرزی هستند که ظرفیت بسیار بالایی است.

-1 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی دیگر پتانسیل گردشگری در غرب کشور است که معاون گردشگری استان پس از اشاره به آنها اضافه می کند: در این استان ها سه اثر ثبت جهانی شده بیستون، منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و راه آهن سراسری را داریم و اگر بخواهیم آثار تاریخی استان های همیار را هم در نظر بگیریم، حدود یازده اثر ثبت جهانی شده در این استان ها وجود دارد. بعلاوه در حال حاضر پرونده کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد که تعدادی از آنها دراین استان ها واقع شده اند.

تاق بستان، بیستون، قلعه فلک الافلاک، گنج نامه، غار کرفتو، شهر تاریخی سیمره و … از جمله آثار شاخص گردشگری در غرب کشور هستند که صابر به ظرفیت بالای آنها برای جذب گردشگر اشاره می کند و ادامه می دهد: در کنار این آثار در بحث برندسازی دو شهر خلاق در غرب کشور داریم. کرمانشاه شهر خلاق خوراک و سنندج شهر خلاق موسیقی است که می توانند با توجه به این پتانسیل رویدادهای مشترک زیادی را برگزار کنند تا سیل گردشگران را به سوی خود جذب کنند.

این مسئول اشاره ای هم به ظرفیت های این استان ها در حوزه گردشگری مذهبی باتوجه به قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، گردشگری دفاع مقدس، توریسم سلامت و تنوع صنایع دستی در این استان ها می کند و می گوید: همه این داشته ها این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم رویدادها و جشنواره های ملی و بین المللی مختلفی را در غرب کشور برگزار کنیم. لذا برای دیده شدن این توانمندی ها بدنبال ایجاد یک محور گردشگری هستیم که گام اول را با برگزاری همایش کرمانشاه آغاز کردیم. البته بنا داریم که در این استان ها مسیرهای گردشگری مختلفی تعریف کنیم تا بتدریج بتوانیم جایگزینی برای مسیرهای سنتی شویم.

 گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

معاون گردشگری استان کرمانشاه تبدیل شدن غرب کشور به یکی از قطب های گردشگری مهم ایران را دستاورد هدفگذاری شده مهم برای ایجاد محور گردشگری در این منطقه عنوان می کند و می گوید: برای تحقق این هدف درحال تشکیل پنج کمیته هستیم که مسئولیت هر کمیته به یکی از استان های غرب کشور واگذار می شود. پس از شروع کار این کمیته ها، تمام پیشنهادات و مسائل مطرح شده در همایش اول را به تفکیک در هر کمیته مربوطه مورد بررسی قرار می دهیم تا با همکاری بخش خصوصی آنها را اجرایی کنیم. بنابراین همایش اول تنها یک نشست برای سیاستگذاری بود و اینکه بتوانیم سند گردشگری غرب کشور را تدوین کنیم، نقاط ضعف و قوت گردشگری این منطقه را بشناسیم و روی آنها کار کنیم.

وی تبلیغات را رکنی مهم برای تبدیل غرب کشور به قطب گردشگری می داند و یادآور می شود: همانطور که استاندار کرمانشاه در نشست اخیر عنوان کرد استان های غرب کشور ابتدا باید از خود شروع کنند و هرکدام به تبلیغ جاذبه های گردشگری استان مجاور خود اقدام کنند تا حداقل در شروع کار چرخش گردشگر را در خود این استان ها داشته باشیم.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *