رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ تیر ۱۳۹۴

گردشگری سرعت رشد بالا و حاشیه سود پایین دارد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۴/۱۸ – رئیس هیات مدیره آژانس خدمات مسافرتی آریاناسیر دالاهو، می‌گوید: با وجود سرعت قابل قبول رشد طبیعت‌گردی در ایران، به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده خدمات، سود چندانی نصیب صاحبان کسب و کار در این حوزه نمی‌شود.

کریم شادفر در گفت‌وگو با سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد سرعت رشد طبیعت‌گردی در ایران در پنج یا شش سال گذشته از متوسط جهانی بالاتر بوده باشد.

وی دلیل این امر را تبلیغات بیشتر در مورد طبیعت‌گردی و تکراری شدن مقاصد گردشگری دیگر برای مردم می‌داند و می‌افزاید: با وجود این، صنعت گردشگری نیز مانند دیگر حوزه‌های کسب و کار، به دلیل وضعیت تورم و مشکلات کلی اقتصادی، با افت سوددهی مواجه بوده است.

رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی دالاهو، با اشاره به نشانه‌های بهبود از سال ۱۳۹۳ می‌گوید: پس از شوکی که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار به بازار سفرهای خارجی وارد شد، طبقه متوسط بار دیگر توانسته است خود را با شرایط موجود تطبیق دهد و این بازار از سال گذشته تا کنون رونقی دوباره یافته است.

شادفر با رد انتقاد گران‌فروشی به برخی از آژانس‌های طبیعت‌گردی بیان می‌کند: جمعیت هدف صنعت گردشگری و طبیعت‌گردی طبقه متوسط به بالای جامعه هستند و برخی از استانداردهای این صنعت نیز بر اساس خواست، سلیقه و نیاز این طبقه تعیین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده برگزاری برنامه‌های استاندارد طبیعت‌گردی بالاست چرا که افزایش تورم هزینه‌های این فعالیت از جمله حمل و نقل، غذا و تهیه چادر مناسب را بالا برده است اما مردم با افزایش قیمت کالاها و خدمات اولیه مورد نیاز خود کنار می‌آیند در حالی که گران شدن خدمتی مانند گردشگری را نمی‌پذیرند.

رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی دالاهو، می‌گوید: شرکت‌های طبیعت‌گردی بر اساس قانون می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد سود در نظر بگیرند اما ما ناچار هستیم برای جذب مسافر به ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بسنده کنیم.

هزینه بالا باعث گرایش به غیرمجازها نیست

شادفر، با اشاره به وجود معضلی به اسم غیرمجازها در صنعت گردشگری می‌گوید: افراد و گروه‌هایی که به صورت غیرمجاز در این زمینه فعال هستند، استانداردهای ایمنی و حفظ محیط‌زیست را رعایت نمی‌کنند، دفتر مشخصی ندارند و بیمه و مالیات نمی‌پردازند. آنها با یک خط تلقن موبایل و ایجاد صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی تورگردانی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا گرانی خدمات طبیعت‌گردی دلیل گرایش افراد به شرکت در تورهای غیرمجاز نیست توضیح می‌دهد: تنها گروه اندکی از افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی به این دلیل به سمت شرکت در تورهای غیراستاندارد و غیرمجاز می‌روند.

رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی دالاهو، می‌افزاید: متاسفانه گروهی از جوانان به این دلیل شرکت در تورهای غیرمجاز را ترجیج می‌دهند که در چنین برنامه‌هایی خدمات و شرایطی وجود دارد که در تورهای مجاز ارائه نمی‌شوند.

شادفر، تاکید می‌کند: آژانس‌های مجوزدار باید در برنامه‌های خود قوانین و عرف فرهنگی جامعه محلی را رعایت کنند و در صورت تخطی مسافران، برخوردهای لازم را انجام دهند اما این موارد در تعدادی از تورهای غیرمجاز رعایت نمی‌شود.

وی می‌افزاید: فعالان این صنعت تاکنون بارها خواستار برخورد نهادهای ذی‌ربط با تورگردانان غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها شده‌اند اما در این زمینه بین سازمان «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» از یک سو و نیروی انتظامی از سوی دیگر هماهنگی لازم وجود ندارد.

فرهنگ‌سازی؛ نیاز نخست صنعت گردشگری

شادفر با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری در کشور، می‌گوید: توسعه این صنعت به ویژه در زمینه طبیعت‌گردی، پیش از تامین زیرساخت‌ها، به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی اضافه می‌کند: دولت، جامعه مدنی و فعالان بخش خصوصی باید در زمینه تغییر فرهنگ سفر و شکل‌دهی ذائقه لذت بردن از طبیعت در مردم تلاش کنند و چگونگی بهره‌گیری از منابع طبیعی بدون آسیب زدن به آن‌ها و اهمیت نریختن زباله در طبیعت را به افراد آموزش دهند.

به گفته رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی دالاهو، تورگردانان نیز باید در زمینه‌هایی مانند احترام به فرهنگ محلی مناطق و رعایت ظرفیت اکوسیستم و اماکن تاریخی از نظر تعداد گردشگران، به خوبی آموزش دیده باشند.

شادفر تامین چادرهای ایمن و مجهز و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل توریستی کشور را پس از فرهنگ‌سازی، از جمله اولویت‌های صنعت گردشگری می‌داند.

انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست‌

به اعتقاد وی، اراده‌ و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی در حوزه گردشگری وجود ندارد چرا که نخستین شرط این امر، حفظ امنیت سرمایه‌ است.

شادفر ادامه می‌دهد: با تغییر دولت‌ها سرمایه‌گذاری افراد نباید به خطر بیافتد اما در ایران اینگونه نیست. برای مثال در دولت اصلاحات شرایط برای ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری هموار بود ولی پس از آن اوضاع تغییر کرد.

به گفته وی در تمامی کشورها دولت به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران احترام می‌گذارد و راه را برای حضور آنها هموار می‌کند اما در ایران مسیر برای چنین افرادی ناهموار است و بخش دولتی علاقه چندانی به رشد بخش خصوصی ندارد.

رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی دالاهو، بیان می‌کند: نه تنها اتباع غیرایرانی که ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران ندارند و حتی اگر پا پیش بگذارند پس از مدتی برخوردها و محدودیت‌های ایجاد شده پشیمان می‌شوند.

شادفر با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران در بحث گردشگری، می‌گوید: تعدادی از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، مالزی، مالدیو و امارات جایگاه خوبی در این زمینه به دست آورده‌اند و ما می‌توانیم از آنها الگو بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: ایران باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را در این زمینه مشخص کند که آیا می‌خواهد از صنعت گردشگری درآمد کسب کند یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد ضروری است که سازمان‌ها و نهادهای سیاسی، امنیتی و فرهنگی مرتبط، با هماهنگی یکدیگر پروتکل‌های همکاری میان خود و برنامه پنج یا ۱۰ ساله‌ای را برای توسعه گردشگری تدوین کنند.

شادفر از دولت درخواست کرد که با اطمینان به بخش خصوصی به حمایت و نظارت بسنده کند و کار اجرا را به کارآفرینان و صاحبان سرمایه بسپارد.

استقبال کم از طبیعت‌گردی خارجی

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به استقبال پایین مردم از تورهای طبیعت‌گردی خارجی بیان می‌کند: فرهنگ مسافران ایرانی و نوع نگاه آنها به مقوله سفر با توریست‌های خارجی متفاوت است.

شادفر، ادامه می‌دهد: هدف اغلب مردم ایران از سفر به کشورهای دیگر، گردش و استفاده از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیست. آنها بیشتر با انگیزه‌هایی مانند تفریح و استراحت یا خرید کردن به سفر خارجی می‌روند. حتی برخی تنها به دلیل چشم ‌و هم‌چشمی با اقوام و آشنایان به کشوری خاص سفر می‌کنند و به همین دلایل کمتر حاضر می‌شوند سختی‌های سفر طبیعت‌گردی را بپذیرند.

به گفته وی گران‌تر بودن تورهای طبیعت‌گردی خارجی یکی دیگر از دلایل استقبال پایین ایرانیان از چنین تورهایی است.

از پرنده‌نگری تا سفر به روستاهای بکر

آژانس خدمات مسافرتی آریاناسیر دالاهو، با هدف ارائه خدمات به علاقه‌مندان طبیعت‌گردی و گردشگری از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت همچنین از سال ۱۳۸۸ اقدام به برگزاری تورهای ترکیه، ویتنام، ارمنستان، آذربایجان، تایلند، گرجستان، هند، مالزی و اروپا می‌کند.

برگزاری تورهای ایرانگردی، کوهنوردی، ماجراجویانه، صخره‌نوردی، دره‌پیمایی، کویرنوردی، جنگل‌پیمایی، راه‌پیمایی، اسکی، دوچرخه‌سواری، غارنوردی، شترسواری، پرنده‌نگری و بازدید از حیات‌وحش، پارک‌های ملی، روستاهای بکر و شهرهای تاریخی در کارنامه دالاهو دیده می‌شود.
2399 گردشگری سرعت رشد بالا و حاشیه سود پایین دارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *