جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری روستایی، حلقه مفقود صنعت گردشگری ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ شهریور ۱۴۰۲

در هر کشوری صنعت گردشگری به عنوان رویکردی مکمل در اقتصاد می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی و توسعه پایدار کمک کند. از این میان، گردشگری روستایی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی گردشگری با استفاده از بستر سکونت‌های روستایی و بوم‌گردی می‌تواند نقش اساسی در این حوزه ایفا کند.
امروزه با گسترش اینترنت و ارائه خدمات آنلاین در حوزه‌های مختلف، صنعت گردشگری نیز با کمک سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات رزرو آنلاین اقامتگاه‌های بوم‌گردی دستخوش تغییراتی مثبت شده است. با توجه به علاقه گردشگران به طبیعت گردی، مفهوم جدیدی با نام بوم‌گردی و گردشگری روستایی نیز به صنعت گردشگری اضافه شده که پاسخی به نیاز علاقه‌مندان به گردش و مسافرت در اماکن غیر شهری و طبیعت بکر است.
گردشگری به عنوان یک اهرم پیشرو می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد و اشتغال داشته باشد و مفهوم جدیدی که این روزها با نام گردشگری روستایی باب شده، می‌تواند نه تنها اقتصاد روستا و روستاییان را با ایجاد درآمد برای آنها ارتقا داده بلکه حتی کمک شایانی به اقتصاد گردشگری نیز داشته باشد.
درآمدی که از گردشگری مناطق روستایی به دست می‌آید می‌تواند این اقتصادهای کوچک را با اشتغال‌زایی تقویت کند، زیرا بیشتر مشاغل ایجاد شده و موجود، در مناطق شهری متمرکز هستند.

vadiro گردشگری روستایی، حلقه مفقود صنعت گردشگری ایران
سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه‌های روستایی و بوم‌گردی در خصوص اهمیت مناطق روستایی در شکوفایی اقتصادی، با اشاره به شعار «هر اقامتگاه روستایی یک بستر کارآفرینی» در خصوص اهمیت گردشگری روستایی می‌گوید: با توجه به آماری که از ثبت درخواست‌های رزرو ویلا در سامانه وادیرو داشته‌ایم، گردشگری روستایی و سیستم اجاره خانه‌های روستایی و به عبارتی همان گردشگری روستایی می‌تواند ابزاری نوین برای توسعه اقتصادی باشد زیرا امروزه گردشگران ایرانی و خارجی علاقه زیادی به حضور در مناطق روستایی و اقامت در روستاها دارند و در نتیجه حاضر هستند برای تجربه سفری بهتر هزینه خوبی نیز برای سکونت در اقامتگاه‌های روستایی و بومی بپردازند، به زبان ساده، گردشگری روستایی می‌تواند منشا تولید ثروت باشد.»
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وادیرو، به عنوان اصلی‌ترین و کامل‌ترین مرجع اقامتگاه‌های بومی و روستایی کشور در خصوص گردشگری روستایی افزود: «ما تلاش می‌کنیم امکانی برای گردشگران ایرانی و خارجی فراهم کنیم تا آنها بتوانند با رزرو آنلاین اقامتگاه‌های روستایی وادیرو تجربه یک اقامت بومی و یک زندگی کاملا اورگانیک را داشته باشند. نکته جالب این است که فاصله این اقامت‌گاه‌ها از مرکز شهرهای بزرگ ایران کمتر از ۲ ساعت است و برای تجربه این نوع اقامت نیاز به سفرهای طولانی نیست.
مدیر مسئول وادیرو، نیز با اشاره به نمایندگی‌های وادیرو در استان‌های مختلف ایرانی ادامه داد: «وادیرو اکنون در تمامی استان‌های ایران نماینده فعال دارد. این نمایندگان با مراجعه به روستاهای نقاط مختلف ایران، نقاط و مراکز اقامتی را بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در همین راستا تاکنون توانسته‌اند موفق به فرهنگ‌سازی روستایی شوند تا روستاییان دیدگاه سابق خود را که تمایلی به حضور افراد و گردشگران در مناطق خود نداشتند را تلطیف کنند و نه تنها فرهنگ گردشگری روستایی را در نقاط مختلفی نهادینه کنند بلکه به توسعه مناطق روستایی، افزایش امکانات در روستاهای محروم و افزایش توریست‌های جهان‌گرد و بوم‌گرد خارجی نیز کمک کنند.»
اجاره ویلا و سوئیت روستایی و بوم‌گردی بخشی از سیستم «اقتصاد به اشتراک گذاری» محسوب می‌شود که در واقع می‌تواند معامله‌ای برد برد هم برای اجاره دهنده به عنوان میزبان و هم اجاره گیرنده به عنوان گردشگر باشد. در این سیستم که اشتراک گذاری به عنوان اجاره دادن محلی برای اسکان گردشگران در نظر گرفته می‌شود، میزبانان در نقاط مختلف ایران می‌توانند مناطق مسکونی خود را بعد از اخذ مجوز‌های لازم با ثبت در سامانه‌های آنلاین جهت رزرو گردشگران ثبت کنند تا نه تنها از این سیستم در راستای درآمدزایی محلی، اشتغال و رشد رفاه برای خود بهره ببرند بلکه در عین حال همان‌طور که از عنوان این سیستم مشخص است به رشد اقتصاد سطوح مختلف صنعت گردشگری ایران نیز کمک کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد