رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۳

گردشگری، صنعتی سودمند در سایه بهبود تعاملات بین المللی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ – تهران – ایرنا – صنعت گردشگری از جمله صنایع موثر در ایجاد اشتغال بالا در کشور است که می تواند سایر بخش های اقتصادی را تحرک دوباره بخشد، هرچند رونق این صنعت در سایه بهبود تعاملات بین المللی قابل حصول است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنعت گردشگری درکنار افزایش فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در کشور، نقش مهمی در کاهش و رفع تدریجی وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد داشت.

علیرضا حیدری کارشناس حوزه کار معتقد است: به ازای هر شغل مستقیم در صنعت گردشگری، پنج شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی متنوع ایران بستر مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری کشور فراهم کرده به طوری که این ویژگی ها می توانند انگیزه های متفاوتی را برای بازدید گردشگران از کشور فراهم کنند.

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، درآمد حاصل از گردشگری بین المللی در طول سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به طور تقریبی بیش از دو برابر شده و از ۲۷۰ به ۶۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

بی تردید، کارآفرینی که هم اکنون یکی از بنیان های مهم توسعه اشتغال محسوب می شود. به طوری که با رونق بخش گردشگری می توان فرصت های شغلی متنوعی را برای بخش زیادی از جمعیت جوان کشور که اکنون با نرخ بالای بیکاری مواجه هستند، ایجاد کرد.

یکی از بخش هایی که می تواند با رونق بخش یادشده توسعه یابد، بخش تعاونی در کشور است. تعاونی های گردشگری می توانند در حوزه تبلیغات، پذیرش، راهنمایی، اسکان، مسافرت، رستوران داری، هتلداری، صنایع دستی، حمل و نقل و بسیاری از موارد دیگر فعالیت های خود را گسترش دهند.

ایران از جمله کشورهایی است که با قدمتی هفت هزار ساله می تواند برای گردشگران فرهنگی و تاریخی جذابیت بسیاری داشته باشد.

یکی از گردشگران آلمانی که در ایام نوروز امسال در قالب گروهی به ایران سفر کرده بود، در بازدید از بازار وکیل و سرای مشیر شیراز، گفت: امروز روز نخست است که به ایران وارد اما از همین امروز با دیدن این مکانهای تاریخ دچار شگفتی شده ام.

حیدری معتقد است: سرمایه گذاری اولیه در ایران به لحاظ ویژگی های تاریخی و فرهنگی کشور کافی است که برای رونق این صنعت سرمایه گذاران وارد صحنه شوند و شروع به سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه سهمی از صنعت جهانی گردشگری بدست آوریم باید خود را منطبق با شرایط جهانی کنیم. صنعت یادشده آنقدر ارزشمند است که می توان در این بخش سرمایه گذاری و سود هنگفتی را نصیب سرمایه گذاران کرد.

حیدری گفت: مگر ترکیه چه مزیتی نسبت به ایران دارد که سالانه مهماندار میلیون ها گردشگر خارجی است و میلیاردها دلار از این صنعت کسب می کند.

ترکیه هم اکنون با بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ میلادی درآمد این کشور را از محل گردشگری تا دو برابر افزایش دهد.

پیش بینی می شود، ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، سالانه میزبان ۵۰ میلیون گردشگر باشد.

براساس تحقیقی که از سوی آژانس های مسافرتی انگلیس انجام شده، ترکیه یکی از ۱۰ مقصد ارزان گردشگری جهان است و بدلیل نرخ مبادله ارز بین پوند انگلیس و لیر ترکیه، ارزانترین مقصد گردشگری برای گردشگران انگلیسی به شمار می رود، این در حالیست که مقصد ۳۴ درصد گردشگران ترکیه منطقه مدیترانه ای آنتالیا است.

همچنین این کشور سالانه میزبان نزدیک به ۴۰ هزار گردشگر سلامت است و این امر، درآمدی حدود ۱۵۰میلیون دلار برای اقتصاد ترکیه به همراه دارد. گردشگران آمریکایی پس از عرب، بیشترین پول را در ترکیه خرج می کنند.

صدها آثار تاریخی، فرهنگی و زیارتگاه و وجود اکوسیستم های متنوع در ایران و همچنین مردم مهمانپذیر ایران، می تواند برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند: رشد صنعت گردشگری نه تنها موجب توسعه اشتغال در کشور می شود که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند بلکه می تواند در ایجاد تعامل با دیگر کشورها و حفظ تعادل روحی و روانی جامعه تاثیر مهمی داشته باشد.

کشورهایی که بخش قابل توجه درآمدهای خود را از طریق گردشگری کسب می کنند دارای روحیه خاصی در تعامل با مردمان دیگر کشورها هستند.

هم اکنون آمریکا با سالانه ۸۵ میلیارد دلار، اسپانیا با ۵۵ میلیارد دلار و چین و انگلیس هر یک با ۳۳ میلیارد دلار بیشترین درآمدهای گردشگری را در میان کشورهای گردش پذیر به خود اختصاص داده اند.

فرانسه با ورودی ۷۹ میلیون نفر، اسپانیا با ۵۸ میلیون نفر و چین با ۴۹ میلیون نفر مهمترین رتبه های ورود گردشگر را به خود اختصاص داده اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صنعت گردشگری، توانمندی اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حتی سیاسی یک کشور را افزایش می دهد.

هم اکنون بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی به اهمیت استفاده از این صنعت پی برده اند و به موضوع صنعت گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا که ارزش افزوده بالایی را به دنبال دارد، می نگرند.

کشورهای مالزی و تونس از جمله کشورهای اسلامی هستند که به سرمایه گذاری های کلان برای جذب گردشگر در کشورهای خود اقدام کرده اند.

توجه به صنعت توریسم در این کشورها موجب شده که افزایش درآمد، رفاه عمومی را افزایش دهد و سطح زندگی مردم به نحو مطلوبی ارتقا یابد.

تونس از جمله کشورهایی است که بیشترین درآمد خود را از صنعت توریسم کسب می کند و حتی پس از وقوع بهار عربی هم گردشگران خود را حفظ کرد.

بهبودی که از تعاملات جمهوی اسلامی ایران با دیگر کشورها در عرصه بین المللی در حال حصول است، بی تردید می تواند بستر مناسبی برای صنعت توریسم در کشور باشد.

موضوع صنعت توریسم باید به عنوان یکی از منابع عظیم درآمدی به آن نگاه شود زیرا به دلیل جاذبه های تاریخی که در ایران وجود دارد گردشگران خارجی اشتیاق بالایی برای دیدن از این آثار دارند.

متاسفانه بیش از سه دهه است که دولت ها تنها اتکای خود را درآمدهای حاصل از فروش مواد خام قرار داده اند و خام فروشی ویژگی اقتصاد ایران شده است.

شکی نیست که باید این رویه تغییر کند زیرا هر وضعیت ناامن سیاسی می تواند صادرات مواد خام را در کشور با مشکل مواجه کند.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد کشور باید متکی به درآمدهای غیرنفتی شود و یکی از بهترین شیوه های کسب درآمد رونق صنعت گردشگری است زیرا نه تنها منجر به ایجاد شغل می شود بلکه می تواند تاثیر مهمی در رفتار و خلق و خوی مردم داشته باشد و روحیه تعامل و گفت و گو با دیگر ملل را در میان مردم کشورمان، افزایش دهد.

81286916-5907860 گردشگری، صنعتی سودمند در سایه بهبود تعاملات بین المللی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *