جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گراند هتل تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ فروردین ۱۳۹۸

گراند هتل را می‌توان از آثار معماری اواخر دوره قاجاریه و قدیمی‌ترین هتل ایران به حساب آورد. گراند هتل تهران بدست یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع در خیابان لاله‌زار جنوبی ساخته شد. الگوی پذیرایی در این هتل، از روش پذیرایی در هتل‌های اروپایی الهام گرفته شده بود.قدمت هتل و مسافرخانه در ایران به اواخر دوره قاجاریه باز می‌گردد. قبل از این هتل اتباع خارجی که به ایران سفر می‌کردند، جهت اقامت به سفارت‌خانه‌های کشور متبوع خود می‌رفتند یا به بعضی از خانه‌های شمال تهران که به پانسیون تبدیل شده بودند مراجعه می‌کردند.

تاریخچه
زمین گراند هتل در ابتدا در اختیار سیف الدوله بود که بعدها قسمتی از باغ سیف‌الدوله توسط مهاجری قفقازی به نام «باقر خان قفقازی» خریداری و در ۱۳۰۰ متر آن، قدیمی ترین هتل با الگو پذیری از هتل های اروپایی بنا شد.
هتل تا پایان دوره رضا شاه اعتبار خود را حفظ کرد، تا نیمه های محمدرضاشاه به کار خود ادامه داد و بعد از رونق آن کاسته و تعطیل گردید. علی حاتمی که مدل این هتل را چند کیلومتر دور تر از تهران ساخت و دوباره نامش را بر سر زبان ها انداخت ولی دیگر کسی از خود گراند هتل سراغی نگرفت.

این اثر با شماره ثبت ۶۵۲۸ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما امروز این عمارت تاریخی در قبضه فروشندگان لوازم الکتریکی است که چند سالی است جانشین نام خیاطان و تریکوبافان در این ساختمان شده‌اند.

آجرکاری های ظریف هتل یکسر زیر سیمان رفته و بالکن‌هایش از لوازم برق ساختمان انباشته شده است. فروشندگان میان کف و سقف بلند اتاق‌ها، تاق زده و مغازه را دوبلکس کرده‌اند. دیوارهای رو به راهرو را نیز برداشته‌اند و درهای قدی شیشه‌ای گذاشته‌اند. حیاط داخلی گراند هتل که یک زمان برای خودش باغچه مصفایی بود، اینک بارانداز کالاست.
فروشندگان میان کف و سقف بلند اتاق‌ها، تاق زده و مغازه را دوبلکس کرده‌اند. دیوارهای رو به راهرو را نیز برداشته‌اند و درهای قدی شیشه‌ای گذاشته‌اند.

امکان بازدید عمومی از این ساختمان قدیمی که در محدوده خیابان لاله زار تهران قرار گرفته، وجود دارد.

در باغ گراند هتل نمایش نیز اجرا می شد که در سال ۱۳۰۷ سالن سینمای گراند هتل نیز شروع به فعالیت نمود لازم به ذکر است در سال ۱۲۹۶ اولین تئاتر در گراند هتل توسط سید علی نصر اجرا شد. سالن تئاتر گراند هتل در سال ۱۳۲۷ در آتش سوخت و به همت سید علی نصر مجددا بازسازی و به تئاتر نصر شهره شد. شایان ذکر است میرزاده عشقی نمایشنامه های خود را در سالن این تئاتر اجرا و قمرالملوک وزیری اولین اجرای عمومی خود را در این سالن به روی سن برد .

گراند هتل تهران 1 گراند هتل تهران
گراند هتل تهران 2 گراند هتل تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *