رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۴۰۱

کافه اوریانت تهران

اشتراک گذاری

کافه اوریانت تهران یکی از کافه قنادی های قدیمی تهران است که در سال ۱۳۲۱ تاسیس شد. این روزها کافه‌نشینی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است. حتی می‌توان گفت که امروزه چیزی به عنوان فرهنگ کافه و کافه‌نشینی در جامعه داریم. کافه‌هایی که از زمان مشروطه به بعد در ایران تأسیس شده و مشتریان خود را پیدا کرده‌اند. جایی که با صدای موسیقی، بوی خوش قهوه و فضای آرامش‌بخشش حتی برای ساعاتی همه درگیری‌های روزمره‌تان را فراموش می‌کنید. از سال‌ها پیش، شاهد افتتاح کافه‌های بسیاری در تهران بزرگ بودیم. جالب اینجاست که در گذشته اکثر قریب به اتفاق کافه‌ها در مرکز شهر یعنی حوالی میدان انقلاب و ولیعصر راه‌اندازی شده‌اند. یکی از این کافه‌های قدیمی و خاطره‌انگیز که هنوز هم در میان مغازه‌ها و کافه‌های کوچک و بزرگ انقلاب خودنمایی می‌کند، کافه اوریانت است.

کافه اوریانت تهران
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که کلمه اوریانت به معنای مشرق می‌باشد. خانواده مهاجر ارمنی در سال ۱۳۲۱ یعنی حدود ۸۰ سال پیش، کافه اوریانت را ابتدا در قالب نانوایی و بعد مکانی برای پخت بیسکوییت تأسیس کردند. این خانواده اهل شوروی سابق بودند. بعد از گذشت مدتی، این کافه تصمیم به تهیه و توزیع شیرینی خوشمزه‌ای به نام پروک( پای زردآلو) و کیک‌کولیچ( کیکی بسیار خوشمزه مخصوص مراسم عید پاک مردم ارامنه) گرفت. به عبارتی می‌توان گفت که عمده شهرت اوریانت به خاطر این دو نوع خوراکی خوشمزه بوده است. هنوز هم مردم تهران برای خوردن بیسکوییت‌ها و کیک‌های کولیچ این کافه سر و دست می‌شکنند.

کافه اوریانت تهران

فضای داخل کافه

فضای کافه اوریانت تهران بسیار ساده و دنج است. شاید باورتان نشود اما پرسنلش همانند سال‌های دور، بانو و آقایی از هم‌وطنان عزیز ارامنه هستند. افرادی بسیار خونگرم و خوش‌برخورد که با دیدن آن‌ها و گذراندن ساعاتی در کنارشان، مشتری همیشگی اوریانت خواهید شد. به محض ورود به این کافه، حال و هوای دهه ۳۰ و ۴۰ تهران قدیم برایتان زنده شده و می‌توانید عطر و بوی گذشته را از در و دیوار آن استشمام کنید. حتی یخچال‌های اوریانت با کلی شکلات‌های تلخ قشنگ با شکل‌های نوستالژیک و کیک و شیرینی‌های خوشمزه هم هنوز همان مدل‌های قدیمی هستند.

آینه‌ها، ساعت‌های دیواری، چراغ‌های آویز همه و همه گذشته را فریاد می‌زنند. تابلوی نصب شده در کافه اوریانت، میز و صندلی‌ها، پرده‌های زیبای پشت شیشه‌ها و کرکره‌های قدیمی شاید کمی رنگ‌‌و‌رو‌‌رفته شده باشند، اما حس خوبی را به انسان از روزهای قدیم منتقل می‌کنند. به خصوص برای قدیمی‌ها که حتماٌ کلی دلشان برای آن دوران تنگ شده و با ورود به مکانی با آب‌و‌رنگ گذشته‌ خاطره‌ها در ذهنشان تداعی می‌شود. خلاصه در کافه اوریانت به حقیقت جمله « مال عهد بوق است» پی می‌برید.

منوی کافه اوریانت نیز مانند خیلی چیزهای دیگر در این کافه، تغییر خاصی نکرده و هنوز همان خوراکی‌های ساده و قدیمی را ارائه می‌دهد. طرفداران پروپا‌قرص قهوه، می‌توانند از طعم استثنایی قهوه ترک اوریانت لذت ببرند. قهوه این کافه واقعاٌ چیز دیگری است. زیرا ارامنه در دم کردن قهوه بسیار ماهر هستند. اگر مایل باشید، در کنار قهوه انواع شکلات و شیرینی‌های لذیذ کافه اوریانت را نیز سفارش دهید.به علت کمبود تعداد صندلی‌ها، تنها ۴۰ دقیقه می‌توانید از محیط کافه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل خاطره و خاطره‌بازی هستید، حتماٌ سری به این کافه بزنید.

کافه اوریانت تهران

نحوه دسترسی به کافه اوریانت تهران

آدرس: شهر تهران ،میدان انقلاب، خیابان شهید مفتح جنوبی( دروازه دولت)، پلاک ۱۶.
شماره تماس: ۸۸۳۴۷۸۱۰-(۰۲۱)

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

 کافه اوریانت تهران

کافه قنادی های قدیمی تهران کدامند ؟

کافه قنادی و شکلات فروشی مینیون، کافه اوریانت ،هانس ، لرد ، فرانسه ،بی بی ، لادن ، مرکزی و…

کافه اوریانت کجاست؟

تهران ،خیابان مفتح، نرسیده به دروازه دولت

قدمت کافه اوریانت چقدر است؟

حدود ۸۰ سال در سال ۱۳۲۱ تاسیس شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *