رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آبان ۱۴۰۱

کاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

اشتراک گذاری

کاروانسرای نظام الدوله شریف آباد بر اسناد مکتوب این کارونسرا توسط “حسین خان نظام الدوله” والی خراسان در سال های ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۲ قمری ساخته شده است.کاروانسرای نظام الدوله نیز مربوط به دوره قاجاریه در روستای شریف آباد قرار دارد که عملیات بازسازی این مجموعه نیز آغاز شده است.براساس متن کتیبه سردر ایوان ورودی، این کاروانسرا در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط اسحاق خان قرائی با مصالح ساختمانی رباطی از دوره صفویه بنیان گذاشته شده است. در سال ۱۲۲۴ نیز با انضمام حمام متصل به آن برای زائران امام هشتم مهیا شده است.

روستای شریف اباد در گذشته در مسیر شاهراه تاریخی ابریشم و بین شهرهای نیشابور و مشهد قرار داشته است. این روستا اولین منزل مسافران و کاروان هایی بوده که از شهر مشهد خارج می شدند. در این روستا دو کاروانسرا به نام های اسحاق خانی و نظام الدوله متعلق به دوره قاجار، آب انبار، حمام و چاپار خانه وجود دارد.

کاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

معماری کاروانسرای نظام الدوله

کاروانسرای نظام الدوله در زمینی به مساحت ۳۴۸۰ مترمربع بنا شده است. این کاروانسرا دارای پلانی مستطیل شکل دو ایوانی است. فضای هشتی ورودی، ۲۲ غرفه با حجره های انتهایی، غرفه های پیرامون حیاط مرکزی، دو فضای هشت ضلعی با کاربری خاص. چهار برج مدور در گوشه ها و دو نیم برج استوانه ای در میانه دو ضلع جانبی، فضای اصطبل در ضلع جنوبی از ویژگیهای این کاروانسرا می باشد. فضای داخلی بنا مشتمل بر ۱۶ ستون آجری و ۲۰ ایوانچه با گنبدهای عرقچین با کاربری محل نشیمن خرکچی‌ها و سکوی میانی آن نیز به عنوان بارانداز کاروانیان و غرفه‌های پیرامون چاپارخانه است.

کاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

نحوه دسترسی

ملک آباد (حدود سی کیلومتری شهر مشهد در جاده مشهد به نیشابور) به سمت روستای ده سرخ. با طی هشت کیلومتر و با عبور از روستاهای نظرآباد، گنبد دراز، استاج به روستای شریف آباد می رسید.

کاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

           
 

نظر کاربران :

  • زهرا ناصری

    من ساکن این روستا هستم لطفا تشریف بیاورید در خدمتیم

    ۲ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *