جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای شاه عباس کهک

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کاروانسرای شاه عباسی کهک واقع در ۲۰۰ متری شمال غرب روستای کهک از توابع دلیجان و در صدمتری مقبره آقاخان محلاتی قرار دارد. همانطور که از نام این کاروانسرا پیداست، این کاروانسرا از بناهای بازمانده از دوره صفویه می‌باشد و در زمره ۹۹۹ کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده ولی معماری آن، از شیوه معماری دوره سلجوقیان پیروی می‌کند.

مساحت مجموع این کاروانسرا دو هزار و ۸۰۰ مترمربع است که یک هزار و ۳۰۰ مترمربع آن را عرصه و یک هزار و ۵۰۰ مترمربع را نیز اعیان تشکیل می دهد.این کاروانسرا همچون کاروانسرای دیگر روستای مذکور به شیوه چهارایوانی با یک حیاط مرکزی و با پلانی تقریبا مربع شکل بنا شده است. ورودی اصلی کاروانسرا از جبهه جنوبی بوده و دارای سر در بزرگی است ک نسبت به دیوار جنوبی کاروانسرا ۱/۵ متر پیش آمده است، در دو طرف ورودی تاق نمای تقریبا مربع‌مانندی با تاق جناقی و خیز کم و کف سنگی تخت که نسبت به زمین ۱/۲۰ متر ارتفاع دارد، وجود دارد.

c224b199cc14230c1f8c24caff4fff1f XL کاروانسرای شاه عباس کهک

هر طرف ورودی دارای یخی است که بر بالای آن تاق‌نمایی قرار دارد. بر سردر ورودی جای کتیبه‌ای است که احتمالا به سرقت رفته است. ورودی بنا به شکل هشتی بوده و در هر طرف آن پلکانی برای دسترسی به پشت بام تعبیه شده است. در اطراف ایوان‌های چهارگانه، حجره‌ها، اتاق‌های مسکونی، اصطبل‌ها و سایر بناها با سقف گنبدی و طاق ساخته شده است.

در هر چهارگوشه کاروانسرا برجی مدور و سنگی وجود دارد که برج‌های شمال غربی و جنوب غربی آن تخریب شده‌اند. پشت بام‌ها دارای جان‌پناه بوده که به مرور زمان بر اثر عوامل جوی از ارتفاع آن کاسته شده است مصالح به کار رفته در بنا بیشتر، از آجر، سنگ و گچ و ساروج می‌باشد. کاروانسرای شاه‌عباسی کهکی بر سر راه قدیمی قرار گرفته که از یک طرف به اراک، از یک سمت به محلات و از طرف دیگر به دلیجان ختم می‌شده است.

بنای فوق در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۱۰ و به شماره ۶۹۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پروژه مرمت کاروانسرای تاریخی و مقبره آقاخانی روستای کهک دلیجان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان آغاز و در حال اجرا است.
استحکام بخشی دیواره‌ها، مرمت پشت بام و مرمت قسمت‌های داخلی از اقدامات قابل اجرا در این میراث ملی است.

1363367 کاروانسرای شاه عباس کهک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد