رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۴۰۲

کاخ عباس آباد نطنز

اشتراک گذاری

کاخ عباس آباد نطنز، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است که یکی از عمارت‌ های زیبا و دیدنی نطنز است که به آن کوشک عباس آباد هم می گویند. این بنا در کنار مسیر اصفهان، نطنز، کاشان قرار گرفته و به علت وجود انواع شکار در این منطقه، در زمان صفویه به اقامتگاه بین ‌راهی، برای تفریح و سکونت شکارچیان دربار تبدیل شد.

کاخ عباس آباد نطنز

کوشک عباس آباد

کوشک تاریخی عباس ‌آباد به فاصله، چند کیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه‌ های شمالی رشته‌ کوه‌ های کرکس بنا شده است. به لحاظ این که بنا در کو‌هپایه قرار دارد و به واسطه قرار گرفتن آن در مجاورت باغ‌ ها و زمین‌ های کشاورزی، دارای آب و هوایی معتدل در تابستان و سرد در زمستان است. کوشک تاریخی عباس‌ آباد در کنار جاده آسفالته نطنز به کاشان، در کنار مزرعه ‌ای به نام عباس ‌آباد قرار دارد که ورودی اصلی باغ، در فاصله صد و پنجاه متری جاده نطنز به کاشان قرار گرفته است.

شیوه و سبک دورها و همچنین پوشش بنا، دلالت بر ساخت بنا در دوره صفویه دارد و از طرف دیگر در برخی از نوشته‌ های تاریخی آمده که این شکارگاه به دستور شاه‌ عباس اول احداث شده و محل مناسبی برای تفریح و استراحت شاهان صفوی و بعد از آن بوده است.

مصالح به کار رفته

این بنا با خشت و گل ساخته شده و در میان باغ وسیعی قرار دارد كه سمت غرب آن به ارتفاعات كركس منتهی می شود . بخش شرق آن با تپه ماهورهای كم ارتفاع به مراتع گسترده ای می پیوندد كه تا بادرود ادامه دارد. چشم انداز زیبا و آب و هوای مطلوب این محل را مستعد جذب گردشگر كرده است. به گفته یك مورخ فرانسوی، موقعیت ویژه این محل، شناخت سازندگان بنا را در انتخاب مناسب ترین مكان برای شكار و گردشگری می رساند.

کاخ عباس آباد نطنز

معماری کاخ عباس آباد نطنز

نقشه عمومی بنا مستطیل شکل و به ابعاد کلی هجده در بیست و دو متر است که نقشه بنا دارای یک محور قرینه است. فضای اصلی کوشک در قسمت وسط محور اصلی و دو سالن کناری به صورت قرینه در دو سوی آن قرار دارد. لایه نازک‌ کاری پوشش و تزئینات نقاشی در فضای اصلی کوشک تقریباً به طور کلی فرسوده و از بین رفته است. با ایجاد پوشش نیم طبقه الحاقی و ایجاد جرزهای خشتی الحاقی فرم و شکل اصلی بنا تغییر کرده است. به علت استفاده ‌های مکرر در زمان قاجاریه و پهلوی اول، کیفیت سطوح و دیوارها فرسوده و دچار تغییر و تحول شده است. درها و پنجره‌ های آن، از حالت اولیه خود به مرور زمان تغییر کرده ‌اند.

در قسمت غربی و در انتهای سالن‌ های قرینه، اتاقی قرار دارد که برای سرویس دهی به فضاهای اصلی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از بنا در انتهای ضلع غربی طبقه فوقانی قرار دارد که دقیقاً روی اتاق‌ های تحتانی ساخته شده اند. شالوده بنا تا ارتفاع چهل سانتیمتری از کف، با سنگ لاشه و ملات ساروج است. دیواره‌ ها و پوشش‌ ها همگی با آجر و ملات گچ و خاک بنا شده است. گذشته از معماری باشکوه کاخ عباس آباد، سقف‌ ها و بدنه‌ های داخل بنا، با نقاشی تزئین یافته است. علاوه بر نقاشی، بکارگیری آجرها در جرزها از موارد دیگر تزئینات زیبای آن است.

نحوه دسترسی

عباس آباد و بنایی كه به این منظور در محدوده شكارگاه ساخته شده در محلی به نام “عباس آباد” و در حاشیه جاده قدیم كاشان-نطنز قرار دارد. فاصله این محل تا شهر نطنز كمتر از ده كیلومتر است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *