رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ شهریور ۱۳۹۸

چشمه ریزه ثلاث باباجانی

لینک این مطلب کپی شد!

چشمه ریزه نام چشمه ای است در مسیر جوانرود به ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه که حدود ۱۰ کیلومتر مانده به تازه آباد قرار دارد پای چشمه ریزه (پای تپه) توسط سازمان میراث فرهنگی فضاسازی شده و چندین سکو و آلاچیق ساخته شده است و دارای آب لوله کشی وسرویس بهداشتی نیز می باشد،چشمه شفا بخش از بالای تپه جاری می شود . به تناسب نوع سنگ کلیه هرکسی از آب گوارا و شفا بخش چشمه ریزه، نوش جان کرده و مقداری فعالیت نموده است(بالا و پایین رفتن از تپه) از شر سنگ کلیه مزاحم و دردناک خلاص می شود. فاصله چشمه ریزه تا کرمانشاه نزدیک به ۱۳۵کیلومتر می باشد.
شهرستان ثلاث دورترین نقطه غربی کشور است که رزمندگان آنرا به واسطه عملیات بیت المقدس چهار می شناسندکه از ارتفاعات شاخ شمیران در این منطقه آغازشد . بیماران آنرا به خاطر نعمت چشمه ی جوشان چشمه ریزه ، آب معدنی جوشانی ازدل زمین که مداوا گر سنگهای کلیوی ست می شناسند . وتاریخ دانان آنرا به واسطه قلعه یی قدیمی که در نزدیکی های آبادی سرقلعه وجود دارد شناخته اند . شهرستان ثلاث دارای جاذبه های طبیعی دیگری ازجمله وجود مراتعی که مملو از حیواناتی ازقبیل خرگوش ، گراز ، تیهو ، گرگ و روباه است ونیز پوشش گیاهی وجنگلی ازقبیل آویشن ، گل گاو زبان ، انجیر کوهی ، ون ، بلوط وگلابی وحشی است.
نام عربی شهرستان ثلاث به فارسی می شود سه . علت آن هم وجود سه طایفه بزرگ به نامهای قبادی ، ولدبیگی وباوه جانی (باباجانی) است ، زیرامجموع این سه طایفه باعث خلق شهرستانی به نام ثلاث شده است .مردم این شهرستان اغلب به زبان کردی صحبت می کنند وسنی مذهب می باشند .

-ریزه-1 چشمه ریزه ثلاث باباجانی

چشمه ریزه از دو واژه کانی به معنی چشمه و ریزه به معنای ریزش و ریختن است. فاصله چشمه ریزه تا از شهرستان ثلاث باباجانی حدود ۲۵ کیلومتر است که از میان روستاهای زیبا در دامنه کوه‌های پوشیده از جنگل بلوط و جاده‌های پیچ‌درپیچ می‌گذرند. مردم بومی منطقه معتقدند هرکس بیماری از جمله سنگ کلیه داشته باشد اگر یک بطری بزرگ از آب چشمه بخورد و پای پیاده به سمت پایین (اولین روستا) برگردد، سنگ کلیه‌اش دفع شده و بیماری‌اش درمان می‌گردد و این امر باعث شده است هر ساله هزاران نفر به این مکان سفر کنند.قابلیت کوهنوردی، برگزاری تورهای علمی، وجود باغات میوه، وجود چشمه‌آب با خاصیت درمانی تنها بخشی از مزیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری «چشمه‌ریزه» ثلاث باباجانی است.
به فاصله چهار روستا مانده به چشمه جاده آسفالت بوده و از آن به بعد نزدیک به ۵ کیلومتر جاده شنی تا کنار چشمه به پیش می رود. برای رسیدن به این چشمه باید نزدیک به ۵ کیلومتر جاده شنی را ادامه داد.همچنین چشمه ریزه یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان است که از ویژگیهای قابل توجه ای جهت سرمایه گذاری برخوردار می باشد.محورهای گردشگری، جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی و طبیعی) باغات(، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگیهای بارز منطقه نمونه گردشگری چشمه ریزه است.همچنین ارتفاعات و صخره های زیبا، آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و چشم نواز و وجود چشمه آب معدنی شفابخش از دیگر ویژگیهای منطقه نمونه گردشگری چشمه ریزه است.

-ریزه-2 چشمه ریزه ثلاث باباجانی
-ریزه-3 چشمه ریزه ثلاث باباجانی
-ریزه-4 چشمه ریزه ثلاث باباجانی

منابع:خبرگزاری مهر-صدا و سیمای جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *