جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیوند ناگسستنی شادی و نشاط در هنر و منش کرمانشاهیان

تاریخ بروزرسانی :
۶ آذر ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، مردمان با صلابت استان مرزی کرمانشاه که سالها در صفوف مقدم جبهه های نبرد در برابر رژیم بعثی عراق ایستاده و هنوز هم با مشکلات و صدمات روحی و جسمی پس از جنگ مواجه اند بیش از دیگر مردمان به ارتقای نشاط اجتماعی و برقراری زمینه های شادی و شادکامی در این دیار نیاز دارند.
براساس این ضرورت است که مسئولان استان اولین جلسه ستاد «جشن های مهربانی» را به منظور استفاده از ظرفیت های موجود در استان در بخش های مختلف در راستای شاد کردن فضای جامعه به ریاست استاندار کرمانشاه برگزار کردند.
در دین جامع و کامل اسلام ، شادی نیاز فطری و درونی است که مفهوم آن ۲۵ مرتبه با الفاظ متعدد در قرآن کریم آورده شده است و زمینه هایی که نشاط و شادی سالم و اخلاقی را به بار می آورد مورد تایید قرار گرفته است.
در این میان توجه به فرهنگ و هنر بومی نه تنها در ایجاد محفل ها و جشنواره های پرشور و نشاط نقش دارد بلکه احیای آن تداعی گر هویت فرهنگی و هنری برای مردمان یک جامعه و به ویژه برای استانی است که میراث تمدن چند هزار ساله ایران است.
هنر و فرهنگ کرمانشاهیان که از اخلاق و هویت دیرینه ای نشات می گیرد مفاهیم گسترده ای را در بر می گیرد، از موسیقی و نواهای اصیل و بازی های بومی و هنرمندی در عرصه تئاتر و نمایش گرفته تا لباس های رنگارنگ محلی و هنرهای دستی این مردمان که در همه آنها می توان رد پای ذوق و روحیه نشاط آور مردمان زاگرس را به خوبی دید که بازتاب گسترده آن نیاز ضروری است.

** وجود بیش از ۳۵۰ آیین بومی نمایشی در غرب کشور
چنانچه رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه به ایرنا، گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی استاد «هواس پلوک» در بحث فرهنگ عامه و بومی به ویژه در منطقه غرب بیش از ۳۵۰ آیین نمایشی وجود دارد که اکثر آن ها جنبه طنز، آموزنده و سرگرمی دارد.
محمدرضا درند ادامه داد: اکثر این آیین ها از هلپرکه کوردی گرفته تا رزم و بزم و آیین های نمایشی مملو از شور و نشاط هستند و اگر بدان پرداخته شود می تواند در گسترش نشاط اجتماعی موثر باشد و این مقوله ای است که سالها از آن غفلت شده است.
وی معتقد است، کرمانشاه به عنوان استانی که سالها در بطن اصلی جنگ قرار داشته دارای مردمانی زجرکشیده است که اکنون به شور و نشاط بیش از مردمان دیگر مناطق نیاز دارند چرا که در گذشته زندگی این مردمان آیین های سالم و پرنشاط به خوبی مشهود بوده است.

** از کنار آیین های شاد بومی به سادگی عبور نکنیم
درند افزود: گاه دیده شده که مردمان غرب با دستکاری و امروزی کردن آیین های ما، سبک های نمایشی پدید آورده اند چرا که در این زمینه به سادگی نگذشته و بدان پرداخته اند.
این مسئول افزود: پرداختن به این آیین ها موجب شور و نشاط در جامعه می شود چرا که بارها دیده شده به هنگام عید انواع و اقسام برنامه های پرنشاط در سطح شهر اجرا می شود که برای همگان لذت بخش است مملو از جنب و جوش، حرکت و رنگ است و برای ما تازگی دارد.

** پرداختن به آیین های بومی پرداختن به اصالت است
درند اضافه کرد: پرداختن به آیین های بومی پرداختن به اصالت است، گروه های بسیاری در سطح استان کرمانشاه وجود دارند که به کارهای بومی و محلی می پردازند در سطح جشنواره های متعدد اعم از آیینی، سنتی و جشنواره کردی افتخارآفرینی می کنند که باید معرفی شوند.

** قدمت دیرینه هوره
از سوی دیگر بدیهی است که کرمانشاه سرزمین نواها و آواهاست و موسیقی کرمانشاهی که امروز در جهان معرف فرهنگ و هویت آن است ریشه در تاریخ و فرهنگ این خطه دارد و هوره از مهمترین نواهای کردی است که قدمتی به طول تاریخ این سرزمین دارد.
از دیگر ردیف ها و نغمه های کردی باید از بیات کرد، حاجی حسنی ، بسته نگار ، قطار و قرایی که در دستگاه شور اجرا می شود نام برد.
در استان تاریخی کرمانشاهان سازهای مختلفی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به دهل، دایره ، سرنا ، تنبک ، نی لبک و دوزله اشاره کرد.

** مولودی خوانی آیین سنتی جشن های کرمانشاهیان

چنانچه رییس انجمن هنرمندان استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از تنبور نوازی و مولودی خوانی به عنوان آیین های دیرینه کرمانشاهیان یاد کرد و اظهار داشت: هنر و فرهنگ بومی استان بسیار متعدد و متنوع است که بسیج هنرمندان در زمینه ترویج مقام های هنری ۱۰ گانه که با اخلاق و سنت دیرینه کرمانشاهیان آمیخته است، فعال است.
همایون زین الدین، از مولودی خوانی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در هفته وحدت به عنوان یکی از برنامه های شاد، بومی و اسلامی استان یاد کرد و افزود: چهارمین جشنواره استانی این برنامه به همت بسیج هنرمندان و دیگر ارگان های مربوطه در هفته وحدت برگزار شد و گروه های شهرستان های هشت گانه سنی نشین استان از نظر نوع لباس و آلات موسیقی برای برگزاری آن تجهیز شدند.
وی از تنبور نوازی به عنوان یکی دیگر از سازهای بومی یاد کرد و گفت: این گروه استانی نیز به سرپرستی فرخ یادگاری در جشنواره های متعددی در سطح کشور حضور یافته خوش درخشیده اند.
زین الدینی به برگزاری دوره های نمایش نامه نویسی با حضور هنرمندان بسیجی در فرهنگسرای گل نرگس اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های شعر و خوشنویسی، برگزاری دوره های انجمن شعر در چهارشنبه آخر هرماه از جمله پاره ای از فعالیت های بسیج هنرمندان در راستای افزایش نشاط اجتماعی است.

** نقش اداره ارشاد در احیای فرهنگ و هنر بومی
در همین راستا معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: امروزه با توجه به غلبه زندگی ماشینی و شهری بسیاری از اصالت های فرهنگی و هنری حتی در برخی از روستاها رو به فراموشی است از همین رو باید با اجرای برنامه های متعدد به بازتاب هویت های بومی و محلی کمک کرد و پرداختن به این موضوع ضرورت دارد.
مظفر تیموری افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در معرفی فرهنگ و هنر بومی که به نشاط اجتماعی منجر شود کوشا است و جشنواره هایی پیرامون این موضوع تعریف شده است.
وی معتقد است، باید به موضوعاتی پرداخت که می تواند نقش فعال در بازشناسی فرهنگی، هویت تاریخی و اجتماعی و احیای هنرهای از یاد رفته باشد و درصدد هستیم که این اتفاق بیافتد.
تیموری اضافه کرد، اعتقاد داریم داریم نشاط و امید ۲ مولفه مهمی است که معرفی و پرداختن به آن موجب می شود تا آسیب های اجتماعی به حداقل برسد و اگر ما این هنرهای بومی و محلی را اجرا کنیم می توانیم نشاط و امید را در جامعه بیشتر کنیم.

** اجرای برنامه های شاد هنری در مراسم پیروزی انقلاب
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اظهار داشت: قصد داریم نمایشگاهی بزرگ به منظور چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری دیگر ادارات برپا کنیم که پیرامون دستاوردهای بومی و محلی پس از انقلاب اسلامی است.
وی از برگزاری کارناوال های هنری و ورزش های شاد بومی به عنوان دیگر برنامه ها در راستای گسترش نشاط اجتماعی در استان یاد کرد.

** اجرای جشنواره های شاد زمستانه در کرمانشاه

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، از برگزاری جشنواره ای به مناسبت هفته وحدت به عنوان اقدامی اخلاقی و سنتی در راستای ارتقای نشاط اجتماعی یاد کرد و افزود: ایجاد غرفه هایی به منظور پخت غذاهای محلی، ایجاد غرفه صنایع دستی، برگزاری شب شعر، مولودی خوانی و دف نوازی در وصف حضرت رسول (ص) در محل خانه سوری کرمانشاه نمونه ای از این اهداف است.
کیکاووس جلیلیان ، از برگزاری جشنواره شاد زمستانی با همکاری شهرداری، صدا و سیما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و ادامه داد: جشنواره ملی کاریکاتور، عکس کرمانشاه، فیلم کوتاه نیلوفر، جشنواره ملی پوستر کرمانشاه و جشنواره تئاتر عروسکی از آن جمله است.
جلیلیان نیز از برپایی تورهای کرمانشاه گردی با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و افزود: اقامتگاه های بوم گردی میزبان اصلی این برنامه است که برنامه ای فرح بخش برای کرمانشاهیان است.
وی از برپایی جشنواره های موسیقی بارانه در شهرستان صحنه و جشنواره نغمه و آواها در دالاهو در راستای افزایش نشاط اجتماعی به عنوان برنامه ای دیگر یاد کرد که زمان آن اعلام می شود.

کرمانشاه پیوند ناگسستنی شادی و نشاط در هنر و منش کرمانشاهیان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *