رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ خرداد ۱۴۰۲

پناهگاه حیات‌ وحش راسوند شازند

لینک این مطلب کپی شد!

پناهگاه حیات‌ وحش راسوند شازند، در جنوب غربی استان مرکزی وغرب اراک وجنوب شهر شازند واقع شده است. فاصله آن از شهر اراک ۳۲کيلومتر است .نزديکترين محل شناخته شده به اين منطقه شهر شازند است که در مجاورت منطقه قرار دارد. منطقه راسبند طی مصوبه شماره ۲۴۷ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

پناهگاه حیات‌ وحش راسوند

منطقه راسوند

راسبند (راسوند) منطقه‌ای کوهستانی بصورت رشته کوهی مایل از سمت شمال غرب بطرف جنوب شرقی کشیده شده است. بلندترین قله استان مرکزی بنام قله شهباز با ارتفاع ۳۳۵۰ متر در این منطقه واقع شده است. کوههای این منطقه از حاشیه به سمت مرکز از ارتفاع ۲ هزار متر بالاتر از سطح دریا شروع شده و بتدریج روبه افزایش می گذارد. کوههای مذکور اغلب از دره‌های عمیق، پرتگاهها و دامنه‌های پرشیب تشکیل شده‌اند.
وجود میزان بارندگی متوسط سالانه محدوده مذکور ۴۳۰ میلیمتر در سال و متوسط درجه حرارت سالیانه معادل صفر تا ۱۱ درجه سانتیگراد و پستی و بلندیهای متنوع موجب گسترش میکروکلیما در سطح منطقه شده که این امر در شکل گیری فون و فلور منطقه تأثیر بسزایی داشته است. منطقه راسبند دارای طیفی از زیستگاههای مختلف نظیر صخره‌ها، دره‌ها، تپه ماهورها، مراتع، غارها، کشتزارها و انواع اکوسیستم انسان ساخت را در بر می‌گیرد.

پناهگاه حیات‌ وحش راسوند

پوشش گیاهی و گونه های جانوری

فون منطقه شامل: کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، روباه، شغال، خرگوش، تشی، گراز، کفتار و … کبک، تیهو، عقاب، جغد، زنبورخوار و … . فلور منطقه از انواع مختلف گیاهان علفی، بوته‌ای، درختچه‌ای و درختی تشکیل شده که از میان ۲۲۳ گونه گیاهی شناسایی شده در محدوده مذکور ۲۵ گونه علفی، ۱۵۸ گونه بوته‌ای، ۱۱ گونه درختچه‌ای و ۹ گونه درختی است. گونه‌های غالب منطقه شامل استپی پا، گل گندم، کنگر، فرفیون، فستوکا و … است.

نحوه دسترسی به پناهگاه حیات‌ وحش راسوند

آدرس: استان مرکزی ، ۳۲ کیلومتری اراک ، شازند

پناهگاه حیات‌ وحش راسوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *