رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ خرداد ۱۳۹۶

پل قیز کورپوسی

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از مهمترین بناهای پا برجای استان اردبیل که نقش اساسی در مطالعه­ی راههای تجاری و ارتباطی منطقه می­تواند ایفا نماید، پل منحصر بفرد قیز کورپی­سی در بخش فیروزآباد شهرستان کوثر است. این پل عظیم که بخش­های قابل توجهی از آن سالم باقی مانده بر روی قزل اوزن و در یک محیط طبیعی بسیار زیبا و دیدنی احداث شده است. پل ذکر شده که در مسیر شاهراه ارتباطی میانه –اردبیل واقع شده؛ امروزه بشدت در معرض تهدید و تخریب, هم از سوی غارتگران میراث فرهنگی و هم در اثر عوامل جوی و محیطی است به خصوص که در صورت احداث سد در دست مطالعه پیر تقی این پل به زیر آب خواهد رفت.

قیز کورپی­سی در ۴ کیلومتری جنوب غرب روستای افشار بخش فیروز شهرستان کوثر از توابع استان اردبیل و در مختصات جغرافیایی و به فاصله­ خط مستقیم ۳۶ کیلومتری شهر میانه، ۱۵ کیلومتری شهر باستانی فیروزآباد ( امروزه روستایی به همین نام در محل شهر باستانی واقع می­باشد ) و ۳۲ کیلومتری پل قیز کورپی­سی میانه قرار دارد. قزل اوزن در محدوده­ی پل، باریک و کم عرض بوده و دارای پیچ و تاب­ های تند بسیاری است. در این قسمت رود قزل اوزن از میان کوههای مرتفع ودره­ای عمیق جریان دارد.

استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، روستای افشار ، دره قزل اوزن، قیزکورپوسی۴ کیلومتری جنوب غرب روستای افشار

ـ تاریخچه و وجه تسمیه اثر:

قیزکورپی­سی به معنای پل دختر نام رایجی برای نامیدن پل­ها در منطقه­­ آذربایجان است مانند قیزکورپی­سی میانه، مرند و … در دیگر جاهای ایران نیز از نام دختر برای پل­ها به کرات استفاده شده مانند پل کرودختر ایلام و لرستان ، پل قلعه داود دختر ایذه، پل دختر دهدشت و… گذشته از پل، بسیاری از قلعه­ ها نیز در شمال غرب ایران با نام دختر و پسر مانند قیز قالاسی گرمی، اوغلان قالاسی قره داغ و… نامیده شده است. بر اساس باورها و افسانه­ های رایج در منطقه ساخت چنین پل­ها و قلعه ­هایی در ارتباط با دختر و پسری می باشد که عاشق یکدیگر بوده و فرد عاشق چنین بناهایی را جهت تسهیل در راههای ارتباطی به معشوق و رفاه حال وی ساخته است. همچنین قیزکورپی­سی در برخی مکتوبات اداری شهرستان کوثر با نام پل پرده­لیس معرفی گردیده است.

پل قیز کورپی­سی دارای ۵ پایه­ نامتقارن با ابعاد و اندازه­های مختلف است. عرض پایه­ ها با توجه به ارتفاع دهانه­ ها، شیب زمین و به تبع آن حجم آب ورودی به هر کدام از دهانه­ ها محاسبه و تعیین گردیده است و از شمال شرقی به جنوب غربی پایه ­های پل عریض­ تر می­شود. به طوریکه اولین پایه از سمت شمال شرقی باریک­ترین پایه­ پل به عرض ۲۰۶ متر و بدون موج­ش کن می­باشد. چرا که سطح آب رودخانه به ندرت و تنها در مواقع طغیانی و فصل پرآب امکان رسیدن به این پایه را دارد. لذا ایجاد موج­ش کن در پایه­ اول ضرورتی نداشته است. دومین پایه­ پل ( از سمت شمال شرقی ) به عرض ۸۶/۲ متر و دارای موج­ش کن هلالی شکل در جهت مخالف جریان آب رودخانه می­باشد. دو پایه­ ذکر شده فاقد کانه یا کنو در قسمت فوقانی و حد­فاصل پایه و روگذر پل هستند. سومین پایه­ پل به عرض ۴ متر بوده و دارای موج­ش کن مثلثی شکل در جهت مخالف جریان آب می­باشد. بدلیل تخریب تاق دهانه­ پل در این قسمت، بخشی از قسمت­های فوقانی پایه نیز آسیب دیده است. با این همه آثار وجود کانه بر روی پایه­ سوم مشهود است. چهارمین پایه، بزرگترین پایه­ی پل و به عرض ۱۰/۵ متر می­باشد. که دارای دو موج­ش کن مثلثی شکل در جهت مخالف جریان آب و هلالی شکل در سمت موافق با جریان رودخانه است. با توجه به ابعاد و شکل پایه و موج­ش کن­ها این پایه مهمترین پایه­ی پل محسوب می­شود که وزن تاق بزرگترین دهانه­ را متحمل شده و دارای یک کانه نیز می­باشد. پنجمین پایه­ی پل با عرض ۳۰/۴ متر دارای یک موج­ش کن مثلثی شکل در جهت مخالف جریان آب می­باشد. بر روی این پایه نیز کانه واقع شده که سالم­ترین کانه­­ی پل نیز هست. دو بخش انتهایی قیز کورپی­سی که محل اتصال پل به برجستگی­های اطراف می­باشد؛ با اشکال ذوزنقه­ ای و با مصالح سنگ و ملات آهک ساخته شده است. تمام پایه­ های پل و موج­ش کن­ها با مصالح سنگ سیاه حاصل از برش­های ایجاد شده در بستر سنگی کف رودخانه و ملات آهک احداث گردیده است. بدین صورت که بخش میانی پایه­ ها و موج­ش کن­ها به صورت لاشه­ و قلوه سنگ غوطه­ ور در ملات آهک می­باشد و نمای­شان با سنگ­های سیاه تراش خورده عموماً مکعب مستطیل شکل و به طور منظم ساخته شده ولی کاملاً به همدیگر چفت و بست نشده­اند و به همین سبب درز حداکثر ۲ سانتی­متری مابین سنگ­های تراشیده شده با ملات آهک بند­کشی گردیده است. در نتیجه­  گذر زمان و فرسایش حاصل از برخورد آب به پایه­ ها در برخی قسمت­ها بندکشی­ های فوق شسته شده و آسیب دیده است. این آسیب­دیدگی­ ها به خصوص در پایه­ سوم که بیشتر از بقیه­ پایه­ ها در معرض برخورد آب رودخانه بوده؛ به چشم می­خورد. همین عامل یعنی برخورد مداوم آب به این پایه باعث ریخته شدن قسمت­هایی از نمای سنگی گردیده و در دوره­های بعد اقدام به مرمت این قسمت از پایه با استفاده از مصالح آجر و ملات آهک نموده­اند. پایه­ی یکم از سمت شمال شرقی و دو بخش ذوزنقه ­ای شکل, ابتدا و انتهای پل در قسمت­های پی و هم سطح بستر سنگی عریض­ تر احداث گردیده و با افزایش ارتفاع به صورت پلکانی از عرض­ شان کاسته شده است. در احداث پایه­ ها و موج­ش کن­ها اصل قرینه­ سازی رعایت نگردیده و تمام تلاش معمار و سازندگان بناسنگ سیاه و ملات آهک مهمترین مصالح ساخت پل قیز کورپی­سی است. در این بنا آجر تنها در تاق­زنی و نمای  بدنه­ پل به کار برده شده و با بررسی­هایی که در اطراف محل پل انجام دادیم به آثار کوره­ آجرپزی برخورد نگردید. سازندگان پل در مواقعی که نیاز به حجم انبوهی از آجر جهت ساخت پل داشتند؛ اقدام به احداث کوره­ی آجرپزی در نزدیکی پل می­نمودند؛ مانند پل بیستون . اما از آنجا که در ساخت قیزکورپی­سی به طور عمده از سنگ­های اطراف پل در پایه­ ها، بدنه و گذرگاه پل استفاده شده و لذا آجر در مقیاس محدود بکار رفته و به نظر می­رسد به جای احداث کوره­ آجرپزی در محل، معمار آجر مورد نیاز را از شهر باستانی فیروزآباد که در فاصله­ ۱۵ کیلومتری پل واقع شده؛ تهیه نموده­ است.

IMG_1872 پل قیز کورپوسی IMG_1868 پل قیز کورپوسی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *