جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ خرداد ۱۴۰۱

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ را در این مطلب آورده ایم . با توجه به نزدیک شدن تابستان و گرما برخی از افراد تصمیم به اقامت چند روزه در طبیعت یا به اصطلاح کمپ زدن در جنگل و ساحل و دیگر محیط ها می گیرند .اگر چه این کار به ظاهر ساده می باشد ولی نکاتی دارد که حتما باید آنها را در نظر بگیرید تا نه تنها از لحاظ راحتی بلکه از لحاظ ایمنی هم مشکلی پیش نیاید و سفری خاطره انگیز و خوش باشد . گاهی ممکن است عدم رعایت برخی از نکات بسیار پیش پا افتاده، مشکلات و اتفاقات جبران ناپذیری را رقم برند. از این رو لازم است تمام افرادی که قصد طبیعت‌گردی یا حضور در کمپ‌ها را دارند، یکسری نکات ایمنی را مدنظر قرار دهند.

کمپینگ 2 پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

کمپینگ چیست ؟

این واژه انگلیسی در معنای لغوی چادر زدن ترجمه می‌شود اما در اصطلاح به نوعی سفر می‌گویند که به برپایی چادر در دل طبیعت اشاره می‌کند و آداب و رسوم خاص خودش را دارد. بدون شک سفر به طبیعت اگر چه خوشایند و جذاب به نظر می‌رسد اما اگر آگاهی درباره آن نباشد ممکن است جان ما و همراهانمان را به خطر بیندازد. تمام نیازهای روزمره در یک سفر هم کنار ما هستند و شاید حتی نیازهای دیگری به دلیل فعالیت‌های متنوع ما به وجود می‌آید که اگر به درستی مرتفع شود تجربه‌ای نو و البته جذاب می‎سازد.

احتمالا هر کدام از ما حداقل یک تجربه کمپینگ در روزهای کودکی داشتیم، مثلا سفری که به شمال کشور داشتیم و در نزدیکی دریا یا جنگل چادر زدیم، غذا پختیم و از آرامش یا شاید هیجان طبیعت لذت بریدم. در سطوح بالاتر کمپینگ نوعی فعالیت یا سفر در فضای باز و طبیعت است که هدف اصلی آن لذت بردن از طبیعت خواهد بود. کمپینگ می‌تواند در کوهستان باشد، در دل جنگل یا کویر اما معمولا کمپینگ در جنگل طرفداران زیادی دارد. البته نباید فراموش کنیم معمولا این محیط‌ها آسیب پذیر هستند و مسائل محیط زیستی باید رعایت شود. اگر کمپینگ را نوعی اقامت تعبیر کنیم، خیلی جاها یک انتخاب بر اساس علاقه خواهد بود و در بعضی جاها تنها انتخاب؛ مناطقی بکر که خدمات اقامتی تعریف نشده و معمولا گردشگران ماجراجو به دنبال آن هستند. کمپینگ در طبیعت به یک سفر یک یا چند روزه محدود نمی‌شود و می‌تواند به یک یا چند هفته برسد که قاعدتا هر کسی توانایی تجربه آن را نخواهد داشت. برای اینکه درک از این نوع سفر داشته باشید، شاید بد نباشد به سبک زندگی مردم عشایر توجه کنید که نیازهای زندگی را ازخود طبیعت تأمین می‌کنند و این هنر لذت در عین محدودیت‌ امکانات رفاهی است. ما به طبیعت سفر می‌کنیم، کمپ می‌زنیم تا از شهر نشینی دور شویم تا جانی دوباره بگیریم.

کمپینگ پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

چرا کمپینگ در طبیعت؟

احتمالا در پاسخ به این سوال باید از مزایای کمپینگ بگوییم، اما همه چیز دقیقا به خودتان بستگی دارد! بله اینکه چقدر با طبیعت دوست باشید نشان می‌دهد شما در سفرهای کمپینگ حاضرید چشم اندازی زیبا داشته باشید، از آرامش و هیجان آن استفاده کنید اما در عین حال دور امکانات رفاهی متعارف را خط بکشید و بخواهید که حتی برای چند روز سبک زندگی متفاوتی را تجربه کنید؟ با اولین تجربه در کمپینگ متوجه خواهید شد که شما برای این نوع سفرها ساخته شده‌اید یا خیر البته شاید نیاز به زمان داشته باشید خودتان را تجهیز کنید چرا که کمپینگ با وسایل کامل تجربه دلچسبی خواهد بود. کمپینگ در جنگل یا کویر ویژگی‌های خاص خودش را دارد که انتخاب آن به علاقه شما برمی‌گردد اما باید و نباید، مزایا و تجارب آن نیز متفاوت می‌شود.

اگر افراد برای اولین بار قصد حضور در کمپ و چنین فضاهایی را داشته یا محل اقامتشان فضایی است که آشنایی چندانی با آن ندارند، لازم است که اولا حتما پیش از سفر اطلاعات لازم در خصوص محیط، دمای هوا، درجه سختی و … را از راهنما و همچنین جستجو در اینترنت و رسانه‌های معتبر به دست بیاورند. دوما حتما باید با افراد آشنا به محیط و مورد اعتماد همراه شده و راهنما یا همان لیدر کمپ خود را از میان افراد خوشنام و دارای مدرک لیدری انتخاب کنند. این‌ها نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این موارد موضوعات ایمنی برای کمپ کردن را می‌توان در سه دسته قبل، حین و بعد از کمپینگ تقسیم کرد.

برخلاف آنچه که ممکن است تصور شود، حیوانات وحشی در طبیعت، مهم‌ترین خطر در کمپ‌ها نیستند، البته معنای این جمله این نیست که هیچ خطری از جانب حیوانات افراد را تهدید نمی‌کند. اقامت کنندگان در طبیعت باید توجه داشته باشند که وارد زمین‌های شخصی افراد نشوند، چرا که احتمال حمله سگ‌های نگهبان وجود دارد و علاوه بر آن وارد محیط‌هایی که شناختی از آن نداشته یا اطلاعات کمی از پوشش گیاهی و تنوع زیستی جانوران آن وجود دارد نشوند. در عین حال باید مراقبت گزیده‌شدن از سوی زنبور و دیگر حشرات و همچنین وجود مار در برخی از مناطق باشند. اما تصوراتی مانند حمله خرس و … بسیار دور از ذهن است.

احتمال وقوع مواردی مانند دزدی، خسارت مالی و … هم در کمپ وجود دارد، به همین دلیل به طبیعت گردان توصیه می‌کنم که از همراه داشتن پول نقد زیاد یا اقلام گران‌بها و قیمتی در وسایل خود پرهیز کنند. در طبیعت نیازی به همراه داشتن لپ‌تاپ، بلندگو، جواهرات و … وجود ندارد و توصیه می‌شود که تا حد امکان سبک و صرفا اقلام ضروری مانند کیسه خواب، لباس اضافه، دفترچه بیمه، وعده غذایی متناسب با روزهای اقامت و … همراه آورده شود.

کمپینگ 5 پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

نکات ایمنی قبل از کمپینگ

 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام شود، رعایت هنجارهای اجتماعی متناسب با فرهنگ بومی مقصد است. در همین راستا نیز توصیه می‌شود که از هر نوع رفتار خارج از عرف، اقدامات جلب توجه‌کننده و … پرهیز شود. پس لازم است قبل از شروع سفر اطلاعاتی هم از وضعیت فرهنگی محل کمپ کسب شود.بعضی از محل‌های برپایی کمپ فاقد آنتن‌دهی موبایل است، پس توصیه می‌شود که حتما این موضوع به خانواده‌ها و نزدیکان اطلاع داده شود تا موجب نگرانی آنان نشود.

قبل از رسیدن به نقطه کمپ کردن قطعا از یک روستا که به عنوان آخرین آبادی از آن یاد می‌شود عبور شده است و افراد کمپ حتما با مردم بومی آن منطقه برای تامین خوراکی یا آب یا هر چیز دیگری برخورد خواهند داشت و باید با اهالی این مناطق ارتباط برقرار شود، پس بهتر است این ارتباط با روی خوش و تعاملی دو سویه شکل بگیرد.

همچنین توصیه می‌کنم در آخرین نقطه تا قبل از اینکه آنتن یا اینترنت تلفن همراه از دسترس خارج شود، مختصات یا همان لوکیشن محل تقریبی کمپ برای افراد مورد اطمینان ارسال شود، تا در صورت هر نوع حادثه احتمالی محل تقریبی اسکان مشخص باشد. قبل از سفر بهتر است وضعیت آب و هوا و پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت جوی محدوده نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کمپینگ 4 پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

نکات ایمنی حین کمپینگ

نیاز است چادر در نقطه مناسبی بر پا شود. در فصل بارش نباید در حریم رودخانه کمپ کرد. این نکته‌ مهمی است و بارها نیز در هشدارهای مدیریت بحران تاکید شده که باید از استقرار در حریم رودها به خصوص در شرایط جوی نامناسب پرهیز شود. در شرایط عادی هم لازم است که فاصله تا رودخانه حداقل ۶۰ متر باشد. همچنین بهتر است از اقامت در حاشیه ساحل دریا نیز پرهیز شود چرا که گاهی ممکن است بالا آمدن سطح آب مشکلاتی را ایجاد کند. اقامت در شرایط بارندگی، رعد و برق، توفان و … نیز توصیه نمی‌شود.

برای کمپ کردن در طبیعت اگر قصد بر پایی چادر وجود داشته باشد، باید نکاتی مثل مسطح بودن، عدم وجود اشیای تیز مثل سنگ، عدم نصب چادر زیر درخت خشک شده یا دارای شاخه شکسته و … را مورد توجه قرار داد. همچنین اگر ضمن رعایت این نکات بتوان مسیر حرکت خورشید را تخمین زده و کمپ را در پشت یک بلندی دایر کرد، می‌توان از تابش خورشید نیز در امان بود. در معرض دید بودن محل استقرار، به امنیت و احتمالاً راحتی جستجو برای گروه‌های امداد و نجات کمک خواهد کرد. همچنین محل چادر نباید در معرض خطر ریزش سنگ، بهمن و … باشد و محل اسکان موقت نیز نباید در مسیر رفت و آمد کوهنوردان دیگر یا افراد محلی باشد.

شوخی بی‌مورد با دوستان، شنا کردن در آب‌هایی که عمق آن مشخص نیست، عبور از پل‌های نامقاوم، بالا رفتن از درختان و اقداماتی این چنینی نیز جزو مواردی است که باید از آن پرهیز شود. تاب درست کردن در کمپ هم اقدامی است که بهتر است انجام نشود چرا که علاوه بر آسیب به طبیعت احتمال شکسته‌شدن شاخه و آسیب جانی هم وجود دارد.نوشیدن آب طعم‌دار از چشمه و رودخانه ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال را افزایش دهد، از این رو اگر منبع آب مناسبی در طبیعت پیدا نشد، بهتر است از آب معدنی استفاده شود.

میان چادر کمپ و چادر مسافرتی تفاوت وجود دارد و چادرهای مسافرتی مقاومت لازم در برابر باران و باد را ندارند. از این رو توصیه می‌شود که حتما از چادر ویژه کمپ استفاده شده و هنگام حضور در چادر حتما زیپ آن بسته شود تا از ورود جانورانی مانند سوسک و … به داخل چادر جلوگیری شود.

همچنین از روشن کردن آتش بزرگ در محل کمپ یا روشن کردن آتش در فاصله نزدیک چادرها پرهیز کرده و تا حد امکان تلاش کنند که در پایان کمپ به جز ردپا اثر دیگری از خود برجای نگذارند. روشن کردن گاز پیک‌نیکی در داخل چادر هم بسیار خطرناک است و احتمال گاز گرفتگی و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.به تنهایی نباید از محیط کمپ و اردوگاه دور شد و لازم است حتما برای پیاده‌روی آن هم تا شعاع چند صدمتر از محل کمپ حداقل دو نفر با هم باشند، تا در صورت بروز حادثه برای هر یک، دیگری امکان اطلاع به امدادگران و آوردن کمک را داشته باشد. همراه داشتن یک سوت برای اطلاع موارد امدادی و اضطراری و کمک خواستن از دیگر افراد کمپ هم توصیه می‌شود. پیمایش بیش از چندصد متر و دور شدن از کمپ نیز توصیه نمی‌شود.

این موضوع به ویژه در شب‌ها نیز بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که در ساعات تاریکی احتمال گم شدن افراد بیشتر است.برخی برای انداختن یک عکس، جلب‌توجه و … دست به اقدامات عجیبی می‌زنند که ممکن است جان‌شان را به خطر بیاندازد، به همین دلیل تاکید می‌کنم که از ابتدا تا انتهای اقامت در کمپ باید از رفتارهای هیجانی یا همان جوگیر شدن پرهیز کرد. حتما باید آتش خاموش شود. لازم است از عجله وشتاب در بازگشت پرهیز و زمان مناسبی برای بازگشت انتخاب شود. همراه داشتن کیسه زباله محکم برای جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آن به سطل زباله موضوع دیگری است که باید مورد توجه باشد. همچنین در حین برگشت باید توجه داشت که از رانندگی در حین خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز شود. برای آشنا بیشتر راهنمای کاربردی کمپنگ که در چند مقاله قبلا در سایت منتشر شده را مطالعه بفرمایید .

کمپینگ 3 پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در کمپینگ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *