جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پایان ۲۰۱۸؛ ادامه توسعه گردشگری همدان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ دی ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، با آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در این سال، توسعه گردشگری دیار هگمتانه شتاب دو چندانی گرفت.
برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف بین المللی و ملی در این سال نشان داد که همدان ظرفیت بسیار بالایی در صنعت گردشگری دارد.
این انتخاب باعث شد تا همدان در مدت یک سال، در عرصه پرهیاهوی گردشگری در سطح بین المللی بدرخشد و با ارایه داشته هایش، خود را در بازارهای گردشگری خارجی مطرح کند.
سال ۲۰۱۸، یک سال طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا بود و این استان با بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری قدم در راه جهانی شدن در عرصه گردشگری گذاشت.
انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ نقطه عطفی در تاریخ گردشگری ایران بود تا با استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان، اقتصاد استانی و ملی را توسعه دهد.
ظرفیت های همدان باعث شد تا چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) نیز به میزبانی این شهر برگزار شود؛ اجلاسی که پس از گذشت ۴۰ سال از تاسیس آن، برای نخستین بار به میزبانی ایران برگزار شد.
ویژگی های تاریخی، طبیعی، تمدنی و گردشگری همدان باعث شد تا سال گذشته هیات رئیسه این اجلاس تصمیم بگیرد نشست سالانه خود را در این استان کهن برگزار کند.
توسعه محصولات و تقویت همکاری های قاره ‌ای در صنعت گردشگری و نیز راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشورهای جهان از جمله رهاوردهای این میزبانی بود.
معرفی بیشتر همدان به گردشگران یکی از اهداف انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا به حساب آمد و مسئولان دولت در کنار شرکت سیاحتی علیصدر گام های استواری برای تحقق این اهداف برداشتند.
این رویدادها باعث شد تا همدان که شهری صنعتی محسوب نمی شود، با توسعه صنعت گردشگری اقتصاد خود را متحول کند، چرا که کارشناسان معتقدند این رویدادها تا چند سال آینده اثرات خود را بر توسعه صنعت گردشگری استان می گذارند.
اما حالا که سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسیده است، نباید برنامه های توسعه گردشگری استان خاتمه یابد؛ به طوری که ۲۰۱۸ آغازی برای راه طولانی توسعه صنعت گردشگری باشد.
کهن دیار هگمتانه از دیرباز تاکنون به عنوان شهری مطرح در تاریخ ایران معرفی شده است و این بار نیز با ظرفیت های بالا در حوزه گردشگری، می تواند به عنوان مقصد گردشگری، بار دیگر خود را مطرح کند.
در یک سال گذشته به بهانه رویداد «همدان ۲۰۱۸» جشنواره ها و همایش های گوناگون ملی و بین المللی در همدان برگزار شد که در توسعه صنعت گردشگری بی تاثیر نیست.
اما برگزاری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) و کنفرانس بین المللی گفت و گوی همکاری آسیایی (ACD) به میزبانی همدان، مهمترین رویداد های بین المللی سال ۲۰۱۸ بودند که تاسالیان سال در تاریخ گردشگری استان ماندگار می مانند.

**دستاوردهای همدان ۲۰۱۸ حفظ شود
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: کنفرانس گردشگری کشورهای آسیایی و اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) به عنوان یک نشست بین المللی، دستاوردهای بزرگی برای استان داشته است، که باید حفظ شود.
امیر خجسته افزود: این رویداد ها جایگاه استان را در حوزه گردشگری ارتقا داده و در همین ابتدای کار موجب افزایش گردشگری در استان شده است.
وی با تاکید بر ایجاد برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه گردشگری ادامه داد: در همین راستا باید برگزاری همایش ها و جشنواره ها بومی سازی و سالانه شوند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری آبرومندانه این اجلاس توانست همدان را به عنوان یکی از اهداف گردشگری در جهان معرفی کند.
خجسته با اشاره به اینکه شرایط سیاسی و دیپلماتیک کشور در سال ۲۰۱۸ اثر محسوسی بر کیفیت برگزاری هر دو اجلاس کشورهای آسیایی و سازمان جهانی گردشگری داشت، اظهار داشت: هرچند تحریم های موجود نگذاشت اجلاس ها به کیفیتی که باید در همدان برگزار شود، اما آمارها نشان می دهد که گردشگری داخلی و خارجی در همدان تحت تاثیر برگزاری این اجلاس ها قرار گرفته و رشد یافته است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی صحیح می توان، این استان را سالهای سال از منافع برگزاری اجلاس ها، منتفع کرده و با ارتباط دائمی و مستمر با این سازمان ها و کشورهای عضو آن برای پیشرفت در عرصه گردشگری قدم های بسیار مهمی برداشت.
نماینده مردم همدان در خانه ملت گفت: همدان امسال تریبون و سکوی معرفی گردشگری و ایرانگردی در جهان بود و شرکت کنندگان در این اجلاس از ۱۵۷ کشور عضو و ۵۵۶ وابسته به این سازمان، امسال را به زودی فراموش نخواهند کرد.
خجسته با تاکید به این که باید به دنباله محل دائمی برای ارتباط مستمر با نهادهای آسیایی و سازمان بین الملی گردشگری (UNWTO) در یکی از اماکن تاریخی همدان باشیم، افزود: میزبانی علیصدر برای اجلاس جهانی گردشگری در کناره تلاش قابل تقدیر مدیران این مجموعه نشان دهنده ارزش بالایی است که دنیا برای این جاذبه توریستی قائل است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مهم نشان از آن دارد که غارعلیصدر و مجموعه های این چنینی در استان باید هر چه سریعتر با جذب سرمایه گذاران کلان حوزه گردشگری به یک مجموعه کامل تبدیل شود تا جذب و ماندگاری گردشگران در همدان افزایش یابد.

**موفقیت در دیپلماسی
رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: میزبانی چهلمین اجلاس جهانی گردشگری در همدان نشان‌ دهنده موفقیت دیپلماسی کشور و استان همدان بود.
کامران گردان افزود: با توجه به وجود ظرفیت ها و تجربیات، این اجلاس آغازی برای برگزاری اجلاس‌های ملی و جهانی دیگر برای توسعه استان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه این اتفاق تا سال‌ها در تاریخ همدان غیرقابل تکرار است افزود: همدان جزو شهرهای هدف گردشگری در نقشه‌های بین‌المللی نیست که با تلاش در این اجلاس، شهر همدان به عنوان هدف بین المللی گردشگری مورد توجه گردشگر داخلی و خارجی قرار گرفت.
رییس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: شهرداری و شورای شهر همدان به منظور توسعه شهر با محوریت گردشگری ورود جدی داشته و تلاش خود را برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار به کار خواهد گرفت.
گردان اضافه کرد: گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان همدان محسوب می‌شود؛ بنابراین با این رویکرد در راستای تقویت زیرساخت‌ها، اقدامات ویژه ای صورت گرفته که به طور قطع نمایانگر داشته‌های فرهنگی و تاریخی است.

**اجلاس جهانی گردشگری؛ فرصتی بی نظیر
شهردار همدان گفت: میزبانی اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) فرصتی ارزنده و بی نظیر برای توسعه گردشگری این استان محسوب شد.
عباس صوفی افزود: همدان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی است که آنگونه که باید به گردشگران معرفی نشده بود.
وی اضافه کرد: این شهر در سالهای گذشته به دلیل برخی فرصت سوزی ها و کم توجهی ها از ظرفیت های عظیم حوزه گردشگری بی بهره مانده است که با پیگیری ها و اقدامات صورت در سال ۲۰۱۸ توسط مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و سایر متولیان این حوزه، زمینه معرفی همدان با برگزاری رویدادهای بین المللی گردشگری در تراز جهانی فراهم شد.
صوفی اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته می توان برای تولید ثروت پایدار و جذب گردشگران داخلی و خارجی در شهر همدان گام های جدی و اثرگذاری برداشت.
وی عنوان کرد: مجموعه شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری همدان با حمایت از صنعت گردشگری، درصدد تولید ثروت پایدار و به دنبال آن افزایش سطح خدمات و رفاه شهروندان است.
شهردار همدان بیان کرد: مردم دیار الوند شایسته بهترین و ارزنده ترین خدمات، رفاه اجتماعی و اقتصادی هستند و در همین رابطه با ارایه بسته های حمایتی در حوزه گردشگری نگاه ویژه و بلند مدتی را دنبال می‌کنیم.
وی اضافه کرد: در این میان حمایت از سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری در اولویت قرار دارد و رایگان کردن عوارض احداث هتل و مراکز اقامتی از سوی شورا و شهرداری همدان بخشی از برنامه ها و اهداف مورد نظر است.
صوفی افزود: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) موظف به اجرای اهداف توسعه هزاره، کاهش فقر و گسترش توسعه پایدار در کشورهای عضو است که باید از ظرفیت ها و امکانات ویژه این سازمان به صورت علمی و کارشناسی برای توسعه صنعت گردشگری بهره برد.
وی ادامه داد: باید با رایزنی و ارتباط تنگاتنگ با کشورها و اعضای فعال این سازمان جهانی، در گام نخست جایگاه و ظرفیت های بی نظیر تاریخی، مذهبی، فرهنگی، هنری، گردشگری و علمی همدان را در سطوح منطقه ای و فرامنطقه ای معرفی و تبیین کنیم.
شهردار همدان گفت: باید با متقاعد کردن گردشگران بین المللی کشورهای عضو از طریق معرفی مقاصد گردشگری، منافع اقتصادی که گردشگران خارجی می‌تواند با خود به همراه بیاورد و تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از توسعه صنعت توریست و در عین حال کاهش تاثیرات زیست ‌محیطی و تاثیرات منفی اجتماعی آنها را مورد توجه و بهره برداری قرار داد.
اما حال که از امروز سال ۲۰۱۹ میلادی فرا رسید؛ بار مسئولیت دستندرکاران حوزه گردشگری استان سنگین تر است؛ حال انتظارات در حوزه گردشگری بالا رفته و باید دید که در این سال پیش رو آیا توسعه صنعت گردشگری استان ادامه می یابد و یا با اتمام سال ۲۰۱۸، توسعه صنعت گردشگری نیز به پایان می رسد.

همدان پایان 2018؛ ادامه توسعه گردشگری همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *