جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک علمی فن آموز تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ دی ۱۴۰۰

پارک علمی فن آموز تهران ، یک محیط علمی ـ تفریحی شاد و تعاملی با تاثیر گذاری عمیق و پایدار بر روی مخاطبین است. همچنین فرض شده است که مخاطبین، عموم مردم با سطوح گوناگون دانش و رده­های مختلف سنی اعم از زن و مرد و پیر و جوان باشند. البته با تاکید بر قشر جوان و کودکان جامعه که تاثیر پذیرترند و بر محیط اطراف و خانواده خود مؤثرتر.تجهیز غرفه­ ها با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته و خیره کننده ­ای که تماما توسط متخصصین ایرانی طراحی و ساخته شده ­اند، جلوه زیبایی از نوآوری و شکوفایی است.

فن آموز 6 پارک علمی فن آموز تهران

اهداف پارک علمی فن آموز تهران

افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به علوم و فناوری‌های ناشی از آن نیاز روزافزونی است که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه احساس می‌کنند. آن‌ها پیشرفت خود را متکی بر تربیت شهروندانی با مهارت‌های ذهنی و عملی و خلاق می‌دانند. ایده‌ی ایجاد پارک فن آموز نیز بر همین اساس شکل گرفت و همان‌گونه که اشاره خواهد شد، تا کنون چند پارک علمی تفریحی کوچک «فن‌آموز» در کشور راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تعدادی نیز در حال پیاده‌سازی و راه‌اندازی است. فضاهای علمی – تفریحی آموزش محورند، یعنی هدف اصلی آن‌ها آموزش است و این آموزش به جای نمایش صرف اشیاء، از طریق برپایی نمایشگاه‌هایی تعاملی، در جهت تفسیـر و توضیح مبـانـی علـم و رونـد رخـداد پدیده‌های علمی صورت می‌پذیرد.

تکیه و تاکید بر علم روز و کاربرد آن و فهم مفاهیم فنی از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای پارکهای علمی ـ تفریحی برشمرد. این پارک‌ها سعی دارند تا علوم روز دنیا را به طور عینی و کاربردی در محیط خانواده‌ها وارد کنند و از نگرانی و واهمه‌ای که برای بسیاری از مردم از علوم و فناوری‌های مدرن دارند ـ به‌ ویژه برای آن‌ها که سن فراگیری و آموزش رسمی را پشت سر گذاشته‌اند ـ بکاهند؛ از سوی دیگر کنجکاوی خفته در آن‌ها به ویژه نسل جوان را بیدار کنند و زمینه ی گسترش تفکر علمی و درک ارزشها و حساسیتهای برخی مفاهیم علمی و فنی را در جامعه مهیا سازند.

فن آموز 5 پارک علمی فن آموز تهران

گروه سنی بازدید کنندگان

مخاطبین اصلی پارک‌های علمی ـ تفریحی، کودکان و نوجوانان و جوانان هستند که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و حضور مؤثری در خانواده‌ها دارند. از این روی با آموزش مؤثر ایشان، می‌توان انتظار داشت که این آموزش‌ها به طور مستقیم نیز بر خانواده‌ها تأثیرگذار باشد.

روش‌های غیر مستقیم آموزش مؤثرترند و دارای اهمیت بسیارند و این پارک‌ها با تکیه بر همین روش‌ها تلاش دارند که در سایه‌ ی ایجاد محیط‌های شاد و مفرح، آموزش مفاهیم و کابردهای علمی در زندگی روزمره به عموم مردم صورت پذیرد. در واقع از طریق همین مشارکت مفرح است که مردم می‌توانند در هر سنی و از هر زمینه‌ی فکری درباره علم و فناوری و صنعت مطالبی بیاموزند.

فن آموز 1 پارک علمی فن آموز تهران

ماندگاری بیش‌تر و عمیق‌تر آموزها در کودکی و سنین نوجوانی، سرمایه­ای گرانبهاست؛ از سوی دیگر، آموزش فرآیندی با حوزه‌ی اثر بلند مدت است. بسیاری از متخصصان آموزشی معتقدند هدف نظام‌های آموزشی، تربیت دانش‌آموزان برای بیست سال آینده است نه برای امروز. لذا جهت‌گیری برنامه‌های آموزشی هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ عناوین، اهمیت می‌یابد. پارک‌های علمی ـ تفریحی با نظر بر این خصیصه، تلاش دارند تا مفاهیم علمی را در مخاطبین خود نهادینه کنند.

تشویق بازدید کنندگان به تجربه مستقیم پدیده ­ها و لمس اشیاء نمایش داده شده، نکته اساسی در طراحی ایستگاههای پارک‌های علمی ـ تفریحی است. مثلا از آنان خواسته می­شود تا با فشار دکمه‌ای، چرخاندن دسته‌ای یا کشیدن اهرمی و یا با دیدن و گوش دادن به پیام‌های کیوسکهای اطلاع رسانی رایانه ­ای، با وسایل و نمونه‌های به نمایش گذاشته شده ارتباط برقرار کنند.

فن آموز 2 پارک علمی فن آموز تهران

نحوه دسترس

آدرس :تهران – کیلومتر ۲۰ جاده دماوند – نرسیده به بومهن – پارک فناوری پردیس – رو به روی ساختمان سراج – مرکز علمی تفریحی “پارک فن آموز“.

تلفن: ۹ – ۷۶۲۵۰۲۸۸ (۰۲۱)

فن آموز 3 پارک علمی فن آموز تهران

فن آموز 4 پارک علمی فن آموز تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    مناسب اردو هاي علمي مدارس و كودكان و نوجوانان بسيار مفيد براي كودكان

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *