رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ شهریور ۱۳۹۹

پارک جنگلی کمربند سبز تهران

لینک این مطلب کپی شد!

تهران شهری پراز جمعیت است ، شهری شلوغ و پر ازدحام که در بیشتر اوقات سال همراه با آلودگی هوا می باشد . تصور همه ی ما از تهران شهری بزرگ و پیچیده با انواع آلودگی های صوتی و کمبود اکسیژن است، همه ی ما فکر می کنیم که تهران دیگر جایی برای نفس کشیدن باقی نگذاشته است و همه جا را ساختمان های عظیم و برج ها پر کرده است. فکر می کنیم که پارک های دیدنی تهران چیزی نمانده است.

شاید تعجب کنید که بگویم در تهران چیزی در حدود دو هزار و شانزده پارک و بوستان دارد یعنی برای هر شهروند سرانه فضای سبزی در حدود ۱۵ متر مربع را دارا می باشد و نسبت به سال ۶۴ که این میزان در حدود ۵/۰ متر مربع بوده است و در سال ۸۴ به ۹ متر و رسید و امروزه به ۱۵ متر مربع در نوع خودش نیازمند تشکر و سپاسگذاری از مسئولین امر را دارد که در طی این مدت توانسته اند بر میزان فضای سبز شهر تهران بیفزایند. اگر بخواهیم میزان سرانه فضای سبز پارک های جنگلی تهرانرا در مناطق ۲۲ گانه بررسی کنیم باید بگوییم که کمترین میزان با مقدار ۱.۸ متر به ناحیه ۱۰ و بیشترین مقدار به ناحیه ۱۹ با میزان ۶۱ متر مربع تعلق دارد.

گرفتاری ‌های روزمره گاهی اوقات آنقدر جسم و روح شهرنشینان را خسته می‌کند که برای رهایی از آن آرزوی سفر را در سر می‌پرورانند و دلشان می‌خواهد ساعتی هم که شده به طبیعت بروند و دور از هیاهوی شهر حالشان را خوش کنند. اما وقتی پای هزینه سفر به میان می‌آید عطای این خوشگذرانی را به لقایش می‌بخشند و ترجیح می‌دهند آخر هفته را در خانه بمانند.این در حالی است که بسیاری از شهروندان خبر از بوستان‌های جنگلی اطراف شهر ندارند و نمی‌دانند برای برآورده شدن آرزوی‌شان احتیاجی نیست مسافت چند صد کیلومتری را طی کنند تا به جنگل‌های شمال برسند. ۱۷ پارک جنگلی در پایتخت قرار دارد که مکان مناسبی برای تفریح و خوشگذرانی است. جالب اینکه از این تعداد، ۸ بوستان جنگلی در شرق تهران است که گشت‌وگذار کردن در آنها با توجه به امکاناتی که دارند کمتر از سفر به شهرهای شمالی نیست.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان در بزرگراه هنگام بالای بزرگراه همت قرار دارد. بوستانی به وسعت ۸۹۰ هکتار که به انواع وسایل تفریحی و ورزشی مجهز است. پارک جنگلی لویزان فضای زیبایی دارد و تجربه یک روز گشت‌وگذار در آن همیشه در صفحه خاطرات خوش ثبت خواهد شد. برای تفریح همه چیز در این بوستان مهیا است. از ورودی در پارک تا انتهای آن جاده پرپیچ و خمی است که رانندگی در آن باعث نشاط و سرخوشی می‌شود. جای جای آن آلاچیق نصب شده که تعدادشان به ۲۰۰ آلاچیق می‌رسد. ۶ زمین بازی برای کودکان، ۱۹ چشمه سرویس بهداشتی، هتل و رستوران، بوفه موادغذایی، نیمکت، دستگاه‌های بدنسازی و در مجموع همه‌گونه امکانات رفاهی برای تفریح شهروندان مهیاست.

از قرار معلوم طرح‌های جالبی در بوستان جنگلی لویزان به‌زودی اجرا می‌شود. «حسن حمیدپور» کارشناس اداره فضای سبز منطقه۴ می‌گوید: «از جمله طرح‌هایی که در نظر داریم آن را اجرا کنیم، نصب تله‌کابین از شرق به غرب خیابان هنگام، ایجاد پیست دوچرخه‌سواری، تجهیز پارک به دوربین مداربسته و نگهداری حیات وحش (زولند) است. به گونه‌ای که شهروندان از داخل ماشین بتوانند حیوانات را تماشا کنند.» از دیگر طرح‌هایی که معاونت خدمات شهری منطقه در برنامه‌کاری خود دارد، ساخت بوستان بانوان در جنگل لویزان است. این بوستان با وسعت یک هکتار مکان خوبی برای تفریح و ورزش بانوان خواهد بود.»

اگر شب هنگام به بالای پارک جنگلی لویزان بروید می توانید منظره ی زیبا و شگفت انگیزی را از شهر بزرگ تهران تماشا کنید. این پارک مکان مناسبی برای تفریح به همراه خانواده می باشد و به همین منظور نیز امکانات لازم در آن تدارک دیده شده است و دارای مناظر دلنشین و فضای شاد و مفرحی می باشد. پارک جنگلی لویزان دارای چندین درب ورود و خروج بوده و با درختان سر به فلک کشیده اش و به همراه هتل، بوفه، کافی شاپ، تالار و مسجد و سفره خانه که در آن وجود دارد می توان یک مکان عالی برای گردشگری نیز باشد. در قسمت بالای پارک نیز آلاچیق های فراوان با کباب پز و نیمکت برای نشستن و سطل های زباله نیز وجود دارد. مطمئنا در این پارک می توانید لحظات شاد و خوبی را به همراه خانواده و فرزندانتان سپری کنید.

 

لویزان

پارک جنگلی یاس فاطمی

پارک جنگلی یاس فاطمی، بوستانی تازه‌ساز است که در حاشیه بزرگراه بابایی قرار دارد. ۳۲۰ هکتار وسعت دارد و در واقع امتداد اراضی لویزان است. پارک جنگلی یاس فاطمی در طرفین بزرگراه واقع شده و شهروندانی که در مسیر شرق به غرب یا برعکس غرب به شرق بزرگراه بابایی در‌‌‌ تردد هستند امکان استفاده از آن را دارند. پارک جنگلی یاس فاطمی چشم‌انداز زیبایی دارد. به‌ویژه وقتی در ارتفاعات آن قرار می‌گیرید، آنچه به چشم می‌آید درختان سرسبزی است که فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند. این بوستان در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده و مکان دنجی برای تفریح خانواده‌ها است. در آن ۹ زمین بازی برای کودکان و ۶ زمین بازی برای بزرگسالان ایجاد شده است.

حمیدپور، کارشناس اداره فضای سبز درباره طرح‌هایی که قرار است به‌زودی در آن اجرا شود می‌گوید: «راه‌اندازی مسیر اسبدوانی، زمین والیبال ساحلی و زمین فوتبال را در برنامه کاری‌مان داریم. همچنین باید برای حفظ امنیت بوستان آن را به سیستم اطفای حریق مجهز کنیم. اقدام دیگری که در حال بررسی است ساخت دریاچه در این بوستان است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند.»

بوستان جنگلی یاس

پارک جنگلی تلو

بوستان جنگلی تلو هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی تهران است. بخش اعظمی از آنکه مساحتش به هزار هکتار می‌رسد قابل استفاده برای شهروندان است و ۵۰۰ هکتارش که در مجاورت آن قرار دارد در محدوده حفاظت شده منابع طبیعی است و امکان استفاده از آن برای شهروندان وجود ندارد. پارک جنگلی تلو که به تلو هزار معروف است نسبت به دیگر بوستان‌های جنگلی تهران کمتر شناخته شده و همین امر باعث شده دنج و بکر بماند. از دیگر ویژگی‌های آن مشرف بودنش به سد لتیان است. معاونت خدمات شهری منطقه ۴ برای ایجاد نشاط در شهروندان، در ارتفاعات پارک و روبه‌روی سد لتیان، تعداد زیادی آلاچیق جانمایی کرده است.‌

گونه جانوری این پارک کبک، روباه، خرگوش و شغال است که با کمی دقت می‌توان آنها را لابه‌لای بوته‌زارها و درختان دید. بد نیست بدانید درختان این بوستان که اغلب زبان‌گنجشک، بادام‌کوهی، پسته وحشی و سروخمره‌ای هستند به‌صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند. از آنجا که در بلندی واقع شده امکان کایت‌سواری در آن وجود دارد و برای همین در آینده‌ای نزدیک این ورزش در بوستان جنگلی تلو راه‌اندازی می‌شود. معاونت خدمات شهری و محیط ‌زیست شهرداری منطقه ۴ همه توان خود را به کار گرفته تا در این بوستان، فضای ورزشی برای رشته والیبال و فوتبال ساحلی و دوچرخه‌سواری ایجاد کند مشروط بر اینکه اداره منابع طبیعی استان تهران همکاری لازم را به عمل آورد.

این فضای سبز و دل انگیز در شرق تهران به عنوان قطب تفریحی و سرگرمی شناخته می‌شود و در جاده‌ای که به آن منتهی می‌شود سرشار از چشم انداز‌های زیبا و طبیعی می‌باشد. این پارک در داخل محوطه هزار هکتاری خود مراکز ورزشی ، خدماتی و تفریحی زیادی را برای اهالی شرق تهران فراهم آورده است. برای این که خود را به این پارک زیبا و سرسبز برسانید از بزرگراه شهید زین الدین به طرف شرق حرکت کرده و بعد از گذشتن از خروجی جاده دماوند و دور برگردانی که بعد از خروجی است در مسیر جاده تلو به حرکتتان ادامه دهید تا به این پارک زیبا در کیلومتر ۵ جاده تلو برسید.

پارک جنگلی تلو

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان هم یکی از بوستان‌های جنگلی است که در منطقه ۴ قرار گرفته و وجه تمایز آن با دیگر بوستان‌های جنگلی تهران، وجود ۱۵۰‌ گونه پرنده‌ است که در آن نگهداری می‌شود. طراحی این باغ در نوع خود بی‌نظیر است و به دلیل زیبایی منحصر به ‌فردش مکان گردشگری به شمار می‌آید. آلاچیق، پلکان‌های چوبی، دریاچه و فضای سبز زیبا از داشته‌های این باغ است که فضای آن را چشم نواز کرده است. معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۴ در نظر دارد باغ پرندگان را به امکانات بیشتری مجهز کند. ایجاد رستوران و کافی‌شاپ و همچنین فضای بازی و تفریح برای بچه‌ها از جمله طرح‌هایی است که شهرداری در سر دارد. اما از قرار معلوم این کار در صورتی محقق می‌شود که اداره منابع طبیعی استان تهران زمینه آن را برای شهرداری مهیا کند.

باغ پرندگان

پارک جنگلی غزال تهران

این پارک جزو چهارمین پارک بزرگ در تهران و از زیباترین پارک های تهران به شمار می رود که برای رفتن به ان کافی است که به کیلومتر ۵ جاده تلو در بزرگراه شهید بابایی بروید و در یک مکان دیدنی و با یک طبیعتی دلپذیر به همراه خانواده خود لحظات شادی را سپری کنید. از امکانات این پارک جنگلی می توان به زمین بازی کودکان، آلاچیق و مراکز تفریحی، ورزشی و خدماتی اشاره کرد و بیشتر با نام پارک جنگلی تلو شناخته می شود و در قسمت شرقی جاده تلو در شمال شرقی تهران واقع گردیده است. وسعت این پارک چیزی در حدود ۹۷۵ هکتار می باشد.
بوستان جنگلی غزال در واقع بوستانی یک هکتاری است که در حاشیه بزرگراه شهید بابایی واقع شده و مکانی برای استراحت مسافران است. امکانات این بوستان مثل دیگر بوستان‌های جنگلی شرق تهران که دارای آلاچیق و زمین بازی هستند، نیست؛ اما سرسبزی درختان و چیدمان یکنواختشان در کنار هم فضای خوبی را برای تجربه یک روز خوش در کنار خانواده را فراهم می‌کند.

پارک جنگلی غزال

پارک جنگلی خجیر تهران

اراضی جنگلکاری خجیر، ‌ترقیون و سعید‌آباد در کنار هم قرار دارند و از رمپ بزرگراه بابایی آغاز شده و تا بعد از رودخانه جاجرود ادامه دارد. در واقع کمربند سبز تهران به شمار می‌آید. ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و به دلیل حیات وحش و‌گونه‌های بومی جانوران در اختیار اداره محیط‌زیست است. نگهداری و آبیاری این پارک جنگلی برعهده شهرداری منطقه۱۳ است. قدمت دیرینه‌ای دارد. سال ۱۱۳۳ در قرق سلطنتی بوده است. سال ۱۳۶۱ به‌عنوان پارک ملی و قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده دنیا لقب گرفته است. درختان بادام‌کوهی، ارس، چنار، سپیدار، زالزالک، افرا، زبان‌گنجشک، اقاقیا، تمشک، زرشک و شیرخشت، ‌گونه گیاهی آن را تشکیل می‌دهند. اما‌گونه جانوری پارک جنگلی خجیر شامل بز، قوچ، میش، گراز، کفتار، پلنگ، روباه قرمز، گورکن، مارپلنگی، شتر مار و افعی شاخدار است. این بوستان اگرچه در تلطیف هوای شرق تهران نقش مؤثری دارد و کمربند سبز پایتخت محسوب می‌شود اما به دلیل همجواری‌اش با محیط نظامی برای استفاده شهروندان تجهیز نشده است. پارک جنگلی خجیر از جمله پارک‌هایی است که ورود به آن نیاز به مجوز سازمان محیط‌زیست دارد و فقط افراد نظامی با داشتن معرفینامه می‌توانند همراه با خانواده از فضای آنجا استفاده کنند.

پارک جنگلی خجیر

این پارک جنگلی از نظر تنوع جانوری و گیاهی خیلی به پارک سرخه حصار شباهت دارد و علتش هم می‌تواند به دلیل این باشد که در نزدکی پارک سرخه حصار واقع شده است و به عنوان پارک ملی و حفاظت شده شناخته می‌شود. این پارک سابقه‌ی تاریخی و طولانی دارد و به عنوان منطقه شکار ممنوع قدیمی در شرق تهران شناخته می‌شود. پارک جنگلی خجیر ازپارک‌های دیدنی تهران دارای وسعتی در حدود ۱۲۰ هکتار است و یک بوستان تفریحی و گردشگری اهالی شرق به حساب می‌آید. این پارک در بزرگراه یاسینی شرق قرار دارد.

پارک جنگلی خرگوش دره تهران

این پارک که جزو با صفاترین پارک‌های دیدنیتهران است در ورودی غربی استادیوم آزادی در بزرگراه تهران کرج قرار دارد. مساحت این پارک بیش از ۶۵ هکتار را شامل می‌شود و به عنوان یکی از مکان‌های سرسبز و جذاب منطقه ۲۲ و غرب تهران بزرگ شناخته می‌شود. در موقعی که یک مسابقه‌ی حساس فوتبال در استادیوم آزادی برگزار می‌شود می‌توانید سیل مردمی را که از نقاط مختلف کشور به تهران امده اند را در این پارک مشاهده کنید که به استراحت مشغول هستند تا بازی شروع شود. در واقع بیشتر به عنوان یک مکان موقت برای اسکان مسافرانی که برای دیدن فوتبال به استادیوم آزادی می‌آیند ساخته شده است و هدف از احداث این بوستان سرسبز به جهت بهبود در هوای تهرانبوده و در واقع کمربند سبز تهران به شمار می‌رود.

خرگوش دره

پارک جنگلی توسکا

بوستان توسکا به دلیل موقعیت جغرافیایی و همسایگی‌اش با پارک آبی آزادگان، پردیس بانوان مکان مناسبی برای تفریح شهروندان است. این بوستان جنگلی، ۸۰ هکتار مساحت دارد و در حاشیه بزرگراه آزادگان واقع شده است. البته قسمتی از آن همجوار بزرگراه امام علی(ع) است. همین باعث شده مکان مناسبی برای استراحت مسافرانی باشد که از این محدوده عبور می‌کنند. توسکا ۳۰ آلاچیق دارد و قسمتی از آن به وسایل و تجهیزات ورزشی مجهز شده است. از دیگر امکانات آن داشتن مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، سالن بازی برای فوتبال و والیبال است. یکی از مزیت‌های پارک جنگلی توسکا، مجموعه تالارهای عروسی است که به سبب زیبایی فضا و امکانات خوب تالارها زوج‌های زیادی مراسم جشن خود را در آنجا برگزار می‌کنند.

توسکا

پارک جنگلی سرخه‌حصار

بوستان جنگلی سرخه‌حصار نیاز به معرفی ندارد. بوستانی قدیمی که در حاشیه منطقه ۱۳ و بزرگراه شهید یاسینی واقع شده است. درختان سربه فلک کشیده‌اش خبر از قدمت آن می‌دهد. ۲۰۰‌ـ ۳۰۰ سال پیش قرق آقامحمدخان قاجار و در عهد ناصری هم شکارگاه ناصرالدین شاه بوده است. پارک جنگلی سرخه‌ حصار با وسعت ۶۲۴ هکتار، از سال ۱۳۴۶ زیر نظر اداره منابع طبیعی اداره می‌شود. ۶۵‌ درصد از ‌گونه‌های گیاهی آن سوزنی برگ و باقی درختانش اقاقیا ، زبان‌گنجشک و ارغوان است. تا چند سال پیش امکانات این بوستان در حد مطلوب بود و نیاز شهروندان را برآورده می‌کرد اما با همت شهرداری منطقه۱۳ یکی از بهترین بوستان‌های جنگلی تهران است. پیست دوچرخه‌سواری به طول ۴هزار و۲۰۰ متر، پارک آموزش ترافیک، سالن تیراندازی، بیلیارد، فوتبال‌دستی، پینت‌بال، زمین چمن مصنوعی، اسکواش، ۷ زمین بازی، بازارچه سنتی، وسایل بدنسازی و پیاده‌راه سلامت به طول ۲کیلومتر از جمله امکانات این بوستان است. معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست طرح‌های جالبی برای رونق دادن به این قطب گردشگری دارد. «سیدمهدی صالح‌زاده» درباره آن می‌گوید: «ساخت بازار گل، هتل بیمارستان، مدرسه طبیعت، نیروگاه خورشیدی، پارکینگ و توسعه شبکه آب خام از طرح‌هایی است که در آینده نزدیک در بوستان سرخه‌حصار اجرا می‌شود. برای ایجاد جذبه گردشگری بوستان سرخه‌حصار برنامه‌های خوبی در نظر داریم که متأسفانه همجواری این بوستان با فضای نظامی اجازه اجرای بعضی از طرح‌ها را به ما نمی‌دهد.»

این پارک از سرسبزترین پارک های تهران که درناحیه ۱۳ شهری تهران و با وسعتی در حدود ۸۵۰ هکتار قرار گرفته است دارای امکانات مناسبی برای تفریح با خانواده می باشد و به دلیل این که جزو شکارگاه های قدیمی ایران به شمار می رود از گذشته تا به امروز از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار بوده است پارک سرخه حصار به غیر از قسمت شمال شرقی آن بقیه زمین هایش تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. قدمت این پارک که متعلق به قاجاریه می باشد به عنوان قرقی گاه یا شکارگاه سلطنتی شناخته می شده است در این پارک در حدود ۵۲ گونه و ۳۲ واحد گیاهی شناخته شده است. در این پارک گونه های گیاهی وجود دارند که از ارزش بالای دارویی ، صنعتی و اکولوژیکی برخوردار هستند. در این پارک شما شاهد زیستگاه های مختلفی از جمله استپ، کشتزار، باغ و کوهستان هستید و می توان انواع پرندگان مهاجر را در آن دید. از جمله امکانات این پارک که برای اهالی شهر تهران تدارک دیده شده است شامل؛ آلاچیق، مسیر دوچرخه سواری، انواع آبنماهای سنگی زیبا، سالن کشتی، مسیر آموزش ترافیک، کلینیک گل و گیاه و….برای دسترسی به پارک سرخه حصار کافی است که به بزرگراه شهید یاسینی شرق در انتهای بزرگراه رسالت بروید. در قسمت جنوبی بزرگراه شهید یاسینی شرقی این پارک زیبا خود نمایی می کند. پارک های تهران را در الویت برنامه های تفریحی و طبیعتگردی خود قرار دهید و لذت ببرید.

سرخه حصار

 

 پارک جنگلی پردیسان تهران

این پارک جنگلی جزو مشهورترین پارک‌های جنگلی تهران به شمار می‌رود که طرح اولیه آن را یان مک هارگ آمریکایی در زمان پهلوی اجرا کرده است و مساحتی در حدود ۲۷۵ هکتار دارد و در منطقه ۲ تهران در قسمت شمال غربی تهران در بزرگراه همت شرق قرار گرفته است و از ان جهت که در مسیر رسیدن به این پارک جنگلی چندین بزرگراه وجود دارد مردم زیادی را در روز‌های تعطیل می‌توانید ببینید که رد این بوستان سرسبز دور هم جمع می‌شوند. جالب است بدانید که این پارک جنگلی به عنوان پارک بدون دخانیات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۳ نامگذاری شده است.

پردیسان

پارک جنگلی کوهسار تهران

از داخل این پارک که در ارتفاعات تهران قرار گرفته است می توان کل تهران را در زیر پای خود ببینید و اگر هم علاقمند هستید در یک مکان با صفا و شاداب پیاده روی کنید یا قدم بزنید حتما به پارک جنگلی کوهسار که در دامنه ی رشته کوه البرز& و در ناحیه ۵ شهری تهران قرار دارد سری بزنید و از امکانات فوق العاده تفریحی و گردشگری که در این پارک برای شهروندان تهرانی فراهم آورده شده است نهایت استفاده را ببرید. برای دسترسی به این پارک جنگلی می توانید ازطریق بزرگراه آبشناسان یا ایرانپارس خود را به آن برسانید که در شمال محله ی کن قرار گرفته است. امکاناتی که در پارک کوهسار وجود دارد شامل آلاچیق با منقل های تعبیه شده برای کباب، پیست گلایدر و موتورسواری فوق العاده عالی، مکانی برای اموزش ساخت بومرنگ و بالن و زمین ورزشی، سرویس بهداشتی و … می باشد.

کوهسار

پارک جنگلی طالقانی تهران

این پارک از جذاب ترین پارک های جنگلی تهران، که یک مهندس انگلیسی به نام لوییس دیویس ان را طراحی کرده است جزو زیباترینپارک های تهران می باشد که در ابتدا از این منطقه به عنوان زمین کشاورزی اهالی عباس آباد استفاده می شده است و حتی قسمتی از زمین این پارک مربوط به بانک کشاورزی بود. بعد ها شرکت نوسازی عباس آباد آن را خرید و طی مصوبه ای که در سال ۵۰ به امضای نمایندگان مجلس رسید قرار شد که تبدیل به پارک جنگلی شود که یک شرکت مشاوره اسپانیایی به همراه مهندس لوئیس دیویس انگلیسی کار مشاوره و طراحی ان را به عهده داشتند و از سال ۵۶ ساخت این پارک جنگلی آغاز شد و در سال ۱۳۶۰ کار ساخته و بهره برداری از آن به اتمام رسید این پارک از پارک های دیدنی تهران، دارای وسعتی در حدود ۳۱ هکتار می باشد که در بزرگراه حقانی جنوبی در شهر تهران قرار گرفته است.

طالقانی

پارک جنگلی لتمال تهران

این پارک از بزرگترین پارک های جنگلی تهران که دارای مساحتی بیش از ۴۰۰ هکتاری باشد در ناحیه ۲۲ شهر تهران در جنب شهرک امید در شمال بزرگراه همت قرار دارد. انواع پوشش گیاهی گوناگونی را می توان در پارک جنگلی لتمال از نزدیک دید مثل درختان ارغوان، زبان گنجشک، بربیس و کاج. این بوستان ارتفاعش از سطح دریا در حدود ۱۸۰۰ متر می باشد و مکان مناسبی برای پیاده روی و کوهپیمایی اهالی تهران بزرگ به شمار می رود و همچنین تاثیر زیادی در بهبود آب و هوای قسمت غرب تهران به دلیل قرار گرفتن در مسیر وزش باد های شرقی غربی دارد و از جمله پارک ها و بوستان هایی می باشد که به عنوان کمربند سبز تهران و جزو گلگشت به حساب می آید.

لتمال

 

 پارک جنگلی چیتگر تهران

این پارک از زیباترین پارک های جنگلی تهراناست که مطمئنا عده ی زیادی می شناسند و در اتوبان تهران کرج قرار گرفته است. در این پارک امکانات زیادی برای تفریح و خوشگذارنی مراجعین فراهم آمده شده است از جمله آلاچیق های دارای منقل، پیست اسکیت، مسیر ویژه و پیست دوچرخه سواری، چندین غرفه ی عرضه مواد خوراکی، سرویس های بهداشتی عمومی که همه ی ان ها برای آسایش مراجعه کنندگان آماده شده اند و در کنار طبیعت زیبای این منطقه می تواند محل مناسبی برای گذراندن یک روز جمعه تعطیل به همراه خانواده باشد. در کنار این پارک یک ایستگاه اتش نشانی هم دایر شده است. برای این که راحت به پارک چیتگر ازپارک های دیدنی تهران بروید پارکی که ۱۴۵۰ هکتار وسعت دارد کافی است به اتوبان تهران کرج که در حاشیه جنوبی پارک قرار گرفته است بروید یا همچنین می توانید با خط ۵ مترو تهران به کرج در ایستگاه چیتگر و ایران خودرو پیاده شوید و خود را به پارک برسانید.

چیتگر

 پارک جنگلی سوهانک تهران

این پارک از برترین پارک های تهران که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در خود دارد مساحتی بیش از ۵۰۰ هکتار را در برگرفته و به عنوان یکی از وسیع ترین پارک های تهران به شمار می رود از جمله گونه های گیاهی این پارک می توان به سرو نقره ای، سنجد، کاج تهران، کاج سیاه، عر عر، سرو خمره ای و بادام وحشی اشاره کرد. همچنین جانورانی مثل روباه و خرگوش را می توان در موقعی که منطقه خلوت است از نزدیک دید. این پارک در ناحیه ۹ و برای رفتن به ان کافی است آدرس بزرگراه ارتش را در پیش گرفته و خود را به ضلع شمالی جاده لشکرگ برسانید این پارک در آنجا واقع شده است یا می توانید از داخل محله سوهانک و با طی کردن خیابان سوهانک تا انتهایش به یک دورهای می رسید که یکی خیابان جهاد بخش است و دیگری خیابان آسیاب که هر کدام را اگر ادامه مسیر بدهید به پارک سوهانک خواهید رسید.

 

سوهانک

 پارک جنگلی افرا تهران

در ناحیه ۱۹ شهری تهران پارک جنگلی به وسعت ۶۶ هکتار قرار گرفته است که دارای زمین چمن چند منظوره، زمین بازی کودکان و زمین فوتبال می باشد. در داخل این پارک که در حدود ۳ کیلومتر باغ راه و ۶ هزار متر باغچه وجود دارد که از جذابیت ها و زیبایی های این پارک می باشد و در آزادگان در میدان جهاد واقع شده است.

افرا

 پارک جنگلی ورد آورد تهران

این پارک جنگلی نیز یکی دیگر از پارک های دیدنی تهران می باشد. این پارک دومین پارک بزرگ شهر تهران بوده و در کنار آزاد راه ۲ در کوه های وردآور واقع شده است. وسعت این پارک جنگلی در حدود ۱۰۴۵۸۰۰۰ متر مربع می باشد که در ناحیه ۲۲ شهری تهران واقع گردیده است و متاسفانه در این سال های اخیر در نزدیکی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.درختان داغداغان، توت نرک، زبان گنجشک، ارغوان، اقاقیا، زالزالک، سرو نقره ای، زیتون، گردو، بادام، کاج سیاه، بادامک، آلبالوی وحشی، تنگرس، گردو، بلوط، پسته، سرو نقره ای هستند که همگی گیاهان بومی و یا سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه بوده و جهت آبیاری نهال‎های کاشته شده از روش آبیاری تحت فشار استفاده می‎شود که این روش استفاده بهینه از منابع آبی و همچنین کاهش هزینه آبیاری از طریق حذف تانکر آبیاری را به ‎دنبال داشته است.

 

وردآورد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *